به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، علیرضا محمدی عراقی، کارشناس و ناقد سینما در نشست نقد و بررسی آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر که به همت خبرگزاری رسا در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد، گفت: در حاشیه جشنواره فیلم فجر، یکی از انتقادات مطرحشده، کمبود فرصت اکران و توجه ناکافی به آثار سینمای وزارت ارشاد بود و اگر فیلمهای این بخش با برنامهریزی بهتر و تعداد سانسهای بیشتر در سینماها به نمایش در میآمد، میتوانست مخاطبان بیشتری را جذب و در تبلیغ و معرفی آثار هنرمندان مؤثر باشند.
محمدی با اشاره به ضعف فیلمنامههای این جشنواره، اظهار کرد: یکی از چالشهای بزرگ در سینمای ایران، به ویژه در جشنواره فجر، موضوع ضعف فیلمنامه است؛ فیلمنامه اساس هر فیلم است، به اینگونه که اگر ضعیف باشد، حتی با بهترین امکانات تولید و کارگردانی نیز موفقیت فیلم تضمین نخواهد شد.
وی ادامه داد: در جشنواره امسال، با اینکه بسیاری از فیلمها از نظر فرم و کارگردانی قابل قبول بودند، ولی به دلیل ضعف فیلمنامه نتوانستند اثرگذار باشند؛ به همین دلیل، باید توجه بیشتری به تولید فیلمنامههای قوی و حمایت از نویسندگان فیلمنامه در مراحل ابتدایی تولید، شود.
این کارشناس و ناقد سینما با انتقاد از ضعف نظارت ارگانهای دولتی در خصوص تولیدات فیلم، بیان کرد: یکی از نکات مهم دیگر این است که ارگانهای دولتی مانند سازمان سینمایی و وزارت ارشاد باید پیش از تولید فیلمها، نظارت بیشتری داشته باشند؛ در حال حاضر، به نظر میرسد که ارزیابی فیلمنامهها پس از تولید انجام میشود، در حالی که باید در مراحل ابتدایی تولید و حتی قبل از تخصیص بودجه، کمکهای لازم به فیلمنامهنویسان و تولیدکنندگان انجام گیرد.
محمدی در نقد و بررسی وضعیت فعلی سینمای ایران، بر لزوم توجه بیشتر به فیلمهای مستقل و با کیفیت تأکید کرد و گفت: تمرکز بیش از حد بر تولید فیلمهایی که با بودجه های دولتی ساخته می شوند به تنهایی نمیتواند باعث رشد سینمای کشور شود چرا که سینمای ایران برای پیشرفت و جهانی شدن نیازمند تنوع در رویکردها و نگرشها است و فیلمهای مستقل که از آزادیهای خلاقانه و داستانهای نوآورانه بهره میبرند، میتوانند به عنوان موتور محرکهای برای تحول در صنعت سینما عمل کنند.
وی در ادامه اظهار داشت: باید سازمان سینمایی با ایجاد ساز و کارهای حمایتی، فرآیندهایی را طراحی کند که به نویسندگان و کارگردانان جوان و مستقل فرصت داده شود تا ایدههای خود را به شکلی حرفهای و با کیفیت بالا ارائه دهند؛ در این صورت است که نویسندگان فیلمنامه میتوانند آثار خود را بهبود دهند که در نهایت، این اقدامات، میتواند به بهبود کیفیت فیلمنامهها و در نتیجه ارتقای سطح کلی سینمای ایران منجر شود.
این کارشناس و ناقد سینما در ضمن اشاره به چالشهای لجستیکی برای فیلمهای دفاع مقدسی، بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که در جشنواره با آن روبرو هستیم، مشکلات لجستیکی در تولید برخی فیلمها است که خوشبختانه، امسال وضعیت بهتری در این زمینه داشتیم، به ویژه برای فیلمهایی که به مسائل دفاع مقدس یا جبهههای جنگ مرتبط بودند؛ امسال با امکاناتی که ارگانهایی مانند ارتش و سپاه در اختیار تولیدکنندگان قرار دادند، موجب شد که فیلمسازان بتوانند از تجهیزات مناسبتری استفاده کنند.
