هجدهمين نمايشگاه بينالمللي گردشگري تهران كه از ۲۳ تا ۲۶ بهمن در محل دايمي نمايشگاههاي بينالمللي تهران برگزار شد، بار ديگر نشان داد كه اين رويداد يكي از مهمترين ابزارهاي توسعه و بازاريابي صنعت گردشگري ايران است. اين نمايشگاه با جذب ۲۴ هزار بازديدكننده، توانست بستري مناسب براي تعاملات داخلي و بينالمللي، معرفي ظرفيتهاي گردشگري كشور و افزايش همكاريهاي بينالمللي فراهم كند.
تمركز ويژه بر نمايش فرهنگهاي بوميو اقوام ايراني
يكي از نقاط قوت اين دوره از نمايشگاه، تأكيد ويژه بر نمايش فرهنگهاي بومي و اقوام ايراني بود. سالنهاي ۷، ۸، ۹، A31، ۳۱ B، ۳۸، ۳۸ A، ۳۸ B، ۴۰، ۴۰ A، ۴۱، ۴۱ A، 1/44 و 2/44 بهطور كامل به اين رويداد اختصاص يافته بودند و هر استان با يك تم خاص در اين نمايشگاه حضور داشت. بخشي از محوطه باز نمايشگاه نيز به چادرهاي عشايري اختصاص يافته بود كه به عنوان يكي از جذابترين بخشهاي نمايشگاه، سبك زندگي و آداب و رسوم عشاير ايراني را به بازديدكنندگان معرفي ميكرد. علاوه بر اين، هر روز در حياط نمايشگاه، گروههاي آييني محلي برنامههاي نمايشي اجرا ميكردند. ازجمله اين اجراها ميتوان به رقص محلي مردان عشاير سنگسر، مراسم ازدواج ايل جالبارز، عروسبران، آيين بياگرداني استان مركزي، موسيقي مقامي مازندران، دفنوازي گروهي، رقص سهچاپي ميرجاوه و مراسم سنتي كاشت و داشت آذربايجان شرقي اشاره كرد.
حضور پررنگ شركتهاي بينالمللي و توسعه تعاملات گردشگري
در كنار شركتهاي داخلي، اين دوره از نمايشگاه ميزبان شركتهاي گردشگري از اندونزي، سنپترزبورگ روسيه، ماداگاسكار، تركيه، قطر، مالزي، تايلند و تاجيكستان بود كه با حضور خود، فرصتهاي جديدي را براي تعاملات بينالمللي در حوزه گردشگري ايجاد كردند. امضاي تفاهمنامههاي همكاري با برخي از اين كشورها، نشاندهنده روند رو به رشد همكاريهاي ايران در اين حوزه است.
پيشرفتهاي ايران در جذب گردشگران خارجي
ايران در سالهاي اخير تلاش كرده است تا سهم بيشتري از بازار گردشگري جهاني را به خود اختصاص دهد. نمايشگاه تهران فرصت مهمي براي معرفي جاذبههاي گردشگري ايران در ابعاد فرهنگي، تاريخي، طبيعي، سلامت و تجاري فراهم كرد. كارشناسان معتقدند كه توسعه تبليغات ديجيتال، تسهيل صدور ويزا، بهبود زيرساختها و حمايت از كسبوكارهاي نوپا در حوزه گردشگري ميتواند ايران را به يكي از مقاصد اصلي گردشگري در منطقه تبديل كند.
چالشها و موانع پيش روي
صنعت گردشگري ايران
با وجود دستاوردهاي مهم اين نمايشگاه، صنعت گردشگري ايران همچنان با چالشهايي مانند كمبود زيرساختهاي مناسب، تبليغات ناكافي در بازارهاي بينالمللي و برخي مشكلات سياسي و اقتصادي روبهرو است. برخي از غرفهداران و كارشناسان حاضر در نمايشگاه بر اين نكته تأكيد كردند كه تقويت همكاريهاي بينالمللي، توسعه زيرساختهاي اقامتي و حملونقل، و افزايش حمايتهاي دولتي از بخش خصوصي از جمله اقدامات ضروري براي رشد اين صنعت است.
آينده صنعت گردشگري ايران پس از نمايشگاه
با پايان يافتن هجدهمين نمايشگاه بينالمللي گردشگري تهران، ميتوان گفت كه اين رويداد نقش مهمي در معرفي ظرفيتهاي گردشگري ايران ايفا كرده است. توجه به جاذبههاي جديد، ايجاد فرصتهاي سرمايهگذاري، و توسعه گردشگري پايدار، از جمله مواردي هستند كه ميتوانند آينده اين صنعت را روشنتر كنند. در نهايت، اگر ايران بتواند از فرصتهاي به وجودآمده در اين نمايشگاه بهرهبرداري كند، ميتوان انتظار داشت كه در سالهاي آينده شاهد افزايش تعداد گردشگران داخلي و خارجي و رونق بيشتر اين صنعت باشيم.