به گزارش خبرنگار میراثآریا، در ابتدای این مراسم فرهاد عزیزی سرپرست اداره کل روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برگزاری این جشنواره را از وجوه مختلف حائز اهمیت و نوآورانه عنوان کرد و آن را زمینهای برای نمایش ظرفیت گسترده صنایعدستی بهمنظور توسعه کشور دانست که در سطوح مختلف میتواند دستاوردهای منحصربفرد و ویژهای برای کشور داشته باشد.
جشنواره فجر صنایعدستی زمینهای برای نمایش ظرفیتهای گسترده صنایعدستی
او با اشاره به همافزایی حوزههای مختلف در برگزاری این رویداد، نقش پررنگ روابطعمومی وزارتخانه را در حوزه اجرا و اطلاعرسانی نهمین جشنواره بینالمللی فجر صنایعدستی مورد تاکید قرار داد.
سرپرست اداره کل روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به برگزاری جشنواره در مجموعه فرهنگیتاریخی سعدآباد اشاره کرد و ارائه آثار صنایعدستی را در کنار آثار تاریخی مهم دانست.
عزیزی در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزاری این رویداد آغاز راهی برای اتفاقات بهتر و افزایش نقش صنایعدستی در توسعه کشور و اشتغالزایی باشد.
ارسال هزار اثر فاخر به جشنواره/ ۱۹۸ اثر از ۲۰ کشور؛ رکوردی بیسابقه
بهزاد احمدی فارسانی دبیر علمی نهمین جشنواره فجر بینالمللی صنایعدستی اهمیت وفاق را در برگزاری این رویداد متذکر شد و جشنواره سرو سیمین را متعلق به هنرمندان فاخر کشور عنوان کرد.
او با اشاره به ثبت ۷۵۰۰ اثر در مرحله اول و ۴۵۰۰ اثر در مرحله دوم، ادامه داد: بیش از هزار اثر فاخر ثبتنام شد که انتظار این تعداد اثر فاخر را نداشتیم و کار داوری را سخت میکرد.
احمدی فارسانی به برگزاری رویدادهای علمی متنوع در حوزههای آموزش، ترویج، هوش مصنوعی، تبلیغ و قدردانی از ۱۴ کارشناس برجسته حوزه صنایعدستی طی چهار روز برگزاری جشنواره اشاره کرد و حضور ۱۹۸ اثر از ۲۰ کشور در جشنواره را رکوردی بیسابقه برای این رویداد دانست.
دبیر علمی جشنواره با بیان اینکه داوران از اساتید درجه یک کشور و مفاخر کشور انتخاب شدهاند به حضور استاد اردشیر مجرد تاکستانی جزو پنج گنجینه زنده بشری اشاره کرد و ادامه داد: هیچ شبههای در حوزه داوری نداشتیم و بانک اطلاعاتی خوبی در حوزه صنایعدستی ایجاد شده است.
احمدی فارسانی با اشاره به وفاق ایجاد شده بین دانشآموختگان و اساتید صنایعدستی، تصریح کرد: از ۱۰ دانشگاه برتر صنایعدستی دعوت کردیم که بخش هنرمندان درجه یک را برای رویداد «صد منظر» مجدد داوری کنند و پنج برگزیده انتخاب شد.
او وفاق دو نسل دیروز و امروز را احیای سنت استاد-شاگردی دانست و ابراز امیدواری کرد نتایج این رویداد در راستای اقتصاد هنر به کار گرفته شود.
فارس، اصفهان و تهران سه استان برتر/ شرکت ۱۴ گروه صنایعدستی
امین صانعی مهری دبیر اجرایی نهمین جشنواره بینالمللی فجر صنایعدستی درباره آثار ارسالی بیان کرد: ۷ هزار و ۴۹۷ اثر داخلی و ۱۹۸ اثر خارجی به این رویداد ارسال و پرتالی طراحی شد که بر اساس دادهها و اطلاعات این بانک اطلاعاتی میتوان برای حوزه صنایعدستی برنامهریزی کرد.
او الکترونیکی شدن تمامی فرایند این رویداد را از مرحله ارسال آثار، داوری اولیه و نهایی متذکر شد و افزود: استان فارس با ارسال ۸۵۳ اثر، اصفهان ۷۵۴ و تهران ۶۸۸ اثر سه استان برتر بودند. همچنین از ۱۸ گروه صنایعدستی ۱۴ گروه در جشنواره شرکت کردند و بیشترین آثار ارسالی به ترتیب متعلق به رشته چوب و حصیر، بافتههای داری و غیر داری و فلزی بودند که ۴۲ درصد متعلق به بانوان و ۵۸ درصد آقایان بود.
پیوستگی، وحدت و تکثر در جشنواره فجر صنایعدستی شاهد بودیم
شهرام گیلآبادی عضو شورای سیاستگذاری نهمین جشنواره بینالمللی فجر صنایعدستی در ادامه گفت: در جشنواره فجر صنایعدستی شاهد پیوستگی، وحدت و تکثر بودیم. برگزاری جشنواره با رهبری وزیر میراثفرهنگی و معاون صنایعدستی کشور میتواند به رفع انسدادهای جدی کشور در حوزه صنایعدستی کمک کند. بسیاری از اندیشمندان چشم به صنایعدستی، میراثفرهنگی و گردشگری دارند و تحول در این حوزهها میتواند به اقتصاد کشور کمک کند.
او ادامه داد: صنایعدستی محمل دلدادگی، معرفت، خواستن و باهم بودن است.
گیلآبادی به برگزارکنندگان جشنواره فجر صنایعدستی تبریک گفت و در ادامه تصریح کرد: در جایی که قرار دارید منابع محدود است اما توانستید،کارهای بزرگی را انجام دهید. وحدتی که ما در جشنواره بین ارکان مختلف وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شاهد بودیم، میتواند موجب گشایش اقتصادی شود. متأسفانه برای حوزههای صنایعدستی، گردشگری و هنر جایگاهی در اقتصاد کلان و خرد تعریف نشده است.
انتهای پیام/