همشهری آنلاین- پوریا علیمردانی مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری در نشست خبری مشترک با عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران که صبح امروز - دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۳-برگزار شد، با اشاره به پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان حمل و نقل و ترافیک که در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد، اظهار کرد: در این ۵۰ سال تاسیس مترو و برقی سازی داشتیم، اما اتوبوس برقی سیمی آویزان به سقف را در دهه ۷۰ تجربه کرده بودیم این در حالی است که برقی سازی ناوگان در این دوره کاری رو به جلو است.
وی گفت: یکی از اولین موضوعاتی که در سازمان ترافیک برنامه ریزی آن را شروع کردیم تدوین برنامه استراتژیک برای بهبود حمل و نقل و ترافیک تهران است. بخشی از عوامل داخلی و مربوط به شهرداری است مانند تلاش برای برقی سازی که البته کمک دولت در بحث مالی را لازم دارد. اما ناترازی در حوزه انرژی و خودرو از موضوعاتی است که کشور با آن درگیر است. در کشور ما استفاده از خودرو به نسبت ارزان و خرید خودرو به نسبت گران است. این در حالی است که استفاده از خودرو و مالیات مرتبط با آن مانند طرح ترافیک و سوخت خودرو نسبت به سایر کشورها ارزان است. سازمان ترافیک باید برای حل ترافیک با این ناترازی نیز مقابله کند. بنابراین استفاده از خودرو برای شهروندان مطلوبیت دارد.
مدیرعامل سازمان حمل ونقل وترافیک شهرداری تهران ادامه داد: بر همین اساس، طراحی برای اصلاح طرح ترافیک و ایجاد خط ویژه حمل و نقل پرسرنشین (HOV) برای کاهش استفاده از خودروی شخصی در حال انجام است.
پیگیری خط ویژه
علیمردانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر درخصوص اجرای طرح خودروهای پرسرنشین توضیح داد: این طرح در فاز یک در بزرگراه همت از منطقه ۲۲ تا محدوده مرکزی به صورت پایلوت اجرایی میشود. بر اساس آمارها از اول تا روزهای پایانی اسفند، مثبت ۲۵۰ هزار خودروی انباشته در شهر داریم. در نوروز حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون ۴۰۰ هزار خودرو از تهران خارج می شوند. این طرح اگر بخواهد اجرا شود بعد از ماه رمضان عملیاتی خواهد می شود و ممکن است تست های آن قبل از این بازه زمانی انجام شود.
علیمردانی همچنین تصریح کرد: در استراتژی های حمل و نقل برای کاهش ترافیک معابر، حذف سفرها به واسطه دولت الکترونیک مدنظر قرار گرفته است. تردد به شکل پیاده، با دوچرخه و با وسایل حمل و نقل برقی، تردد با وسایل حمل و نقل عمومی و درنهایت استفاده از خودروی شخصی دیگر برنامه ریزی ها در حوزه حمل و نقل به شمار می رود.
توسعه مترو و اتوبوس
وی با بیان اینکه با توسعه مترو و اتوبوسرانی در تهران اقداماتی صورت گرفته است، یادآور شد: در بخش پیاده، یک اقدام نو و جدی انجام شده است. ما باید سعی کنیم بخش پیاده و دوچرخه سواری را با ایجاد شبکه مخفی توسعه دهیم و خارج از شبکه حمل و نقلی موجود در شهر باشد. تلاش شده که این بخش کاملاً مستقل از تداخل با خودرو پیش بینی شده است. در منطقه ۶، ۷ و ۱۲ قطعاً تداخلاتی ایجاد می شود اما با این حال مسیر زندگی از منطقه ۲ آغاز شده و بوستان ها در مسیری به طول ۴۷ کیلومتر به هم متصل می شوند و این مسیر ادامه پیدا می کند و امیدواریم شبکه سبز و یا شبکه زندگی در کل تهران توسعه یابد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه در مناطق نوسازتر تهران همچون منطقه ۲۱ و ۲۲ که بافت جدیدتری دارند، توسعه مسیر زندگی ساده تر است، خاطرنشان کرد: بافت مرکزی تهران فرسوده تر و پیچیده تر است اما در منطقه ۳، ۵ و ۶ و تا حدودی منطقه یک، مسیر ادامه خواهد یافت.
