به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو،
نشست خبری عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران و پوریا علیمردانی، رئیس سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران امروز در خانه روزنامه نگاران برگزار شد.
محمدخانی در این نشست بیان داشت: تعداد نظرسنجی و افکار سنجی در شهرداری بسیار زیاد است و مرکز مطالعات شهرداری در موضوعات مختلف نظر سنجی میکند و مرکز ارتباطات هم افکارسنجی انجام میدهد و شاخصهای مختلفی را رصد و ارزیابی میکنیم.
وی با اشاره به اینکه بخشی از نظرسنجیها در گزارشات منتشر شده است، گفت: این نظرسنجی و افکار سنجیها محل تصمیم در شهرداری تهران است و حتی ارتقا و تغییر برخی شهرداران مناطق بر همین اساس بوده است.
سخنگوی شهرداری تهران در مورد موضوع پروانه ساخت و ساز مسکن بیان داشت: در سال جاری شرایط تخفیف پروانه ساخت نداریم و متناسب با تورم افزایش تعرفه برای سال آینده خواهیم داشت. بازار مسکن متأثر از موضوعات دیگر است و ارتباطی با این مسأله ندارد. تشویقاتی برای بافت فرسوده خواهیم داشت.
وی ادامه داد: سازندگان که دغدغه قیمت مسکن دارند، با کمک به مردم عدد فروش خانه خالی در تهران را پایین بیاورند و آن را عرضه کنند.
در ادامه این نشست، علیمردانی مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در این نشست ضمن تبریک اعیاد شعبانیه ابراز داشت: یکی از اولین موارد در سازمان ترافیک برنامه ریزی کردیم تدوین برنامه استراتژیک برای حمل و نقل تهران است.
وی تاکید کرد: سرعت، ایمنی، هزینه کرد و کیفیت وسیله نقلیه مهم است و ما سعی کردیم با تدوین استراتژی بهبود حمل و نقل شهر تهران سعی کردیم ناترازی در انرژی و خودرو را رفع کنیم، اینکه چرا ترافیک در بزرگراهها زیاد است؟ باید بگویم خرید خودرو گران است، اما استفاده از خودرو ارزان است، سوخت و مالیات خودرو در سفرهای شهری هزینههایی که استفاده از خودرو تک سرنشین دارد این ناترازی باعث میشود مقابله با ترافیک با چالش همراه باشد.
آغاز شبکه زندگی از منطقه ۲
به گفته این مقام مسئول، ما نیازمند فضای تنفسی هستیم، در استراتژی حمل و نقل اول گام کم کردن ترافیک این است که سفر را از اساس حذف کنند، دومین گام این است که سفر با وسیله نقلیه پاک و برقی انجام شود، گام بعد حمل و نقل همگانی است، در حال حرکت در گامهای مختلف هستیم، در حوزه توسعه «حمل و نقل پیاده» تغییر رویکردی را آغاز کردیم، ما باید سعی کنیم شبکه دوچرخه برقی و حمل و نقل پاک را در عدم تداخل با وسایل نقلیه توسعه دهیم همان شبکه مخفی برای دوچرخه از هر نقطه به هر نقطه؛ این فکر ما را به «شبکه زندگی» رسانده تا تمام مناطق تهران را مستقل بهم وصل کند. شبکه زندگی با مسیر زندگی در منطقه دو آغاز کردیم که با ۴۷ کیلومتر بهم متصل است، امیدواریم تمام تهران این شبکه زندگی در بر گیرد، سال آینده اطراف منطقه دو در برنامه ماست، در مناطق نوساز، چون ۵ و ۲۲ که بافت جدید دارند توسعه شبکه سهلتر است.
تشکیل دبیرخانه ساماندهی حمل و نقل موتورسیکلت به ریاست شهردار تهران
وی درباره موتور سیکلت گفت: با توجه به اینکه حمل و نقل در دسترس است و توسعه جدی و سهم قابل رشدی داشته، حدود ۱۱ درصد حمل و نقل شهری بوسیله موتور سیکلت انجام میشود. دبیرخانه ساماندهی حمل و نقل موتورسیکلت را تشکیل دادیم، این قرارگاه به ریاست شهردار تهران تشکیل خواهد شد.
طرح تردد خودروهای پر سرنشین بعد از ماه رمضان احتمالاً اجرایی خواهد شد
علیمردانی درباره اجرای طرح HOV یا طرح تردد خودروهای پر سرنشین گفت: این طرح از بزرگراه همت تا چمران پایلوت اجرا میشود. البته اجرا در ماه پایانی سال ترافیک تهران را درگیر میکند و بعد از ماه رمضان احتمالاً اجرایی خواهد شد.
علیمردانی با بیان اینکه از سال ۸۵ تاکنون دوربین نظارتی در تهران نصب نشده و ما ضعف در این حوزه را میپذیریم، اما برنامه توسعه داریم گفت: براساس برنامه ریزیهای صورت گرفته در نظر داریم که تمام خودروهای سنگین مجهز به جی پی اس باشند تا در نرم افزار مکان این خودروها را داشته باشیم، اما باید زیرساختها فراهم شود.
وی در پاسخ به سوالی در مورد کنترل ترافیکدو معبر با هوش مصنوعی گفت: طرح ازمایشی در محدود پاسداران با همکاری پلیس در حال اجرا است که با کمک هوش مصنوعی رفتار ترافیکی خودرو پیش بینی میشود.
طرح ترافیک سال ۱۴۰۴ چه تغییری میکند؟
وی در مورد برنامه طرح ترافیک با تاکید بر اینکه ما در طرح ترافیک جدید به سمت پیمایش محوری حرکت کنیم، گفت: به این معنا که با ابزارهای مدرن خودرو را در شبکه داخل طرح مانیتور کنیم و در طرح ترافیک جدید براساس تعدد تردد این رصد انجام میشود.
وی در مورد طرح ترافیک موتورسیکلتها گفت: در طرح ترافیک جدید به این موضوع توجه شده است و در قرارگاه موتورسیکلت نیز در حال بررسی است.
وی با بیان اینکه طرح جدید ترافیک اصلاحاتی گرفته شد، اما اصلاحات رفع شد و در جلسه چهارشنبه آتی طرح تزافیک جدید دوباره برای بررسی وتصویب ارائه میشود گفت: به سمت پیمایش مبنا حرکت کردن رفتیم، به عبارتی دیگر ما به ازای پیمایش عوارض پرداخت میشود وما به سمت تغییر محدوده نرفتیم وبلکه ماهیت وشیوه اجرای طرح تغییر کرده است.
طرح ترافیک ایام نوروز و ماه رمضان تغییر میکند؟
وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره اینکه آیا ساعت تردد طرح ترافیک در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان تغییر میکند؟ توضیح داد: پیشنهاد ما کاهش نیم ساعته زمان است.
درحال تکمیل/