نیاز سینمای جنگی به روایتهای واقعیتر و انسانیتر
محمدی اظهار کرد: یکی از چالشهای اصلی در تولید فیلمهای جنگی، به ویژه فیلمهای پرتره شهدا، ضعف در کیفیت فیلمنامهها است؛ فیلمنامهها باید به گونهای نوشته شوند که نه تنها داستانی جذاب و دراماتیک را روایت کنند، بلکه شخصیتهای جنگی و شهیدان را به شکل درست و تاثیرگذار به نمایش بگذارند.
وی ادامه داد: اگر فیلمنامه ضعیف باشد، حتی کارگردانان ماهر هم نمیتوانند آنطور که باید از پتانسیل داستان استفاده کنند؛ در این راستا، باید توجه ویژهای به نوشتن فیلمنامههایی قوی، با داستانهایی جذاب و شخصیتهای چند بعدی داشته باشیم؛ در این فیلمها باید قهرمان و ضد قهرمان به درستی پرداخته شوند، و داستان باید به گونهای پیش برود که تماشاگر را به چالش بکشد و درگیر کند.
این کارشناس و ناقد سینما افزود: یکی دیگر از چالشهای بزرگ در سینمای جنگی و به ویژه فیلمهای مربوط به شهدا و دفاع مقدس، نحوه پردازش و شخصیتپردازی در فیلمها است که به خاطر همین امر بسیاری از این فیلمها نمیتوانند ارتباط عمیقی با نسلهای جدید برقرار کنند.
وی ادامه داد: شخصیتهای شهدا معمولاً به شکلی آرمانی و بدون نقص به تصویر کشیده میشوند، که این تصویر از آنها باعث میشود که جوانان و نوجوانان نتوانند به راحتی با این شخصیتها ارتباط برقرار کنند؛ آنها معمولاً نیاز دارند تا ببینند که حتی قهرمانان نیز ویژگیهای انسانی و پیچیدهای دارند.
این کارشناس و ناقد سینما درصدد ارائه راهکار برآمد و گفت: پیشنهاد من این است که به جای به تصویر کشیدن شخصیتهای شهید به صورت ایدهآل و بدون نقص، باید ویژگیهای انسانی آنها، اشتباهات و پیچیدگیهای شخصیتیشان نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: این امر به نسل جدید کمک میکند تا بهتر بتوانند درک کنند که شهدا نه تنها از ویژگیهای برجسته برخوردار بودهاند، بلکه مانند همه انسانها ممکن است اشتباهاتی داشته باشند؛ اگر شخصیتهای شهید به این شکل نمایش داده شوند، میتواند جذابیت بیشتری برای مخاطب جوان ایجاد کند و ارتباط بیشتری با آنها برقرار شود.
