به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، پوریا علیمردانی در نشست خبری امروز با اشاره به پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان حملونقل و ترافیک اظهار کرد: از سال 1353 تاکنون، تهران با مسائل مرتبط با ترافیک درگیر بوده است و در همین راستا، در سال 1377 اولین خط مترو تهران ـ کرج راهاندازی شد.
وی با بیان اینکه در دوره فعلی مدیریت شهری نیز تحولات جدی در حال وقوع است و پس از تجربه استفاده از اتوبوسهای برقی که با سیم برق بالاسری حرکت میکردند، از تکنولوژیهای جدید بهرهمند شدهایم، ادامه داد: همه این تلاشها در جهت حل مسئله اساسی ترافیک تهران، که شامل سرعت، ایمنی، راحتی و هزینه مناسب برای رسیدن به مقصد است، انجام شدهاند. در طول این 50 سال، تحولات و تغییرات زیادی رخ داده و ما همچنان این مسیر را دنبال میکنیم.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه گفت: یکی از موضوعاتی که در محافل مختلف مطرح میشود، این است که چرا ترافیک تهران در بزرگراهها شدید است. یکی از دلایل این مسئله، ارزان بودن استفاده از خودرو در مقایسه با خرید آن در کشور ماست، در حالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته که پایتختهای آنها نیز با ترافیک مواجه هستند، خرید خودرو آسانتر اما هزینه استفاده از آن بسیار بالاست.
وی با اشاره به اینکه نرخ سوخت نیز نسبت به قیمت تمامشده خودرو و میانگین حقوق دریافتی مردم پایین است، تصریح کرد: این موضوع باعث میشود استفاده از خودروی شخصی برای مردم مطلوبتر باشد. ما نیازمند ایجاد یک فضای تنفسی هستیم و یکی از استراتژیهای ما برای کاهش ترافیک و شلوغی معابر، حذف سفرهای غیرضروری از طریق توسعه دولت الکترونیک است. گام دوم این است که سفرهای درونشهری شهروندان با وسایل نقلیه پاک مانند دوچرخه یا به صورت پیاده انجام شود.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک تهران با تأکید بر اینکه گام بعدی استفاده از حملونقل همگانی، بهویژه مترو، برای جابهجایی شهروندان است، گفت: ما تغییر رویکردی را آغاز کردهایم که بر اساس آن، قصد داریم شبکههای پیادهمحور یا دوچرخهسواری را بدون تداخل با وسایل نقلیه موتوری توسعه دهیم.
وی افزود: ایده ما ایجاد شبکهای با عنوان "مسیر زندگی" است که تمام مناطق تهران را تا حد امکان، مستقل از ورود خودروها، به یکدیگر متصل میکند. این مسیر از منطقه 2 با اتصال بوستانهای این منطقه به طول 47 کیلومتر آغاز شده است.
علیمردانی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای طرح HOV گفت: فرصت اجرای طرحهای ترافیکی در ایام نوروز مناسبتر است، چراکه بیش از یک میلیون و 200 هزار خودرو از تهران خارج میشوند. با این حال، ممکن است اجرای آزمایشی طرح پیش از پایان سال صورت گیرد. البته این به معنای جریمه خودروهای تکسرنشین نیست، بلکه به معنای تست عملکرد تجهیزات و سیستم است. اجرای کامل طرح پس از ماه رمضان آغاز خواهد شد.
وی همچنین از اعمال تمامی ممنوعیتهای طرح ترافیک برای موتورسیکلتسواران خبر داد و گفت: در طرح ترافیک سال آینده، موتورسیکلتها نیز مشمول این قانون خواهند شد.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک تهران خاطرنشان کرد: تغییر عمدهای که در طرح ترافیک سال آینده ایجاد شده، مبتنی بر پیمایش است. اجرای زونهای ترافیکی به چند روش امکانپذیر است که یکی از آنها بر اساس میزان ورود و خروج و دیگری بر اساس میزان پیمایش وسایل نقلیه است. بر این اساس، در طرح ترافیک جدید، هرچه میزان تردد بیشتر باشد، عوارض متناسب با آن محاسبه و دریافت خواهد شد. این تغییر، مهمترین تحولی است که رخ داده است. برنامه سازمان حملونقل و ترافیک بر تغییر محدوده طرح متمرکز نیست و این محدوده تقریباً ثابت خواهد ماند؛ آنچه تغییر میکند، شیوه اجرای طرح است.
وی درباره تغییر ساعت اجرای طرح ترافیک در ایام ماه مبارک رمضان گفت: در جلسهای که شورای ترافیک تهران طی هفته جاری برگزار خواهد کرد، این موضوع مورد بررسی قرار میگیرد. با این حال، پیشنهاد ما کاهش یکساعته مدت اجرای طرح ترافیک است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران نیز درباره تردد خودروهای پلاک شهرستان در تهران اظهار کرد: حدود 28 درصد از پلاکهای موجود در محدوده طرح ترافیک، متعلق به شهرستانها است که از این میزان، حدود 22 درصد متعلق به حومه تهران و حدود 6 درصد مربوط به سایر شهرستانهاست.
وی با بیان اینکه شورای شهر تهران مصوبهای برای دریافت عوارض بیشتر از خودروهای با پلاک شهرستان در محدوده طرح ترافیک تصویب کرده بود، اما این مصوبه رد شد، افزود: یکی از سیاستهای پیشنهادی برای کنترل تردد خودروهای پلاک شهرستان، اعمال عوارض بیشتر برای این خودروها در محدوده طرح ترافیک است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران همچنین گفت: روزانه 700 هزار ورود و خروج خودرو در تهران انجام میشود و باید تسهیلات بیشتری برای حمل و نقل عمومی حومهای فراهم شود و توسعه پارکسوارها در دستور کار قرار گیرد تا مردم بتوانند خودروهای خود را در ورودیهای تهران پارک کنند و ترافیک کاهش یابد.
وی در خصوص تردد دوچرخههای اشتراکی نیز گفت: این دوچرخهها میتوانند در شبکه حمل و نقل شهری فعال باشند و از همکاری شرکتهای فعال در این زمینه استقبال میکنیم تا ظرفیتهای موجود در این بخش را گسترش دهیم.
انتهای پیام/
∎