شناسهٔ خبر: 72753543 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

از واگن‌سازی بومی تا پرواز سیمرغ؛ شتاب فناوری در ریل دانش‌بنیان

برنا - گروه علمی و فناوری؛ دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هوافضا، حمل‌ونقل و شهرسازی گفت: از بومی‌سازی واگن‌های مترو تا ساخت هواپیمای ملی سیمرغ، اولویت ما در سال ۱۴۰۴ توسعه پروژه‌های کلان با تکیه بر توان شرکت‌های دانش‌بنیان است. برنا - گروه علمی و فناوری؛ دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هوافضا، حمل‌ونقل و شهرسازی گفت: از بومی‌سازی واگن‌های مترو تا ساخت هواپیمای ملی سیمرغ، اولویت ما در سال ۱۴۰۴ توسعه پروژه‌های کلان با تکیه بر توان شرکت‌های دانش‌بنیان است.

صاحب‌خبر -

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هوافضا، حمل‌ونقل و شهرسازی در نشست خبری بررسی اهداف و برنامه‌های این ستاد در سال ۱۴۰۴ که در محل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد، بر اولویت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تأکید کرد.

به گزارش برنا، حسین شکری گفت: «توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از دو مسیر قابل پیگیری است؛ نخست اجرای پروژه‌های بزرگ ملی که موجب شکل‌گیری و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان حول این طرح‌ها می‌شود و دوم، اتصال مؤثر میان تحقیقات دانشگاهی و صنعت از طریق همکاری با بنیاد علم ایران، تا در کنار اجرای پروژه‌های کلان، پیوند عمیق‌تری بین بدنه علمی کشور و نیاز‌های صنعتی برقرار شود.»

موفقیت در داخلی‌سازی واگن‌های مترو

شکری در ادامه با اشاره به یکی از پروژه‌های موفق در حوزه حمل‌ونقل شهری، گفت: در سال ۱۳۹۸ پروژه‌ای مشترک میان شهرداری تهران، شرکت متروی تهران و چند شرکت دانش‌بنیان از جمله شرکت مپنا، شهرداری تهران، شرکت واگن سازی تهران و جهاد دانشگاهی آغاز شد که مرحله آزمایشی آن با موفقیت به پایان رسید.

بر اساس قرارداد امضاشده در سال ۱۴۰۲، تولید انبوه ۱۱۳ دستگاه واگن مترو وارد فاز اجرایی شد. امسال نیز با حمایت و پیگیری شهرداری تهران، برنامه‌ریزی برای اضافه‌کردن سه قطار جدید به ناوگان مترو، بر پایه زنجیره تأمین داخلی انجام شده است.

وی تأکید کرد: در این پروژه، سطح داخلی‌سازی از ۳۰ درصد به بیش از ۷۰ درصد ارتقاء یافته و بیش از ۴۰ شرکت دانش‌بنیان و فعال بخش خصوصی در آن مشارکت داشته‌اند. این همکاری موجب ایجاد یک چرخه اقتصادی پویا و پایدار در این حوزه شده است.

توسعه پروژه‌های مترو در دیگر کلانشهر‌ها

شکری افزود: با توجه به موفقیت این پروژه در تهران، برنامه داریم فناوری توسعه‌یافته را به دیگر شهر‌های کشور نیز منتقل کنیم. کلانشهر‌هایی مانند اصفهان و مشهد که نیاز به پنج تا هشت واگن دارند، در اولویت اجرای پروژه‌های مشابه قرار دارند. انتظار می‌رود پروژه قطار پنج‌گانه اصفهان در سال جاری آغاز شود و شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط، مشارکتی فعال در آن داشته باشند.

ورود دانش‌بنیان‌ها به صنعت هوایی با پروژه هواپیمای سیمرغ

این مقام مسئول ادامه داد: یکی دیگر از پروژه‌های مهم معاونت علمی که در سال جاری پیگیری می‌شود، ساخت هواپیمای سیمرغ است. این هواپیما بر پایه یک پلتفرم موجود طراحی شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده، تست‌های پروازی آن با همکاری سازمان زیرمجموعه وزارت دفاع و یک شرکت دانش‌بنیان برای تدوین و اخذ استاندارد‌های فنی و ایمنی انجام شود.

تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های هواپیمایی خصوصی نیز منعقد شده است تا در صورت دریافت مجوز‌های لازم از مراجع غیرنظامی، این هواپیما در ناوگان حمل‌ونقل هوایی آنها مورد استفاده قرار گیرد.

فعالیت ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در صنعت هوافضای کشور

حسین شکری، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هوافضا، حمل‌ونقل و شهرسازی، در پاسخ به پرسش خبرنگار علمی برنا درباره تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت هوافضا و حوزه‌های فعالیت آنها گفت: در حال حاضر، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در این صنعت فعال هستند.

وی با اشاره به تنوع حوزه‌های فعالیت این شرکت‌ها افزود: بخش قابل‌توجهی از این شرکت‌ها در زمینه سامانه‌های پروازی، از جمله پرنده‌های بدون سرنشین (پهپادها)، مشغول به فعالیت هستند. همچنین تعدادی از آنها در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیما‌های مسافربری، ساخت محموله‌های تخصصی مرتبط با صنعت هوافضا و طراحی و ساخت ماهواره فعالیت دارند.