محمدی در پایان گفت: برای بهبود کیفیت سینمای جنگی و تولید فیلمهای مرتبط با شهدا، نیاز به تغییرات اساسی داریم؛ این تغییرات باید شامل ارتقای کیفیت فیلمنامهها و همچنین بازنگری در نحوه پردازش شخصیتها باشد چرا که با این کار میتوانیم ارتباط بهتری با نسلهای جدید برقرار کرده و تاریخ و فرهنگ کشور را به شکل بهتری نمایش دهیم.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، علیرضا محمدی عراقی، کارشناس و ناقد سینما در نشست نقد و بررسی آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر که به همت خبرگزاری رسا در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد، گفت: در حاشیه جشنواره فیلم فجر، یکی از انتقادات مطرحشده، کمبود فرصت اکران و توجه ناکافی به آثار سینمای وزارت ارشاد بود و اگر فیلمهای این بخش با برنامهریزی بهتر و تعداد سانسهای بیشتر در سینماها به نمایش در میآمد، میتوانست مخاطبان بیشتری را جذب و در تبلیغ و معرفی آثار هنرمندان مؤثر باشند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، علیرضا محمدی عراقی، کارشناس و ناقد سینما در نشست نقد و بررسی آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر که به همت خبرگزاری رسا در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد، گفت: در حاشیه جشنواره فیلم فجر، یکی از انتقادات مطرحشده، کمبود فرصت اکران و توجه ناکافی به آثار سینمای وزارت ارشاد بود و اگر فیلمهای این بخش با برنامهریزی بهتر و تعداد سانسهای بیشتر در سینماها به نمایش در میآمد، میتوانست مخاطبان بیشتری را جذب و در تبلیغ و معرفی آثار هنرمندان مؤثر باشند. سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسامحمدی با اشاره به ضعف فیلمنامههای این جشنواره، اظهار کرد: یکی از چالشهای بزرگ در سینمای ایران، به ویژه در جشنواره فجر، موضوع ضعف فیلمنامه است؛ فیلمنامه اساس هر فیلم است، به اینگونه که اگر ضعیف باشد، حتی با بهترین امکانات تولید و کارگردانی نیز موفقیت فیلم تضمین نخواهد شد.
محمدی با اشاره به ضعف فیلمنامههای این جشنواره، اظهار کرد: یکی از چالشهای بزرگ در سینمای ایران، به ویژه در جشنواره فجر، موضوع ضعف فیلمنامه است؛ فیلمنامه اساس هر فیلم است، به اینگونه که اگر ضعیف باشد، حتی با بهترین امکانات تولید و کارگردانی نیز موفقیت فیلم تضمین نخواهد شد.وی ادامه داد: در جشنواره امسال، با اینکه بسیاری از فیلمها از نظر فرم و کارگردانی قابل قبول بودند، ولی به دلیل ضعف فیلمنامه نتوانستند اثرگذار باشند؛ به همین دلیل، باید توجه بیشتری به تولید فیلمنامههای قوی و حمایت از نویسندگان فیلمنامه در مراحل ابتدایی تولید، شود.
وی ادامه داد: در جشنواره امسال، با اینکه بسیاری از فیلمها از نظر فرم و کارگردانی قابل قبول بودند، ولی به دلیل ضعف فیلمنامه نتوانستند اثرگذار باشند؛ به همین دلیل، باید توجه بیشتری به تولید فیلمنامههای قوی و حمایت از نویسندگان فیلمنامه در مراحل ابتدایی تولید، شود.![جشنواره فجر نیازمند فیلمنامههای قوی و شخصیتپردازی واقعی شهدا است جشنواره فجر نیازمند فیلمنامههای قوی و شخصیتپردازی واقعی شهدا است](https://rasanews.ir/files/fa/news/1403/11/26/837840_594.jpg)
![جشنواره فجر نیازمند فیلمنامههای قوی و شخصیتپردازی واقعی شهدا است جشنواره فجر نیازمند فیلمنامههای قوی و شخصیتپردازی واقعی شهدا است](https://rasanews.ir/files/fa/news/1403/11/26/837840_594.jpg)
این کارشناس و ناقد سینما با انتقاد از ضعف نظارت ارگانهای دولتی در خصوص تولیدات فیلم، بیان کرد: یکی از نکات مهم دیگر این است که ارگانهای دولتی مانند سازمان سینمایی و وزارت ارشاد باید پیش از تولید فیلمها، نظارت بیشتری داشته باشند؛ در حال حاضر، به نظر میرسد که ارزیابی فیلمنامهها پس از تولید انجام میشود، در حالی که باید در مراحل ابتدایی تولید و حتی قبل از تخصیص بودجه، کمکهای لازم به فیلمنامهنویسان و تولیدکنندگان انجام گیرد.
