آیین اختتامیه نهمین دوره جایزه فیروزه با حضور محسن جوادی، سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا، مشاور وزیر و دبیر شورای فرهنگ عمومی، محمدمهدی احمدی، مشاور عالی وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی، نیکنام حسینیپور، مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی، ایوب دهقانکار، مشاور علمی، مدیریتی و فرهنگی معاون فرهنگی، مهتاب رضیئی دبیر ستاد جوانی جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا نوریزاده، سرپرست اداره کل مجامع و فعالیتهای فرهنگی و جمعی از هنرمندان عصر امروز (دوشنبه ششم اسفندماه) در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
محسن جوادی، سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه نهمین جایزه فیروزه بیان کرد: اقتصاد فرهنگ و فناوریهای نوین در جایزه فیروزه دنبال میشود. امیدوارم جایزه فیروزه در گامهای بعدی و رویکرد بینالمللی نیز داشته باشد و به رونق فعالیت محصولات فرهنگی و برآوردن نیازهای فرهنگی جامعه بپردازد، این یک فعالیت دوسویه است که به اقتصاد فرهنگ نیز کمک میکند.
وی به سه رویکرد اصلی در این جایزه اشاره کرد و گفت: سه رویکرد اصلی جایزه فیروزه شامل بخش ایدههای فرهنگی استارتاپی، بخش کسب و کارهای فرهنگی نوپا و همینطور بخش کسب و کارهای فرهنگی تجاری شده است.
سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد جایزه فیروزه توضیح داد: جایزه فیروزه با هدف رونق دادن به تولید و مصرف محصولات فرهنگی برگزار میشود که از جهات گوناگونی آسیبپذیر است. میدانیم در جامعهای که اقتصاد آن به مشکل میخورد و نیازهای اولیه آن به سختی تأمین میشود، اولین جایی که ممکن است آسیب ببیند محصولات فرهنگی است.
وی افزود: جایزه فیروزه در این اوضاع میتواند سهمی داشته باشد و به رونق محصولات فرهنگی کمک کند. هرچند به تنهایی نمیتواند کاری کند. فیروزه معنای خودش را از همین فعالیتهای هنرمندان و مشارکت فرهنگی میگیرد.
جوادی خاطر نشان کرد: جایزه فیروزه گفتمانی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره قبلی راه انداختند و به برنامههای معاونت فرهنگی افزودند. چه برنامه به جا و درستی است که امروز در راستای اهداف کلان فرهنگی ایشان پیش میرود.
وی با تأکید بر توجه به مصرف کالاهای فرهنگی درکنار تولید آن، گفت: آمار خوبی در مورد مصرف کالاهای فرهنگی نداریم، لذا در حوزه مصرف این کالاها هم باید فعالیت کنیم. با ایجاد تنوع مناسب در محصولات، تجاری سازی و ارزان رساندن به دست مصرفکنندگان، در سبد خانوار هم میتوانیم نقش داشته باشیم. اشتغال فرهیختگان در حوزه تولید محصولات فرهنگی اهمیت دارد و سهم زیادی میتواند در مصرف کالای فرهنگی داشته باشد.
جوادی افزود: توان تولید کالای فرهنگی به خاطر تعداد زیاد هنرمندان و هنرورزان، ظرفیت بیشتری از ظرفیت مصرف فرهنگی ما در ایران است. در واقع توان تولید کالای فرهنگی زیادی داریم و اگر نتوانیم راه را هموار کنیم تا محصولات فرهنگی ما به سوی مردمان کشورهای دیگر برود، شاید نتوانستهایم به هدف و به سامان برسیم و پاسخ به تلاش افراد تولید کننده را نمیدهیم.
وی دربارهی نیاز مخاطبان به محصولات فرهنگی توضیح داد: حدود ۶-۷ میلیون ایرانی تحصیل کرده فرهیخته داریم که مهاجر هستند و خارج از کشور زندگی میکنند و در این حوزه نیاز و تقاضا دارند از آنجایی که گسترهی تمدنی وسیعی برای ایران وجود دارد و با بسیاری از همسایگانش تشابهات فرهنگی و هنری دارد، بازار خوبی میتوانیم داشته باشیم.
استفاده از هوش مصنوعی در طراحی کالای فرهنگی؛ دستاورد جدید نهمین دوره جایزه فیروزه
در ادامه علیرضا نوریزاده دبیر این جشنواره از بهکارگیری هوش مصنوعی در ساخت کالای فرهنگی برای اولین بار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.
نوریزاده با اشاره به رویکرد جدید این دوره، افزود: این دوره از جشنواره با رویکرد نوآورانهای برگزار شد و بهویژه برای نخستین بار از هوش مصنوعی در طراحی عروسکهای فرهنگی استفاده کردیم تا هنر و تکنولوژی در کنار هم قرار گیرند.
وی همچنین به تغییرات ساختاری جشنواره اشاره کرد و توضیح داد: در این دوره، برای اولین بار ایدههای ساخت کالای فرهنگی از سوی نوجوانان پذیرفته شد و آثار آنان به داوری گذاشته شد. در عین حال طراحی شخصیت نیز به عنوان یکی از موضوعات اصلی جشنواره مطرح شد.
دبیر این دوره از جشنواره در تشریح برگزاری اولین کارگاه هوش مصنوعی در طراحی عروسک در جایزه فیروزه خاطرنشان کرد: طرح عروسکها با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شدند و بخشی از آنها تبدیل به عروسک شد.
وی همچنین احیای عروسکهای سنتی، مانند عروسک دوتوک بلوچی را دیگر گام این دوره از جشنواره خواند.
نوریزاده در ادامه به اهمیت وفاق ملی در این جشنواره اشاره کرد و گفت: جایزه فیروزه فرصتی است تا هنرمندان از اقوام مختلف ایران، که هنرهای دستیشان به فراموشی سپرده شده بود، دوباره در مرکز توجه قرار گیرند. این جشنواره نشان داد که فیروزه نه تنها مورد توجه دولتها قرار دارد، بلکه تبدیل به نمادی از وفاق فرهنگی در کشور شده است. تا آنجا که در هر دوره مدیریتی و حتی در دوره کرونا مسیر خود را طی کرده است.
در پایان، نوریزاده تأکید کرد که جشنواره فیروزه بر آموزش و توسعه هنرمندان در استانها تمرکز دارد و مطرح کرد: این جشنواره پایان کار هنرمندان نیست، بلکه مسیری است که در طول سال ادامه مییابد و حمایتهای دولتی از فعالان این حوزه فراهم میشود.
گفتنی است این رویداد فرهنگی با حضور مدیران فرهنگی، هنرمندان و کارآفرینان عصر روز ششم اسفند ۱۴۰۳ برگزار شد و برگزیدگان در بخشهای گوناگون این رویداد جوایز خود را دریافت کردند.
انتهای پیام/