«حمیدرضا قربانی» در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: موسیقی یکی از قدرتمندترین نیروهای متحد بشریت است و تقریباً همه ما نوعی رابطه مثبت با آن داریم، چه از طریق نواختن یک یا چندین ساز، چه از طریق گوشدادن به موسیقیهای موردعلاقه خود و لذتبردن از آنها که بی شک موسیقی جزیی از روزمرگی همه ما محسوب میشود.
وی گفت: شکی نیست که موسیقی میتواند به ما نشاط بخشد، ما را نیرومند کند، به حرکت درآورد و به روشی باورنکردنی قدرت عمل را در ما بالا ببرد، همچنین میتواند ما را به اوج همدلی و ابراز عشق برساند. به طور خلاصه، موسیقی یک نیروی حیاتی است، بهویژه در مواقع دشوار زندگی، ما را در مقابل بحرانها صبورتر میسازد.
این پژوهشگر حوزه موسیقی ادامه داد: هنگامی که تأثیر موسیقی را بر رشد و توانمندسازی جوانان در نظر بگیریم، مزایای آن حتی قدرتمندتر به نظر میرسد، اکنون زمان آن فرارسیده است تا بدانیم که موسیقی چگونه به رشد و شکوفایی جوانان کمک میکند.
قربانی با اشاره به اینکه موسیقی به جوانان کمک میکند تا همدلی و شفقت بیشتری در بین آنها ایجاد شود، افزود: «آماندا اِلِرب» متخصص موسیقی، در یکی از مقالههایش با عنوان «همدلی در آموزش موسیقی و گسترش حس شهروندی هنری» مینویسد که ازآنجاییکه موسیقی میتواند احساسات فرد را تحتالشعاع قرار دهد، میتواند به دانشآموزان در توسعه ظرفیتهای خود و بالابردن احساس همدلی و شفقت کمک کند.
این خواننده و آهنگساز تصریح کرد: نواختن و گوشدادن به موسیقی به رشد همدلی در دانشآموزان کمک میکند؛ ازاینرو آنها آمادگی بیشتری برای استفاده از این همدلی در سایر زمینههای زندگی خود دارند.
وی با تأکید بر اینکه موسیقی الهامبخش جوانان برای رسیدگی به مشکلات اجتماعی و تلاش برای تغییر است، خاطرنشان کرد: «اِلِرب» همچنین میگوید با استفاده از بیان هنری برای پرداختن به مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، دانشآموزان میتوانند مشکلاتی را که ضروری میدانند بهتر درک کرده و درباره آنها صحبت کنند.
قربانی گفت: جوانان به طور فزایندهای علاقهمند به یافتن راههایی برای بیان افکار خود در جهانی بهسرعت در حال تحول و اغلب هرجومرج هستند، ازاینرو موسیقی چنین فضایی را به آنها میدهد تا صدای خود را پیدا کرده و افکار خود را راحتتر بیان کنند.
وی با اشاره به اینکه گوشدادن از نزدیک به موسیقی به رشد مهارتهای تفکر انتقادی کمک میکند، گفت: طبق گزارش «دیوید وی مَستران» همچنین ممکن است از دانشآموزان خواسته شود که مقصد عاطفی یک قطعه موسیقی را شناسایی کنند و آن احساس را به روش خود بیان کنند، تمرینی که به آنها کمک میکند مهارتهای اجتماعی -عاطفی حیاتی را نیز توسعه دهند.
این پژوهشگر حوزه موسیقی ادامه داد: مَستران تأکید دارد که دانشآموزان باید یاد بگیرند هنگام قراردادن انگشتهای خود بر روی تخته فرت یک ساز، و آوازخواندن، عصب بینایی در خواندن، حفظ اشعار، یا بهبود عملکرد حافظه عضلانی، مراکز حافظه مغز را فعال میکند، همچنین فعالیتهایی همچون حفظکردن دروس از طریق آهنگ و ترانه و فعالیتهای مرتبط با یادگیری موسیقی موجب رشد عصبی و افزایش هوشیاری ذهنی میشود.
این آهنگساز افزود: مجموعه دیگری از مهارتهای شناختی که مستران به آن اشاره میکند، مهارتهای برنامهریزی و تمرکز است، توجه به جریان و ریتم، به دانشآموزان کمک میکند تا مهارتهای تمرکز را توسعه دهند. در همین حال، یادگیری، بازی و آهنگسازی شامل تقویت تواناییهای مربوط به برنامهریزی و پیشبینی است، به طور خلاصه این مانند یک تمرین برای عملکردهای مختلف شناختی است که جوانان در تمام جنبههای زندگی خود به آن نیاز دارند.
وی ادامه داد: حس مشارکت جمعی در بین دانشآموزان با خلق موسیقی رابطهای مستقیم دارد، البته درحالیکه جوانان میتوانند از آموزش انفرادی بهرهمند شوند، هنگام همکاری با همسالان خود مهارتهای ارزشمندی را به دست میآورند، انجام این کار به آنها کمک میکند تا یاد بگیرند که به اتفاقات زندگی، بازخوردی سازنده بدهند و دریافت کنند، با تیپهای شخصیتی مختلف آشنا شوند و بهنوبت بر تعارض غلبه کرده تا چیزهای بزرگتر خلق کنند.
قربانی افزود: همانطور که جنیفر پترسون از مؤسسه اندیشکده موسیقی مینویسد، تجربه غلبه بر هر ترسی در مورد اجرا در مقابل دیگران در جوانی میتواند به تولید بزرگسالی با اعتمادبهنفس و توانا کمک کند.
وی گفت: دانشآموزان خجالتی گاهی اوقات وقتی ساز در دستشان باشد یا همراه با تکنوازی آواز میخوانند، صدایشان را رها میکنند این کار باعث سرکوب ترس و ایجاد حس شهامت در آنها میشود؛ بهعلاوه، تمرین یادگیری نواختن ساز به دانشآموزان کمک میکند تا در طول زمان نسبت به توانایی خود برای بهبودبخشیدن به وضعیتهای مختلف زندگی، اطمینان داشته باشند و عزتنفس خود را تقویت کنند.
انتهای پیام