فریبا یوسفی دبیر علمی نوزدهمین جشنواره شعر فجر در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره افقهای تازه در شعر ایرانی گفت: بهطور کلی هنر و شعر همواره در مرحله گذار است و هیچگاه رویکرد ثابتی نداشته است، ما از یک دوره خارج میشویم و بعد پذیرای دوره بعدی خواهیم بود، شعر نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته یکی از ویژگیهای مرحله گذار، تغییرات و تحولاتی است که از آن با عنوان موج میشود یاد کرد.
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از تحولات زودگذر در شعر، کارکرد موج را دارند، افزود: در واقع آن چیز که پس از تلاطمهای موجهای بیامان باقی میماند، اصالت خود دریاست که همان شعر است. اصل دریا، نفس شعر است که هیچ وقت تغییر نمیکند.
دبیر جشنواره شعر فجر در پاسخ به این پرسش که آیا در این دوره شاهد اشعاری بودند که بتوان آنها را در قالب شعر مدرن و یا پست مدرن تلقی کرد؟ گفت: مسئله اصلی اینجاست که نباید شعر پست مدرن را به عنوان نگاه غایی و هدف نهایی این دوره از شعر برشمرد.
وی ادامه داد: شعر پستمدرن، بسترسازیهایی را در جامعه میطلبد و به عقیده من ابتدا باید پرسید، که در جامعه ما چه میگذرد که برای شعر پستمدرن توجیه داشته باشیم.
فریبا یوسفی با اشاره به اینکه روزگار همواره در گذار است، افزود: خاصیت گذرا و سیالیت زمان، خاص این دوره نیست، ویژگی گذار از ابتدا بوده و همچنان نیز ادامه دارد و اگر اینگونه نبود، شعرهایی که در زمانه امروز میخوانیم با شعرهای حافظ، منوچهری و خاقانی فرقی نداشت. در واقع شعر فجر جلوهگاه این تحرکات شعری نامحسوس است.
دبیر شعر فجر با اشاره به تنوع قالبهای شعری که در دوره های مختلف ادبی، مسیر شعر ایران را متحول کرده است، گفت: پس این روند دائماً درحال اجراست، طوری که شاید به صورت یک اتفاق ناگهانی آن را حس نکنیم اما حتماً در جریان است. در واقع این تغییر بهصورت نامحسوس بر اساس شرایط روز در شعر اتفاق میافتد و بعد از این هم اتفاق خواهد افتاد.
او درباره التقاط شعر امروز با هوش مصنوعی اضافه کرد: شاید روزی برسد که هوش مصنوعی به جای ما شعر بگوید. وی در پایان گفت: شاعران زن امروز حرفهای زیادی برای گفتن دارند.
∎