این کارشناس و ناقد سینما با انتقاد از ضعف نظارت ارگانهای دولتی در خصوص تولیدات فیلم، بیان کرد: یکی از نکات مهم دیگر این است که ارگانهای دولتی مانند سازمان سینمایی و وزارت ارشاد باید پیش از تولید فیلمها، نظارت بیشتری داشته باشند؛ در حال حاضر، به نظر میرسد که ارزیابی فیلمنامهها پس از تولید انجام میشود، در حالی که باید در مراحل ابتدایی تولید و حتی قبل از تخصیص بودجه، کمکهای لازم به فیلمنامهنویسان و تولیدکنندگان انجام گیرد.محمدی در نقد و بررسی وضعیت فعلی سینمای ایران، بر لزوم توجه بیشتر به فیلمهای مستقل و با کیفیت تأکید کرد و گفت: تمرکز بیش از حد بر تولید فیلمهایی که با بودجه های دولتی ساخته می شوند به تنهایی نمیتواند باعث رشد سینمای کشور شود چرا که سینمای ایران برای پیشرفت و جهانی شدن نیازمند تنوع در رویکردها و نگرشها است و فیلمهای مستقل که از آزادیهای خلاقانه و داستانهای نوآورانه بهره میبرند، میتوانند به عنوان موتور محرکهای برای تحول در صنعت سینما عمل کنند.
محمدی در نقد و بررسی وضعیت فعلی سینمای ایران، بر لزوم توجه بیشتر به فیلمهای مستقل و با کیفیت تأکید کرد و گفت: تمرکز بیش از حد بر تولید فیلمهایی که با بودجه های دولتی ساخته می شوند به تنهایی نمیتواند باعث رشد سینمای کشور شود چرا که سینمای ایران برای پیشرفت و جهانی شدن نیازمند تنوع در رویکردها و نگرشها است و فیلمهای مستقل که از آزادیهای خلاقانه و داستانهای نوآورانه بهره میبرند، میتوانند به عنوان موتور محرکهای برای تحول در صنعت سینما عمل کنند.وی در ادامه اظهار داشت: باید سازمان سینمایی با ایجاد ساز و کارهای حمایتی، فرآیندهایی را طراحی کند که به نویسندگان و کارگردانان جوان و مستقل فرصت داده شود تا ایدههای خود را به شکلی حرفهای و با کیفیت بالا ارائه دهند؛ در این صورت است که نویسندگان فیلمنامه میتوانند آثار خود را بهبود دهند که در نهایت، این اقدامات، میتواند به بهبود کیفیت فیلمنامهها و در نتیجه ارتقای سطح کلی سینمای ایران منجر شود.
وی در ادامه اظهار داشت: باید سازمان سینمایی با ایجاد ساز و کارهای حمایتی، فرآیندهایی را طراحی کند که به نویسندگان و کارگردانان جوان و مستقل فرصت داده شود تا ایدههای خود را به شکلی حرفهای و با کیفیت بالا ارائه دهند؛ در این صورت است که نویسندگان فیلمنامه میتوانند آثار خود را بهبود دهند که در نهایت، این اقدامات، میتواند به بهبود کیفیت فیلمنامهها و در نتیجه ارتقای سطح کلی سینمای ایران منجر شود.این کارشناس و ناقد سینما در ضمن اشاره به چالشهای لجستیکی برای فیلمهای دفاع مقدسی، بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که در جشنواره با آن روبرو هستیم، مشکلات لجستیکی در تولید برخی فیلمها است که خوشبختانه، امسال وضعیت بهتری در این زمینه داشتیم، به ویژه برای فیلمهایی که به مسائل دفاع مقدس یا جبهههای جنگ مرتبط بودند؛ امسال با امکاناتی که ارگانهایی مانند ارتش و سپاه در اختیار تولیدکنندگان قرار دادند، موجب شد که فیلمسازان بتوانند از تجهیزات مناسبتری استفاده کنند.
