جوان آنلاین: پخش سریال تاسیان به دلیل نداشتن مجوز تولید و پخش از سوی قوه قضائیه متوقف شدهاست. کارگردان این سریال در گفتوگو با رسانههای همسو بدون اینکه به نداشتن مجوز تولید و پخش غیرقانونی اثرش بپردازد، مدعی شدهاست که چرا ساترا باید بر فضای شبکه نمایش خانگی نظارت کند! مدیر پلتفرم فیلیمو هم که سابقه طولانی در انجام اقدامات غیرقانونی دارد با سر و صدا و شلوغکاری که در مورد توقیف سریال بدون مجوز تاسیان در فضای مجازی و رسانهای به راه انداخته به دنبال این هدف است که هم بتواند به تخلفاتی مانند تولید و پخش سریال تاسیان ادامه بدهد و هم اینکه دستگاههای نظارتی مانند ساترا و قوه قضائیه را مرعوب کند؛ توهمی که با سرعت بخشیدن نمایندگان مجلس به روند طولانی تصویب ماده واحده درخواستی ساترا برای قانونمند کردن نظارت و ایجاد بازدارندگی نسبت به تخلفات مجرمانه در فضای مجازی و نمایش خانگی برای همیشه از بین میرود.
چند روزی است که موضوع محتوای مجعول و موهن سریال «تاسیان» و نداشتن مجوز تولید و انتشار این سریال به کارگردانی تینا پاکروان زمینه حملههای موجدار برخی جریانات خاص و لشکر سایبری و قلمفروش آنها به تنها دستگاه نظارتی و البته قانونی جمهوری اسلامی بر عرصه رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را فراهم کردهاست.
تاسیان پاکروان و فیلیمو
سریال تاسیان با نام قبلی برای آخرینبار نام یک مجموعه نمایش خانگی به نویسندگی و کارگردانی تینا پاکروان و تهیهکنندگی علی اسدزاده است. این سریال که دومین سریال از سهگانه تینا پاکروان پس از خاتون و قبل از ماهدخت است، داستانش از مهر ماه سال ۱۳۵۶ شروع میشود و پیرنگ اصلی آن عشقی است که بین یک ساواکی به نام امیر (با بازی هوتن شکیبا) و دختر جوانی به نام شیرین (با بازی مهسا حجازی) شکل میگیرد.
قوه قضائیه سریال تاسیان را به دلیل نداشتن مجوز تولید و پخش متوقف کرده و در جلسهای با حضور تهیهکننده سریال و مسئول سکوی پخشکننده (فیلیمو) به آنها گفتهشده که سریال دارای ایراداتی است و عوامل سریال باید ضمن کسب مجوز تولید و پخش ایرادات سریال را نیز اصلاح کنند. این مسئله تبدیل به بهانهای شده تا جریانی خودش را در مقابل قانون و دستگاههای نظارتی تعریف کند و با گردنکشی و استنکاف از قوانین برای آنها خط و نشان بکشد.
تاسیان به دنبال رؤیافروشی سمی و مجعول به نسل جوانی است که همه اطلاع و دانستههایش از دوران سیاه پهلوی و دستگاه مخوف ساواک صرفاً پستهای اینستاگرامی و توهمات کانالهای تلگرامی است. کارگردان سریال مجعول و موهن «تاسیان» در گفتوگو با برخی رسانههای همسو با خودش مدعی میشود که چرا باید ساترا بر شبکه نمایش خانگی نظارت کند! یک روی دیگر این ماجرا، اقدامات سلسلهوار پلتفرم متخلف فیلیمو است که با انتشار آثار بدون مجوز در حال انجام یک کودتای نرم علیه تنها دستگاه نظارتی کشور در عرصه شبکه نمایش خانگی و وی او دیها است تا با نقشآفرینی امثال تینا پاکروان آن را از میدان به در کنند و با قلدری فضا را برای یکهتازی هر چه بیشتر خودش آماده کند. این در حالی است که اگر همین تحرکات نصفه و نیمه قوه قضائیه در جلوگیری از پخش چنین آثاری نباشد، معلوم نیست که تکلیف خانوادهها و جامعه با بمباران اطلاعات دروغ روی اذهان جوانان و نوجوانان چه خواهد بود؟! سریال تاسیان سعی دارد هر آنچه را جماعت فرشگرد و من وکالت میدهم در کف خیابانهای تهران در جریان فتنه زن، زندگی، آزادی به آن نرسیدند، از دریچه یک پلتفرم داخلی که در توهم گردنکلفتی و فراتر از قانون بودن غوطه میخورد و البته با سوءاستفاده از ظرفیت ابزارهای نظام، محقق کند.
