شناسهٔ خبر: 71557706 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

برگزیدگان نهمین دوره جایزه «فیروزه» معرفی شدند

مراسم اختتامیه نهمین دوره جایزه کالای فرهنگی (فیروزه) و معرفی برگزیدگان، عصر دیروز با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار شد.

صاحب‌خبر -

اطلاعات نوشت: ، در این مراسم علیرضا نوری‌زاده، دبیر دوره نهم جشنواره اظهار کرد: زمانی که دکتر سید عباس صالحی در دولت روحانی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد بود، اعتقاد داشت هویت ایرانی تنها از طریق کتاب منتقل نمی‌شود و باید به صنایع فرهنگی از قبیل نوشت‌افزار و اسباب‌بازی هم پرداخت؛ لذا این جایزه را بنا نهاد.

وی توضیح داد: «فیروزه» امسال بر آموزش و بر استان‌ها تأکید داشت و از تمامی استان‌ها خواستیم درباره این رویداد تبلیغ کرده و از هنرمندان برای شرکت در جشنواره دعوت کنند. تلاش می‌کنیم هنرمندان در این زمینه بتوانند از تسهیلات دولتی بهره‌مند شوند. همچنین وظیفه داریم کالاهای فرهنگی را معاصرسازی کنیم. برهمین اساس در این رویداد بخش مجزایی برای ایده‌های نوجوانان قائل شدیم و بخش طراحی شخصیت را هم وارد جشنواره کردیم . نوری‌زاده گفت: امسال همچنین اولین کارگاه هوش مصنوعی در طراحی شخصیت عروسک‌وار را برگزار کردیم و در راستای احیای هویت ایرانی و اسلامی، به حضور عروسک دوتوک پرداختیم. دبیر دوره نهم جشنواره یادآور شد: از میان ۲۷۵۱ اثری که در این دوره به دبیرخانه جشنواره رسیدند، ۵۵۰ اثر به مرحله پایانی راه یافتند.

در ادامه، محسن جوادی، سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ بیان کرد: دکتر صالحی بر اساس اهدافی، جایزه فیروزه را تأسیس کرد که با کلان برنامه‌های فعلی او ازجمله برنامه‌هایی که در زمینه‌های اقتصاد فرهنگ، عدالت فرهنگی و فناوری‌های نوین در زمینه فرهنگی دارد، همسوست. جایزه فیروزه بر بحث کسب‌وکارهای فرهنگی نوپا، ایده‌های استارتاپی و کسب‌وکارهای فرهنگی تجاری متمرکز است.وی افزود: این جایزه تلاشی برای رونق دادن به تولید و مصرف کالای فرهنگی است. می‌دانیم در جامعه‌ای که نیازهای اولیه سخت برآورده می‌َشود، اولین جایی که آسیب می‌بیند، حوزه فرهنگ است و جایزه فیروزه تلاش می‌کند که کالای فرهنگی در زمینه تولید و مصرف رونق داشته باشند؛ زیرا تولید، بدون مصرف فایده‌ای ندارد. کالایی که ارزان در اختیار مردم قرار بگیرد، از سبد مصرف خانواده حذف نمی‌شود. کسانی که در تولید کالای فرهنگی نقش دارند، جزو فرهیختگان و هنرمندان هستند .

جوادی تأکید کرد: توان تولید کالای فرهنگی در ایران به‌دلیل حجم بالای هنرمندان، ظرفیت بالایی دارد ولی ظرفیت مصرف فرهنگی ما این‌قدر نیست و باید راه صادرات محصولات فرهنگی را هموار کنیم. ما حدود ۷ میلیون ایرانی فرهیخته و تحصیلکرده مهاجر در کشورهای دیگر داریم که عمدتاً دل در گروی فرهنگ ایران دارند و علاقه‌مند هستند برای فرزندانشان کتاب ایرانی، نوشت‌افزار ایرانی و ... تهیه کنند و یکی از برنامه‌های دکتر صالحی آن است که کالای فرهنگی ایرانی راهی به خارج از کشور پیدا کند. حوزه تمدنی و زبانی فارسی هم بسیار وسیع است و  این کشورها می‌توانند بازار خوبی برای کالای فرهنگی ما باشند؛ زیرا اشتراکات فرهنگی و زبانی زیادی با ما دارند.

