شناسهٔ خبر: 72752560 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

تا پایان امسال؛

۳ رام قطار ملی به ناوگان حمل و نقل اضافه می‌شود؛ ادامه داستان توسعه ماهواره‌های ایرانی

شرکت‌های دانش بنیان فعال در عرصه ساخت قطار ملی درصدد هستند با حمایت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری ۳ رام قطار ۷ واگنه را وارد ناوگان حمل و نقل کنند.

صاحب‌خبر -

حسین شکری دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان هوافضا، حمل و نقل و شهرسازی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری امروز در نشستی خبری به اخرین وضعیت پروژه های این ستاد پرداخت.

وی درباره پروژه قطار ملی که از سال ۱۳۹۸ استارت زده شد گفت: قرارداد تولید ۱۱۳دستگاه قطار منعقد شده و قرار است امسال ۳ رام قطار ۷ واگنه به ناوگان مترویی اضافه شود. 

شکری با بیان اینکه در حال حاضر ۲هزار واگن در حال استفاده است، ادامه داد: بنا داریم با حمایت معاونت علمی، همکاری ارگان‌های مربوطه و شرکت‌های دانش بنیانی که در ساخت پروتوتایپ قطار مشارکت داشتن. این نیاز را بر اساس استانداردهایی بومی سازی کنیم.

وی با بیان اینکه ۴۰ شرکت دانش بنیان برای بومی سازی قطار ملی مشارکت کردند، افزود: برنامه داریم ۵ قطار ملی ۵ واگنه را در اصفهان داشته باشیم که حدودا ۲_۳سال زمان نیاز است. و امیدواریم این پروژه در مشهد هم شکل بگیرد.

همکاری برای ساخت هواپیمای سیمرغ

شکری با اشاره به سایر پروژه‌های معاونت علمی که مورد پیگیری این ستاد است گفت: حمایت از ساخت هواپیمای سیمرغ یکی دیگر از این پروژه هاست؛ این هواپیما بر پایه یک پلتفرم طراحی شده و قرار است تست پروازی آن تا سال آینده، انجام شود.

وی  اضافه کرد: همچنین قرار است با همکاری سازمان مرتبط با وزارت دفاع و یک شرکت دانش‌بنیان، اقداماتی برای جهت تدوین و اخذ استانداردهای لازم انجام شود.

ساخت هواپیمای 72 نفره بستری برای فعالیتهای دانشگاهی است

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان هوافضا، حمل و نقل و شهرسازی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری درباره ساخت هواپیمای 72 نفره گفت: این پروژه مورد حمایت معاونت علمی قرار می گیرد تا به‌عنوان یک پروژه دانشگاهی و پژوهشی ادامه داشته باشد و در این مسیر از پتانسیل های همکاری بین المللی نیز بهره می برد.

وی با بیان اینکه ساخت این نوع هواپیما در مدت زمان کوتاهی انجام نمی شود، گفت: این پروژه می تواند در راستای توسعه دانش فنی و ایجاد بستری برای فعالیت‌های دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه طراحی و پژوهش به نتیجه برسد. حمایت‌های گذشته از این پروژه تداوم خواهد یافت و برنامه‌ای بلندمدت با هدف بهره‌گیری از همکاری‌های بین‌المللی برای پیشبرد آن تدوین شده است.

افزایش مشارکت دانش‌بنیان ها در صنعت هوافضا

حسین شکری در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر، حدود ۲۰۰ - ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در صنعت هوافضا فعالیت می کنند، گفت: این شرکت‌ها در زمینه سامانه‌های پروازی، از جمله پرنده‌های بدون سرنشین (پهپادها)، تعمیر و نگهداری هواپیما‌های مسافربری، ساخت محموله‌های تخصصی مرتبط با صنعت هوافضا و طراحی و ساخت ماهواره و ... فعالیت می کنند.

وی با نوید افزایش شرکتهای دانش بنیان در این حوزه گفت: قرار است پروژه های بزرگ ترین در این حوزه ها تعریف شود و میزان مشارکت دانش بنیانها افزایش می یابد.

شکری در ادامه گفت:  ماهواره‌های کوثر، هدهد و همچنین شرکت امید فضا، از جمله پروژه‌هایی هستند که با حمایت سازمان فضایی کشور و معاونت علمی پیشرفت کرده‌اند.

موفقیت آمیز بودن تست رادار ایرانی ساخته شده توسط محققان کشور 

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان هوافضا، حمل و نقل و شهرسازی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ادامه داد:  راداری که توسط محققان کشور ساخته شده در حال تست در یکی از فرودگاه هاست. این  تست تاکنون موفقیت آمیز بوده و امیدواریم که تا چند ماه آینده فرایند تست تمام شود و بتوانیم از این ظرفیتی که در بخش ساخت رادار در پژوهشگاه‌های کشور و بخش‌های خصوصی شکل گرفته برای تامین رادار‌های شرکت فرودگاه‌ها استفاده کنیم.

شکری گفت: یکی از موضوعات مهم دیگری که در معاونت پیگیر شد حمایت از بخش خصوصی فعال در موضوع پرنده‌های بدون سرنشین است که در سالیان گذشته شرکت‌های بسیار خوبی در حوزه ساخت محموله‌ها و خود پرنده‌ها فعالیت داشتند و اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه رقم زدند یا توانستند حتی صادرات به کشور دیگر هم داشته باشند بود.

برنامه های دریایی برای صادرات به خوبی پیش می رود

وی اضافه کرد: امیدواریم که این لایحه که هم اکنون در مجلس در حال نهایی شدن و تثبیت است فضا را برای بخش‌های خصوصی بیشتر فراهم کند. این حوزه بسیار مهمی در جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان می‌تواند در کشور باشد.

شکری  با اشاره به برنامه‌های ستاد در حوزه دریایی گفت: امسال برنامه داریم که با همکاری که با شرکت ملی نفتکش و سازمان بنادر و بخش خصوصی بتوانیم درصد ساخت شناور‌های خدماتی را افزایش بدهیم و بتوانیم از این شناور‌ها برای خدمات رسانی به بخش‌های مختلف کشور داشته باشیم. با توجه به اینکه سوخت‌های کم سولفور به صورت رقم بسیار بالایی وارد کشور ما می‌شود قصد داریم در این زمینه اقداماتی داشته باشیم. امیدواریم برای استفاده بهتر صنایع دریایی از این سوخت و همینطور صادراتی که ما می‌توانیم در خلیج فارس و مناطق دریای عمان داشته باشیم این پروژه به خوبی پیش برود.

ظرفیت ورود دانش بنیانها به توسعه تاکسی های هوایی بالاست

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه معاونت علمی کمک می‌کند که ساخت هواپیما‌های کوچک توسعه پیدا کند، اما متولی آن سازمان هواپیمایی کشوری است، گفت: امیدواریم که بتوانیم در سال آتی ابتدا بخش مجوز و مقررات در این حوزه هستند تصویب و مسیر‌های پروازی که میتواند از این نوع هواپیما استفاده شود توسعه یابد. 
وی اضافه کرد: در این راستا، شرکت‌های دانش بنیانی هم که در حوزه ساخت و مونتاژ هواپیما‌های کوچک و فعالیت می‌کنند می‌توانند افزایش یابند. چون یک ظرفیت بسیار خوب و تعداد فرودگا‌هایی که در کشور داریم خوب است؛ بنابراین با راه‌اندازی بخش تاکسی هوایی قطعاً میشود از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد و اقتصاد خوبی در این حوزه رقم زد.

 

 

 

انتهای پیام/