افرادی که به بهانه توقیف سریال تاسیان از سوی قوه قضائیه در حال تولید محتواهای جانبدارانه هستند، سعی میکنند ضمن ارائه روایت ناقص و جهتدار این ماجرا و فضا را به سمت کودتا علیه ساترا و دستگاههای نظارتی حاکمیت هدایت کنند. واقعیت ماجرا در مورد تاسیان این است که تینا پاکروان صرفاً مجوز طرح این سریال را از ساترا گرفتهاست و باید برای فیلمنامه و پخش آن مجوز جداگانه میگرفت، اما با این همه دستگاهی که این سریال را توقیف کردهاست، دادستانی قوه قضائیه است نه ساترا.
فریب یا تغافل
یکی از اتفاقات جالبتوجه و عجیب در مورد سریال بدون مجوز تاسیان، انجام تبلیغات گسترده در تابلوهای شهری است در واقع بر اساس تقسیم وظایف قانونی بین ساترا و وزارت ارشاد، صدور مجوز انجام تبلیغات محیطی و شهری برای هر محتوایی منوط به صدور مجوز تولید آن از سوی ساترا است و وزارت ارشاد بعد از صدور این مجوز به آن اثر باید اجازه تبلیغات بدهد، این در حالی است که سریال تاسیان چنین مجوزی را کسب نکرده و احتمالاً فیلیمو با ارائه مجوز طرح اولیه این سریال که ساترا آن را صادر کرده مسئولان ارشاد را مجاب به صدور مجوز تبلیغات محیطی و شهری کردهاست. چه اینکه غیر از این نمیتواند باشد، چون تنها مجوز صادر شده از سوی ساترا برای سریال تاسیان صرفا تأیید طرح اولیه آن است نه تولید و پخش.
مهمترین اشکال سریال موهن و مجعول تاسیان در کنار سفیدنمایی از دوران استبداد پهلوی و نمایش چهرهای فرهیخته و متمدنانه از سازمان مخوف ساواک و جلادان آن صرفنظر از نداشتن مجوز تولید برای تاسیان و ارائه چهرهای مثبت از دوران پهلوی، این است که میخواهد حرفهای کف تایم لاین توئیتر و تاکسیها را در ذهن مخاطبان دهه هشتادی و نودی که هیچ تصویری از آن دوران جز برخی دروغهای اینستاگرامی و مجازی و تعاریف متوهمانه بعضی اشخاص کماطلاع، به عنوان فکت و سند القا کند.
ورود پروژهبگیرها به ماجرا
همه این عجز و لابههای مدافعان این سریال مجعول که چند روزی است به شکلی اگزجره برای قالب کردن این گروتسک با هوار زدنهای پر دامنه در حال تظلم و دروغپردازی هستند، بر دو محور استوار است؛ یک دسته که عموماً از آنها به عنوان لشکر قلمفروشها و سایبریهای پروژه محور یاد میشود، به خاطر انتفاعی است که برایشان تعریفشده و باید فرمانبردار کارفرما باشند. دستهای دیگر به دنبال باز کردن راهی هستند تا از این به بعد هر توهم و دروغی که دلشان خواست به ریش انقلاب ببندند و فضا و زمینه را برای عادیسازی رقاصی و خوانندگی زنان و همچنین قبحشکنی از عرقخوری در جامعه و بین نسلهای جوانتر فراهم کنند؛ البته این مسیر خیلی وقت است با سریالهای مجعول و میدانداری فیلیمو که با اقدامات خلاف قانون و رادیکال خودش را فراتر از قوانین تعریف کرده، شروع شده است.
به نظر میرسد که نمایندگان محترم مجلس باید هر چه زودتر تکلیف ماده واحده درخواستی ساترا از مجلس شورای اسلامی را مشخص کنند وگرنه باید همچنان شاهد جار و جنجالهای رسانهای و فضا سازیهای جهتدار در مورد آثار بدون مجوز و پخش غیرقانونی آنها از سوی سکوی فیلیمو باشیم که در حال تبدیل شدن به رویه است.