این کارشناس و ناقد سینما در ضمن اشاره به چالشهای لجستیکی برای فیلمهای دفاع مقدسی، بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که در جشنواره با آن روبرو هستیم، مشکلات لجستیکی در تولید برخی فیلمها است که خوشبختانه، امسال وضعیت بهتری در این زمینه داشتیم، به ویژه برای فیلمهایی که به مسائل دفاع مقدس یا جبهههای جنگ مرتبط بودند؛ امسال با امکاناتی که ارگانهایی مانند ارتش و سپاه در اختیار تولیدکنندگان قرار دادند، موجب شد که فیلمسازان بتوانند از تجهیزات مناسبتری استفاده کنند.![جشنواره فجر نیازمند فیلمنامههای قوی و شخصیتپردازی واقعی شهدا است جشنواره فجر نیازمند فیلمنامههای قوی و شخصیتپردازی واقعی شهدا است](https://rasanews.ir/files/fa/news/1403/11/26/837838_317.jpg)
![جشنواره فجر نیازمند فیلمنامههای قوی و شخصیتپردازی واقعی شهدا است جشنواره فجر نیازمند فیلمنامههای قوی و شخصیتپردازی واقعی شهدا است](https://rasanews.ir/files/fa/news/1403/11/26/837838_317.jpg)
نیاز سینمای جنگی به روایتهای واقعیتر و انسانیتر
نیاز سینمای جنگی به روایتهای واقعیتر و انسانیتر نیاز سینمای جنگی به روایتهای واقعیتر و انسانیتر
محمدی اظهار کرد: یکی از چالشهای اصلی در تولید فیلمهای جنگی، به ویژه فیلمهای پرتره شهدا، ضعف در کیفیت فیلمنامهها است؛ فیلمنامهها باید به گونهای نوشته شوند که نه تنها داستانی جذاب و دراماتیک را روایت کنند، بلکه شخصیتهای جنگی و شهیدان را به شکل درست و تاثیرگذار به نمایش بگذارند.
محمدی اظهار کرد: یکی از چالشهای اصلی در تولید فیلمهای جنگی، به ویژه فیلمهای پرتره شهدا، ضعف در کیفیت فیلمنامهها است؛ فیلمنامهها باید به گونهای نوشته شوند که نه تنها داستانی جذاب و دراماتیک را روایت کنند، بلکه شخصیتهای جنگی و شهیدان را به شکل درست و تاثیرگذار به نمایش بگذارند.
وی ادامه داد: اگر فیلمنامه ضعیف باشد، حتی کارگردانان ماهر هم نمیتوانند آنطور که باید از پتانسیل داستان استفاده کنند؛ در این راستا، باید توجه ویژهای به نوشتن فیلمنامههایی قوی، با داستانهایی جذاب و شخصیتهای چند بعدی داشته باشیم؛ در این فیلمها باید قهرمان و ضد قهرمان به درستی پرداخته شوند، و داستان باید به گونهای پیش برود که تماشاگر را به چالش بکشد و درگیر کند.
وی ادامه داد: اگر فیلمنامه ضعیف باشد، حتی کارگردانان ماهر هم نمیتوانند آنطور که باید از پتانسیل داستان استفاده کنند؛ در این راستا، باید توجه ویژهای به نوشتن فیلمنامههایی قوی، با داستانهایی جذاب و شخصیتهای چند بعدی داشته باشیم؛ در این فیلمها باید قهرمان و ضد قهرمان به درستی پرداخته شوند، و داستان باید به گونهای پیش برود که تماشاگر را به چالش بکشد و درگیر کند.این کارشناس و ناقد سینما افزود: یکی دیگر از چالشهای بزرگ در سینمای جنگی و به ویژه فیلمهای مربوط به شهدا و دفاع مقدس، نحوه پردازش و شخصیتپردازی در فیلمها است که به خاطر همین امر بسیاری از این فیلمها نمیتوانند ارتباط عمیقی با نسلهای جدید برقرار کنند.
