شناسهٔ خبر: 71679138 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تجلیل از برگزارکنندگان نهمین جشنواره بین‌المللی فجر صنایع‌دستی

مراسم تجلیل از برگزارکنندگان نهمین جشنواره بین‌المللی فجر صنایع‌دستی (سروسیمین۹) با حضور سید رضا صالحی امیری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی در این مراسم ضمن قدرردانی از عوامل دخیل در برگزاری جشنواره گفت: این جلسه برای این است یادآوری کنیم، کارها تمام می‌شود و آنچه می‌ماند خاطرات، تجربه و دانش ایجاد شده است که باید برای برنامه‌ریزی از آن‌ها استفاده کنیم. برای برگزاری جشنواره سرو سیمین ۹، شاهد همگرایی و همجوشی بین ارکان وزارتخانه بودیم.

مریم جلالی افزود:  ثبت‌نام هنرمندان از طریق سامانه انجام شد و تمام مراحل از جمله داوری شفاف بود. داوری کیفی آثار و شاخص‌گذاری نیز کار سختی بود.

او تصریح کرد: محل برگزاری جشنواره سرو سیمین ۹ در مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد فرصتی فراهم کرد تا مردم علاوه بر دیدن آثار فاخر صنایع‌دستی، از میراث‌فرهنگی و تاریخی کشورمان بازدید کنند.

جلالی گفت: به موازارت جشنواره، بازارچه صنایع‌دستی را با ۳۶ غرفه افتتاح کردیم،‌ خوشبختانه طی این مدت همه استان‌ها پای کار بودند. در پنل‌های تخصصی نیز شاهد اتصال عملی و علمی حوزه صنایع‌دستی به دانشگاه‌ها بودیم.

ارسال هزار اثر فاخر به جشنواره/ ۱۹۸ اثر از ۲۰ کشور؛ رکوردی بی‌سابقه

بهزاد احمدی فارسانی دبیر علمی نهمین جشنواره فجر بین‌المللی صنایع‌دستی اهمیت وفاق را در برگزاری این رویداد متذکر شد و جشنواره سرو سیمین را متعلق به هنرمندان فاخر کشور عنوان کرد.

او با اشاره به ثبت ۷۵۰۰ اثر در مرحله اول و ۴۵۰۰ اثر در مرحله دوم، ادامه داد: بیش از هزار اثر فاخر ثبت‌نام شد که انتظار این تعداد اثر فاخر را نداشتیم و کار داوری را سخت می‌کرد.

احمدی فارسانی به برگزاری رویداد‌های علمی متنوع در حوزه‌های آموزش، ترویج، هوش مصنوعی، تبلیغ و قدردانی از ۱۴ کارشناس برجسته حوزه صنایع‌دستی طی چهار روز برگزاری جشنواره اشاره کرد و حضور ۱۹۸ اثر از ۲۰ کشور در جشنواره را رکوردی بی‌سابقه برای این رویداد دانست.

دبیر علمی جشنواره با بیان اینکه داوران از اساتید درجه یک کشور و مفاخر کشور انتخاب شده‌اند به حضور استاد اردشیر مجرد تاکستانی جزو پنج گنجینه زنده بشری اشاره کرد و ادامه داد: هیچ شبهه‌ای در حوزه داوری نداشتیم و بانک اطلاعاتی خوبی در حوزه صنایع‌دستی ایجاد شده است.

احمدی فارسانی با اشاره به وفاق ایجاد شده بین دانش‌آموختگان و اساتید صنایع‌دستی، تصریح کرد: از ۱۰ دانشگاه برتر صنایع‌دستی دعوت کردیم که بخش هنرمندان درجه یک را برای رویداد «صد منظر» مجدد داوری کنند و پنج برگزیده انتخاب شد. 

او وفاق دو نسل دیروز و امروز را احیای سنت استاد-شاگردی دانست و ابراز امیدواری کرد نتایج این رویداد در راستای اقتصاد هنر به کار گرفته شود.

فارس، اصفهان و تهران سه استان برتر/ شرکت ۱۴ رشته صنایع‌دستی

امین صانعی مهری دبیر اجرایی نهمین جشنواره بین‌المللی فجر صنایع‌دستی درباره آثار ارسالی بیان کرد: ۷ هزار و ۴۹۷ اثر داخلی و ۱۹۸ اثر خارجی به این رویداد ارسال و پرتالی طراحی شد که بر اساس داده‌ها و اطلاعات این بانک اطلاعاتی می‌توان برای حوزه صنایع‌دستی برنامه‌ریزی کرد.

او الکترونیکی شدن تمامی فرایند این رویداد را از مرحله ارسال آثار، داوری اولیه و نهایی متذکر شد و افزود: استان فارس با ارسال ۸۵۳ اثر، اصفهان ۷۵۴ و تهران ۶۸۸ اثر سه استان برتر بودند. همچنین از ۱۸ گروه صنایع‌دستی ۱۴ گروه در جشنواره شرکت کردند و بیشترین آثار ارسالی به ترتیب متعلق به رشته چوب و حصیر، بافته‌های داری و غیر داری و فلزی بودند که ۴۲ درصد متعلق به بانوان و ۵۸ درصد آقایان بود.

پیوستگی، وحدت و تکثر در جشنواره فجر صنایع‌دستی شاهد بودیم

شهرام گیل‌آبادی عضو شورای سیاستگذاری نهمین جشنواره بین‌المللی فجر صنایع‌دستی در ادامه گفت: در جشنواره فجر صنایع‌دستی شاهد پیوستگی، وحدت و تکثر بودیم. برگزاری جشنواره با رهبری وزیر میراث‌فرهنگی و معاون صنایع‌دستی کشور می‌تواند به رفع انسداد‌های جدی کشور در حوزه صنایع‌دستی کمک کند. بسیاری از اندیشمندان چشم به صنایع‌دستی، میراث‌فرهنگی و گردشگری دارند و تحول در این حوزه‌ها می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

او ادامه داد: صنایع‌دستی محمل دلدادگی، معرفت، خواستن و باهم بودن است.

گیل‌آبادی به برگزارکنندگان جشنواره فجر صنایع‌دستی تبریک گفت و در ادامه تصریح کرد: در جایی که قرار دارید منابع محدود است، اما توانستید، کار‌های بزرگی را انجام دهید. وحدتی که ما در جشنواره بین ارکان مختلف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شاهد بودیم، می‌تواند موجب گشایش اقتصادی شود. متأسفانه برای حوزه‌های صنایع‌دستی، گردشگری و هنر جایگاهی در اقتصاد کلان و خرد تعریف نشده است.