علیمردانی با اشاره به ایجاد خط زرد برای محدود کردن فعالیت خودروهای شخصی در بزرگراه ها، یادآور شد: خط فیروزه ای نیز برای تردد شهروندان به صورت پیاده در شبکه زندگی کشیده می شود.
وی با بیان اینکه امیدواریم ضریب شکست این اقدام را کاهش دهیم، تصریح کرد: مباحث اقتصادی باعث شده که نتوانیم تردد به صورت پیاده را عملیاتی کنیم و امید می رود برنامه ما در این حوزه به نتیجه برسد.
علیمردانی با اشاره به در دسترس بودن موتورسیکلت برای تردد سریع، گفت: سهم حمل و نقل موتوری برای جابجایی مسافر در سال ۱۳۹۵ حدود ۷ درصد و امسال حدود ۱۱ درصد است و این شرایط مستلزم یک اقدام جدی بود بنابراین دبیرخانه قرارگاه موتورسیکلت تشکیل شده و این قرارگاه با مدیریت شهردار تهران، برای ساماندهی وضعیت موتورسیکلت ها تصمیم گیری خواهد کرد. برای معاینه فنی موتورها نیز در این قرارگاه تصمیم گیری می شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به بهینه سازی شبکه حمل و نقل اشاره کرد و افزود: در نقاط کلیدی که بحران ترافیکی داریم، با ظرفیت های طرح جامع حمل و نقل، رمپ و لوپ ها در دستور اصلاح قرار می گیرند که این اقدام با اولویت بندی نقاط آغاز شده و ادامه خواهد داشت.
دوربین های شهر فعالند
علیمردانی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در رابطه با وضعیت دوربین های سطح شهر، اظهار کرد: دوربین ها سه دسته هستند که دسته اول دوربین های نظارتی است که به صورت اپراتوری مورد استفاده قرار می گیرد. بیش از ۹۵ درصد از این دوربین ها آماده کار هستند و ۱ تا ۵ درصد از قطعی ها طبیعی است که به دلیل حوادث رخ می دهد. در حال حاضر دوربین های نظارتی فعال هستند و مراکز هوشمند شهر شرایط را رصد می کنند.
وی افزود: دسته دوم دوربین های طرح ترافیک است که بیش از ۹۰ درصد از این دوربین ها فعال شده و یک پروژه جدی را پیش برده ایم. این دوربین ها پلاک خوان هستند و در محدوده آلودگی هوا و طرح ترافیک، پلاک ها را ثبت می کنند. این دوربین ها به دلیل عدم نگهداری درست، مستهلک شده بود که به روز رسانی شد و در حال حاضر ۶۰۰ دوربین در سطح این محدوده ها فعال هستند.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه دسته سوم دوربین های کنترل سرعت هستند، یادآور شد: تغییر تکنولوژی در سطح شهر با واردات اتوبوس برقی رخ داده و می بینیم امروز اتوبوس برقی بی سیم به شهر وارد شده است. دوربین های قدیمی نیز در گذشته تنها تخلفات را ثبت می کرد که ضعف به حساب می آمد. در این زمینه تکنولوژی تور عنکبوت در دنیا مطرح است و بر اساس این تکنولوژی در هر نقطه ای از شبکه، سرعت از میزان مجاز بیشتر شود، راننده جریمه خواهد شد.
وی اضافه کرد: امروز دوربین ها در محدوده طرح ترافیک فعال است و تلاش می کنیم با پیامک به شهروندان اطلاع رسانی کنیم که جرائم ورود به طرح با توجه به فعال شدن دوربین ها، اعمال می شود.