این کارشناس و ناقد سینما افزود: یکی دیگر از چالشهای بزرگ در سینمای جنگی و به ویژه فیلمهای مربوط به شهدا و دفاع مقدس، نحوه پردازش و شخصیتپردازی در فیلمها است که به خاطر همین امر بسیاری از این فیلمها نمیتوانند ارتباط عمیقی با نسلهای جدید برقرار کنند.وی ادامه داد: شخصیتهای شهدا معمولاً به شکلی آرمانی و بدون نقص به تصویر کشیده میشوند، که این تصویر از آنها باعث میشود که جوانان و نوجوانان نتوانند به راحتی با این شخصیتها ارتباط برقرار کنند؛ آنها معمولاً نیاز دارند تا ببینند که حتی قهرمانان نیز ویژگیهای انسانی و پیچیدهای دارند.
وی ادامه داد: شخصیتهای شهدا معمولاً به شکلی آرمانی و بدون نقص به تصویر کشیده میشوند، که این تصویر از آنها باعث میشود که جوانان و نوجوانان نتوانند به راحتی با این شخصیتها ارتباط برقرار کنند؛ آنها معمولاً نیاز دارند تا ببینند که حتی قهرمانان نیز ویژگیهای انسانی و پیچیدهای دارند.این کارشناس و ناقد سینما درصدد ارائه راهکار برآمد و گفت: پیشنهاد من این است که به جای به تصویر کشیدن شخصیتهای شهید به صورت ایدهآل و بدون نقص، باید ویژگیهای انسانی آنها، اشتباهات و پیچیدگیهای شخصیتیشان نیز مورد توجه قرار گیرد.
این کارشناس و ناقد سینما درصدد ارائه راهکار برآمد و گفت: پیشنهاد من این است که به جای به تصویر کشیدن شخصیتهای شهید به صورت ایدهآل و بدون نقص، باید ویژگیهای انسانی آنها، اشتباهات و پیچیدگیهای شخصیتیشان نیز مورد توجه قرار گیرد.وی ادامه داد: این امر به نسل جدید کمک میکند تا بهتر بتوانند درک کنند که شهدا نه تنها از ویژگیهای برجسته برخوردار بودهاند، بلکه مانند همه انسانها ممکن است اشتباهاتی داشته باشند؛ اگر شخصیتهای شهید به این شکل نمایش داده شوند، میتواند جذابیت بیشتری برای مخاطب جوان ایجاد کند و ارتباط بیشتری با آنها برقرار شود.
وی ادامه داد: این امر به نسل جدید کمک میکند تا بهتر بتوانند درک کنند که شهدا نه تنها از ویژگیهای برجسته برخوردار بودهاند، بلکه مانند همه انسانها ممکن است اشتباهاتی داشته باشند؛ اگر شخصیتهای شهید به این شکل نمایش داده شوند، میتواند جذابیت بیشتری برای مخاطب جوان ایجاد کند و ارتباط بیشتری با آنها برقرار شود.محمدی در پایان گفت: برای بهبود کیفیت سینمای جنگی و تولید فیلمهای مرتبط با شهدا، نیاز به تغییرات اساسی داریم؛ این تغییرات باید شامل ارتقای کیفیت فیلمنامهها و همچنین بازنگری در نحوه پردازش شخصیتها باشد چرا که با این کار میتوانیم ارتباط بهتری با نسلهای جدید برقرار کرده و تاریخ و فرهنگ کشور را به شکل بهتری نمایش دهیم.
محمدی در پایان گفت: برای بهبود کیفیت سینمای جنگی و تولید فیلمهای مرتبط با شهدا، نیاز به تغییرات اساسی داریم؛ این تغییرات باید شامل ارتقای کیفیت فیلمنامهها و همچنین بازنگری در نحوه پردازش شخصیتها باشد چرا که با این کار میتوانیم ارتباط بهتری با نسلهای جدید برقرار کرده و تاریخ و فرهنگ کشور را به شکل بهتری نمایش دهیم. ∎