در این آیین، مصطفی ضابط، مدرس کارگاه‌های هوش مصنوعی در جایزه فیروزه گفت: هوش مصنوعی تلاش بشر برای شبیه‌سازی تفکر انسان است. الان در جشنواره‌های مختلف در دنیا داور هستم و می‌بینم که یک نفر به‌تنهایی و با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به‌اندازه هالیوود فیلم تولید کند. هوش مصنوعی مشاغل را عوض می‌کند ولی کسانی که هنر نمی‌دانند، محصولاتی تولید می‌کنند که لزوماً ارزش هنری ندارند. از طرفی هوش مصنوعی می‌تواند در خدمت هنرمند باشد. در کارگاه‌های ما، هوش مصنوعی عروسک نساخت؛ بلکه برای آنچه در ذهن هنرمند بود، تصویرسازی کرد.

در بخش بعدی برنامه، زهرا جهان‌تیغ، تولیدکننده عروسک از استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: عروسک‌های من امسال قصه مادران سیستان و بلوچستان را تعریف  می‌کردند؛ مادرانی که با استفاده از شاخه درختان و پارچه و ... برای کودکانشان عروسک می‌سازند و آن را با سوزن‌دوزی بلوچی می‌آرایند.

سارا بهجتی از استان مازندران هم گفت که بسیاری از مشاغل مازندران، صنایع‌دستی و پوشش این استان را توانستم با عروسک‌ها معرفی کنم تا گامی برای حفظ هویت مازندران باشد.بعد از قرائت بیانیه هیأت داوران توسط پوپک عظیم‌پور تبریزی، برگزیدگان به شرح ذیل معرفی شدند:

بخش عروسک

  رتبه اول درحوزه عروسک‌های معاصر:آذربایجان  شرقی، فاطمه محمودی چروزی
 رتبه اول در حوزه عروسک‌های بومی و اقوام: گلستان، رحیمه کردکتولی
 رتبه دوم در حوزه عروسک‌های معاصر: تهران، مریم ابراهیم‌آبادی
رتبه دوم مشترک در حوزه عروسک‌های بومی و اقوام: گلستان، عصمت خواجه و قزوین، رقیه کاظمی
 رتبه سوم مشترک در حوزه عروسک‌های بومی و اقوام: مازندران، سارا بهجتی وخراسان شمالی، رقیه قره‌قاشلو
 شایسته تقدیر در حوزه عروسک‌های معاصر: ایلام، هایده هواسی- خوزستان، بهناز پویان‌نسب-البرز، صفورا  نوفلاح- چهارمحال و بختیاری، زینب هاشمی و خوزستان، زینب موسوی
شایسته تقدیر در حوزه عروسک‌های بومی و اقوام: سیستان و بلوچستان، زهرا جهان‌تیغ
  شایسته تقدیر در بخش عروسک‌های آیینی: آذربایجان غربی، محراب عبدالله‌زاده و        آذربایجان غرب، اسرین ابراهیمی

 اسباب بازی

رتبه اول: تهران، عطیه دلیری
رتبه دوم و شایسته تقدیر: تهران، حامد علامتی
رتبه سوم: هرمزگان، زینب مشوش

نوشت افزار

شایسته تقدیر: یزد، حسین رستگاری

هدایای فرهنگی

رتبه اول: مازندران، سیدرضا موسوی راد
رتبه دوم: زنجان، عصمت علیرضایی
رتبه سوم: قزوین، زینب محمدی
 شایسته تقدیر:  قزوین، سکینه زارعی موینی–مازندران، زهرا حبیبی و الهام افشان‌زاده-همدان، مرضیه فرهادی و سیستان و بلوچستان، محمود قاسمی وفا

ایده‌های نوجوانان

شایسته تقدیر: قزوین، مهدیه دیاله‌آبادی و سپیده فتاحی–قم: عارفه الیاسی و اردبیل، مبینا چراغعلی‌زاده