علیمردانی افزود: در کنترل سرعت تلاش می کنیم در هر نقطه ای تخلفی صورت بگیرد به عنوان الگوی به هم پیوسته در شبکه رؤیت شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص دوربین های خراب و مستهلک، یادآور شد: دوربین های نظارتی تقریباً قطعی ندارند و قطعی ها روزانه برطرف می شود. در دوربین های طرح ترافیک نیز قطعی ها کمتر از ۱۰ درصد است. در حوزه دوربین های کنترل سرعت وضعیت خوبی نداریم و تنها در ۳۵ نقطه سرعت لحظه ای را ثبت می کنند.
وی با اعلام اینکه دوربین ها از سال ۱۳۸۵ نصب شده و بعد از آن نصب دوربین نداشتیم، خاطرنشان کرد: قرارداد های موضوع سرعت متوسط منعقد شده و دوربین ها در حال نصب است. در این طرح بخش قابل توجهی از تخلفات با بیش از ۲۰۰ دوربین پلاک خوان سرعت متوسط رفع خواهد شد.
بهره مندی از هوش مصنوعی
علیمردانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در مورد مدیریت ترافیک در چند معبر پایتخت با استفاده از هوش مصنوعی، تصریح کرد: طرح آزمایشی هوش مصنوعی در پاسداران با کمک پلیس راهور در حال اجراست. هوش مصنوعی نیز تکنولوژی خوبی است که به ما در بهبود وضعیت حمل و نقل کمک خواهد کرد.
وی ادامه داد: در سال آینده برنامه پایش محوری خودروها در محدوده ترافیک مورد توجه قرار خواهد گرفت و بر اساس تعدد تردد، خودروها جستجو و شناسایی می شوند. در طرح ترافیک موتورسیکلت ها نیز نواقصی در خوانش پلاک موتورسیکلت ها وجود دارد و در طرح ترافیک بعدی، عوارض برای موتورسواران نیز اعمال خواهد شد.
علیمردانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری اکو ایران در مورد طرح ترافیک جدید با بیان اینکه طرح جدید آماده شده و در هفته جاری به شورای ترافیک ارائه خواهد شد، خاطرنشان کرد: پیمایش محورییکی از ویژگی های طرح ترافیک جدید است. در این طرح هرچه در محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا پیمایش داشته باشیم، عوارض پرداخت خواهیم کرد و اگر تنها ورود و خروج داشته باشیم هزینه کمتری نسبت به پیمایش پرتکرار در محدوده پرداخت می کنیم.
وی با بیان اینکه محدوده طرح ترافیک تقریباً ثابت خواهند ماند، یادآور شد: محدوده در طرح جدید تغییر نکرده و تنها ماهیت اجرای طرح با تغییر روبه رو خواهد شد.
تاثیر خودروهای پلاک شهرستان
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار تهران آنلاین در مورد تردد خودروهای پلاک شهرستان، یادآور شد: حدود ۲۸ درصد از خودورهایی که در محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا تردد می کنند، دارای پلاک غیر از تهران هستند که عمدتاً به خودروهای دارای پلاک شهرهای حومه تعلق دارند که اطراف تهرانی ها شامل ۲۲ درصد می شود و ۵ تا ۶ درصد هم پلاک شهرستان های دورتر هستند.
وی ادامه داد: براساس مصوبه شورای شهر، باید وارض بیشتری از خودروهای پلاک شهرستان که تعداد روزهای بالاتری در محدوده طرح ترافیک تردد دارند، دریافتمی شد که این موضوع از سوی فرمانداری مورد تأیید قرار نگرفت و بازگشت داده شد. درنهایت ما مجری طرح هستیم و هرآنچه مصوب شود، اجرایی خواهیم کرد.