شکری با تأکید بر لزوم تقویت زنجیره تأمین در این صنعت خاطرنشان کرد: بسیاری از این شرکت‌ها به‌صورت زنجیره‌ای با یکدیگر همکاری می‌کنند و این هم‌افزایی می‌تواند به افزایش بهره‌وری و توسعه فناوری در حوزه هوافضا منجر شود. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در آینده با تعریف پروژه‌های بزرگ‌تر، هم تعداد این شرکت‌ها افزایش یابد و هم ظرفیت اقتصادی و فنی شرکت‌های موجود رشد بیشتری پیدا کند.

پروژه بلندمدت ساخت هواپیمای ۷۲ نفره

شکری همچنین به پروژه ساخت هواپیمای ۷۲ نفره اشاره کرد و گفت: این پروژه به‌عنوان یک طرح دانشگاهی و پژوهشی تعریف شده و هدف از اجرای آن، صرفاً ساخت یک نمونه عملیاتی در کوتاه‌مدت نیست، بلکه ایجاد زیرساخت دانش فنی و بستر مناسب برای فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فناورانه در حوزه صنعت هوایی است.

وی خاطرنشان کرد: «پروژه‌های ساخت هواپیما به‌دلیل ماهیت سرمایه‌بر و نیاز به حمایت‌های طولانی‌مدت، معمولا در بازه‌های زمانی میان‌مدت تا بلندمدت به نتیجه می‌رسند.

به همین دلیل، معاونت علمی برنامه‌ای چندساله برای ادامه حمایت از این پروژه تدوین کرده و در تلاش است تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های همکاری بین‌المللی، توسعه آن را تسریع کند.»

تست موفقیت‌آمیز رادار ساخت ایران در فرودگاه‌های کشور

شکری در بخشی از این نشست اظهار کرد: ضمن تشکر از همکاری‌های سازنده‌ای که در سال‌های گذشته با شرکت فرودگاه‌ها شکل گرفته، خوشبختانه فرایند ساخت رادار ثانویه در کنار سایر رادار‌های فعال به اتمام رسیده و هم‌اکنون در مراحل پایانی تست در فرودگاه‌های کشور قرار دارد. خوشبختانه تا این مرحله، نتایج آزمون‌ها موفقیت‌آمیز ارزیابی شده و امیدواریم با تکمیل نهایی فرایند تست در طی چند ماه آینده، این سامانه به طور رسمی وارد چرخه عملیاتی شود.

شکری تصریح کرد: در همین راستا، با توجه به ظرفیت‌های ایجادشده در بخش طراحی و ساخت رادار‌ها توسط شرکت‌های داخلی و پژوهشگاه‌ها و مشارکت بخش خصوصی، برنامه‌ریزی‌های لازم برای بهره‌برداری از این توانمندی‌ها در جهت تأمین نیاز‌های شرکت فرودگاه‌ها انجام گرفته است.

وی گفت: این دستاورد گامی مهم در راستای توسعه فناوری‌های بومی و تقویت همکاری‌های مشترک محسوب می‌شود.

رادار ثانویه SSR مراحل تست را پشت سر می‌گذارد

شکری از اتمام ساخت رادار ثانویه SSR با همکاری شرکت‌های فرودگاهی و پژوهشگاه‌های کشور خبر داد و افزود: این رادار که در سال‌های گذشته ساخت آن در معاونت علمی آغاز شده بود، هم‌اکنون در یکی از فرودگاه‌های کشور در کنار رادار‌های فعال دیگر در مراحل تست قرار دارد و تاکنون نتایج مثبتی را به همراه داشته است.

وی با ابراز امیدواری برای اتمام موفقیت‌آمیز تست‌ها در چند ماه آینده تصریح کرد: این پروژه، ظرفیت‌های بخش خصوصی و پژوهشگاه‌های کشور در ساخت رادار را برای تأمین نیاز شرکت‌های فرودگاهی به نمایش می‌گذارد.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هوافضا، حمل‌ونقل و شهرسازی اظهار داشت: ما تلاش کردیم با برقراری همکاری‌های جدید، ارتباط صنعت و دانشگاه را در حوزه‌های تخصصی تقویت کنیم. در این راستا، امسال همکاری‌هایی با بنیاد علم شکل گرفته‌است که بتواند در توسعه فناوری‌های نوین در بخش‌های مختلف ستاد، از جمله حوزه‌های هوایی، فضایی، دریایی، خودرویی، ریلی و شهرسازی مؤثر باشد.

لایحه ساماندهی پهپاد‌های غیرنظامی در مجلس

این مقام مسئول با اشاره به بررسی لایحه ساماندهی پهپاد‌های غیرنظامی در مجلس اعلام کرد: این لایحه سال گذشته در دولت تدوین شده و هم‌اکنون در مراحل نهایی تصویب در مجلس قرار دارد.

وی با اشاره به کاربرد‌های متنوع پهپاد‌ها در بخش‌های کشاورزی، تصویربرداری و پایش خطوط نفت و گاز، تصریح کرد: تصویب این لایحه، زمینه را برای فعالیت‌های بیشتر بخش خصوصی در ساخت و بهره‌برداری از پهپاد‌ها فراهم خواهد کرد. این حوزه در پیشرفت و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/