طراحی شخصیت و کاراکتر

رتبه اول: تهران، پوریا عالمی
رتبه دوم: تهران، فرزانه طاهونی و حامد اسدی

اطلاعات نوشت: ، در این مراسم علیرضا نوری‌زاده، دبیر دوره نهم جشنواره اظهار کرد: زمانی که دکتر سید عباس صالحی در دولت روحانی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد بود، اعتقاد داشت هویت ایرانی تنها از طریق کتاب منتقل نمی‌شود و باید به صنایع فرهنگی از قبیل نوشت‌افزار و اسباب‌بازی هم پرداخت؛ لذا این جایزه را بنا نهاد.

وی توضیح داد: «فیروزه» امسال بر آموزش و بر استان‌ها تأکید داشت و از تمامی استان‌ها خواستیم درباره این رویداد تبلیغ کرده و از هنرمندان برای شرکت در جشنواره دعوت کنند. تلاش می‌کنیم هنرمندان در این زمینه بتوانند از تسهیلات دولتی بهره‌مند شوند. همچنین وظیفه داریم کالاهای فرهنگی را معاصرسازی کنیم. برهمین اساس در این رویداد بخش مجزایی برای ایده‌های نوجوانان قائل شدیم و بخش طراحی شخصیت را هم وارد جشنواره کردیم . نوری‌زاده گفت: امسال همچنین اولین کارگاه هوش مصنوعی در طراحی شخصیت عروسک‌وار را برگزار کردیم و در راستای احیای هویت ایرانی و اسلامی، به حضور عروسک دوتوک پرداختیم. دبیر دوره نهم جشنواره یادآور شد: از میان ۲۷۵۱ اثری که در این دوره به دبیرخانه جشنواره رسیدند، ۵۵۰ اثر به مرحله پایانی راه یافتند.

در ادامه، محسن جوادی، سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ بیان کرد: دکتر صالحی بر اساس اهدافی، جایزه فیروزه را تأسیس کرد که با کلان برنامه‌های فعلی او ازجمله برنامه‌هایی که در زمینه‌های اقتصاد فرهنگ، عدالت فرهنگی و فناوری‌های نوین در زمینه فرهنگی دارد، همسوست. جایزه فیروزه بر بحث کسب‌وکارهای فرهنگی نوپا، ایده‌های استارتاپی و کسب‌وکارهای فرهنگی تجاری متمرکز است.وی افزود: این جایزه تلاشی برای رونق دادن به تولید و مصرف کالای فرهنگی است. می‌دانیم در جامعه‌ای که نیازهای اولیه سخت برآورده می‌َشود، اولین جایی که آسیب می‌بیند، حوزه فرهنگ است و جایزه فیروزه تلاش می‌کند که کالای فرهنگی در زمینه تولید و مصرف رونق داشته باشند؛ زیرا تولید، بدون مصرف فایده‌ای ندارد. کالایی که ارزان در اختیار مردم قرار بگیرد، از سبد مصرف خانواده حذف نمی‌شود. کسانی که در تولید کالای فرهنگی نقش دارند، جزو فرهیختگان و هنرمندان هستند .

جوادی تأکید کرد: توان تولید کالای فرهنگی در ایران به‌دلیل حجم بالای هنرمندان، ظرفیت بالایی دارد ولی ظرفیت مصرف فرهنگی ما این‌قدر نیست و باید راه صادرات محصولات فرهنگی را هموار کنیم. ما حدود ۷ میلیون ایرانی فرهیخته و تحصیلکرده مهاجر در کشورهای دیگر داریم که عمدتاً دل در گروی فرهنگ ایران دارند و علاقه‌مند هستند برای فرزندانشان کتاب ایرانی، نوشت‌افزار ایرانی و ... تهیه کنند و یکی از برنامه‌های دکتر صالحی آن است که کالای فرهنگی ایرانی راهی به خارج از کشور پیدا کند. حوزه تمدنی و زبانی فارسی هم بسیار وسیع است و  این کشورها می‌توانند بازار خوبی برای کالای فرهنگی ما باشند؛ زیرا اشتراکات فرهنگی و زبانی زیادی با ما دارند.