وی در جواب پرسش یکی از خبرنگاران درباره پارکینگ سازی و تغییر در ساعات طرح ترافیک در ماه مبارک رمضان بیان کرد: درباره ساعات طرح ترافیک در ماه مبارک رمضان، چهارشنبه این هفته جلسه ای با حضور شهردار تهران برگزار می شود که البته پیشنهاد ما کاهش یک ساعته زمان طرح است. درمورد پارکینگ ها، نهضت پارکینگ سازی سازی را داریم و سازمان حدود ۱۵ مجموعه پارکینگ را در دست اجرا دارد. اما راهبردی که بتواند ما را از این شرایط خارج کند و یک حرکت باثبات و پایدار برای شهر ایجاد کند بحث پارکینگ مشارکتی است تا بتوانیم پارکینگ مجزایاز سند را جا بیندازیم. بنابراین از مجموعه ثبت پیگیر هستیم تا امکان ثبت این پارکینگ ها را داشته باشیم و این کار می تواند شهرداری و شهر تهران را از بن بست پارکینگ سازی خارج کند.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درخصوص ورود خودروهای سنگین و کمپرسی به محدوده شهر گفت: سیاست اساسی، نصب GPS روی خودروهای سنگین است. برای خودروهای سواری سیاست دوربین پلاک خوان را در نظر می گیریم و در خصوص خودروهای سنگین و اتوبوسها بحث تجهیز آنها به سیستم مکان یاب در نظر گرفته می شود. مصوبات این موضوع آماده شده تا در یک پروتکل واحد در نرم افزاری که خودمان طراحی می کنیم این اقدام و نظارت را داشته باشیم. اما تخلفات نیازمند قوه قهریه ای است که البته پلیس در تلاش است تا این مشکل در شهر تهران حل شود.
شبکه زندگی، فرصتی برای توسعه دوچرخه سواری
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره دوچرخه های اشتراکی و معاینه فنی توضیح داد: مسیر و شبکه زندگی یک زیرساخت و فرصت برای حمل و نقل اشتراکی است و بخش خصوص با شرط پذیرفتن ضوابط می تواند فعالیت کند و امکان این وجود دارد که دوچرخه اشتراکی در مسیر زندگی فعال شود که البته مستلزم مذاکرات و هماهنگی هایی است. درخصوص معاینه فنی همان دو نوع معاینه فنی فعلی وجود دارد اما برای خودروهای برقی شرایط جدیدی در نظر گرفته شده و این کمک می کند که توسعه خودروهای برقی اتفاق بیفتد و تسهیلات لازم برای خودروها و موتورسیکلت های برقی دیده شده است.
علیمردانی در پاسخ به سوالی درباره بی. آر. تی ها و تراموا گفت: تراموا با توجه به وزنی که دارد و با توجه به شارژی بودن و چرخ لاستیکی بودن آن شبیه بی. آر. تی است و می تواند به ما کمک میکند. استراتژی تراموای چرخ لاستیکی از این جهت است که هزینه هنگفتی درباره ساخت زیرساخت آن انجام نمیدهیم. دو دستگاه تراموا در حال تست است و برنامه این است که تراموا در خط یک جایگزین بی. آر. تی شود چرا که با همان بازدهی ظرفیت بیشتری از حمل مسافر را خواهد داشت. در حوزه اتوبوس های دوکابینهم بازسازی و خریداتوبوسهای دوکابینیا بی. آر. تیدردست اقدام است و قراردادهایی با شرکت های داخلی برای بازسازی و خرید بی. آر. تی های جدید در حال انجام است. در بسیاری از خطوط شمالی-جنوبی برنامه ای برای استفاده از تراموا وجود ندارد و تراموا در خطوط شرقی-غربی استفاده می شود. در خط یک حدود ۴۲ رام قطار تراموا پیش بینی شده تا جایگزین بی. آر. تی شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی درباره زمان شکستن کمر ترافیک شهر تهران هم بیان کرد: شکستن کمر ترافیک کاری زمانبر است اما شهر تهران در روال خوبی قرار دارد، مثلا اینکه اتوبوس برقی در کودکی ما مفهوم دیگری داشت اما شهردار تهران در این دوره در حال تغییر این مفهوم است و ما سرعت اجرای استراتژی هایی که به کاهش ترافیک و حل این مشکل منجر می شود را بیشتر خواهیم کرد. درواقع تحولات بزرگ از جمله برقی سازی و ایجاد مسیر زندگی باید رقم بخورد تا این امر میسر شود همانطور که در گذشته تحولاتی مانند بی. آر. تی و ایجاد متروی تهران رقم خورده و این مسائل می تواند در حل مشکل ترافیک کمک کند تا کمر ترافیک بشکند.