در این آیین، مصطفی ضابط، مدرس کارگاه‌های هوش مصنوعی در جایزه فیروزه گفت: هوش مصنوعی تلاش بشر برای شبیه‌سازی تفکر انسان است. الان در جشنواره‌های مختلف در دنیا داور هستم و می‌بینم که یک نفر به‌تنهایی و با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به‌اندازه هالیوود فیلم تولید کند. هوش مصنوعی مشاغل را عوض می‌کند ولی کسانی که هنر نمی‌دانند، محصولاتی تولید می‌کنند که لزوماً ارزش هنری ندارند. از طرفی هوش مصنوعی می‌تواند در خدمت هنرمند باشد. در کارگاه‌های ما، هوش مصنوعی عروسک نساخت؛ بلکه برای آنچه در ذهن هنرمند بود، تصویرسازی کرد.

در بخش بعدی برنامه، زهرا جهان‌تیغ، تولیدکننده عروسک از استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: عروسک‌های من امسال قصه مادران سیستان و بلوچستان را تعریف  می‌کردند؛ مادرانی که با استفاده از شاخه درختان و پارچه و ... برای کودکانشان عروسک می‌سازند و آن را با سوزن‌دوزی بلوچی می‌آرایند.

سارا بهجتی از استان مازندران هم گفت که بسیاری از مشاغل مازندران، صنایع‌دستی و پوشش این استان را توانستم با عروسک‌ها معرفی کنم تا گامی برای حفظ هویت مازندران باشد.بعد از قرائت بیانیه هیأت داوران توسط پوپک عظیم‌پور تبریزی، برگزیدگان به شرح ذیل معرفی شدند:

بخش عروسک

  رتبه اول درحوزه عروسک‌های معاصر:آذربایجان  شرقی، فاطمه محمودی چروزی
 رتبه اول در حوزه عروسک‌های بومی و اقوام: گلستان، رحیمه کردکتولی
 رتبه دوم در حوزه عروسک‌های معاصر: تهران، مریم ابراهیم‌آبادی
رتبه دوم مشترک در حوزه عروسک‌های بومی و اقوام: گلستان، عصمت خواجه و قزوین، رقیه کاظمی
 رتبه سوم مشترک در حوزه عروسک‌های بومی و اقوام: مازندران، سارا بهجتی وخراسان شمالی، رقیه قره‌قاشلو
 شایسته تقدیر در حوزه عروسک‌های معاصر: ایلام، هایده هواسی- خوزستان، بهناز پویان‌نسب-البرز، صفورا  نوفلاح- چهارمحال و بختیاری، زینب هاشمی و خوزستان، زینب موسوی
شایسته تقدیر در حوزه عروسک‌های بومی و اقوام: سیستان و بلوچستان، زهرا جهان‌تیغ
  شایسته تقدیر در بخش عروسک‌های آیینی: آذربایجان غربی، محراب عبدالله‌زاده و        آذربایجان غرب، اسرین ابراهیمی

 اسباب بازی

رتبه اول: تهران، عطیه دلیری
رتبه دوم و شایسته تقدیر: تهران، حامد علامتی
رتبه سوم: هرمزگان، زینب مشوش

نوشت افزار

شایسته تقدیر: یزد، حسین رستگاری

هدایای فرهنگی

رتبه اول: مازندران، سیدرضا موسوی راد
رتبه دوم: زنجان، عصمت علیرضایی
رتبه سوم: قزوین، زینب محمدی
 شایسته تقدیر:  قزوین، سکینه زارعی موینی–مازندران، زهرا حبیبی و الهام افشان‌زاده-همدان، مرضیه فرهادی و سیستان و بلوچستان، محمود قاسمی وفا

ایده‌های نوجوانان

شایسته تقدیر: قزوین، مهدیه دیاله‌آبادی و سپیده فتاحی–قم: عارفه الیاسی و اردبیل، مبینا چراغعلی‌زاده

طراحی شخصیت و کاراکتر

رتبه اول: تهران، پوریا عالمی
رتبه دوم: تهران، فرزانه طاهونی و حامد اسدی