سید مصطفی آذر کیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی رؤسای ادارات امور شاهد و ایثارگران سراسر کشور به میزبانی اصفهان، بر ضرورت تحول در نظام تعلیم و تربیت مبتنی برسند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید کرد و از برنامهریزی دقیق مجموعه مدیریتی استان اصفهان تقدیر کرد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به محوریت مدارس شاهد در اجرای برنامههای تحولی، اظهار کرد: فعالیتهای ما در وزارت آموزش و پرورش مبتنی بر راهکارهای سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی است و برنامههای ویژه مدارس شاهد نیز در همین راستا طراحی و اجرا میشود.
براساس گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش، وی افزود: وزارت آموزش و پرورش هر سال برنامههای سالانه را ابلاغ میکند و همه واحدها موظفاند برنامههای خود را در این چارچوب پیش ببرند و هفت برنامه ابلاغی امسال نیز ناظر بر همین اهداف است.
آذر کیش با تأکید بر تقویت هویت ملی و دینی دانشآموزان، گفت: تعمیق باورهای دینی و ملی و تقویت آداب اسلامی از جمله راهکارهایی است که در برنامههای ما موردتوجه قرار گرفته است و رئیسجمهور نیز در جلسات متعدد بر لزوم تربیت دانشآموزانی علاقهمند به کشور و توانمند در حل مسائل ملی تأکید کردهاند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دو محور اصلی در توسعه عدالت آموزشی بیان کرد: رفع محرومیت از فضای آموزشی و تحول در فرایند یاددهی و یادگیری به طور همزمان در دستور کار قرار دارد و این موضوع در مدارس عادی، شاهد، سمپاد، نمونه دولتی و غیردولتی پیگیری میشود.
وی همچنین از اهتمام ویژه مقام معظم رهبری و رئیسجمهور به نظام تعلیم و تربیت تقدیر کرد و افزود: مقام معظم رهبری بارها بر اهمیت سرمایهگذاری در آموزش و پرورش تأکید کردهاند و رئیسجمهور نیز با ورود بیسابقه به این حوزه، برنامههای تحولی را با جدیت دنبال میکنند.
آذر کیش با اشاره به برنامههای ویژه در دست اجرا، گفت: ما در حال پیگیری برنامههایی هستیم که دانشآموزان را به سمت تحرک، پویایی و شادابی بیشتر سوق میدهد. هدف ما تبدیل دانشآموزان منفعل به دانشآموزان فعال و هماهنگکننده در کارگروهی است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به الگوی مدرسه تراز اشاره و متذکر شد: الگوی مدرسه تراز مبتنی بر چرخشهای تحولی است و هدف آن تبدیل مدرسه از یک نهاد آموزشی به یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است و این الگو بر مشارکت مردم، استفاده از فناوریهای نوین و توانمندسازی معلمان تأکید دارد.
وی با بیان اینکه مدرسه تراز باید بهمثابه یک سیستم یادگیرنده عمل کند، افزود: مدرسه باید دارای راهبرد و مدیریت راهبردی باشد و بهصورت مشارکتی اداره شود و استفاده از محیطهای متنوع یادگیری مانند پژوهشسراها، موزهها، کتابخانهها و مساجد نیز در این الگو موردتوجه قرار گرفته است.
آذر کیش با تأکید بر لزوم اشراف مدیران مدارس بر آییننامهها و دستورالعملها، گفت: مدیران مدارس باید به آییننامهها و بخشنامهای مسلط باشند تا بتوانند به بهترین شکل واحدهای آموزشی را مدیریت کنند. ما بهجای مدیران آموزشی به رهبران آموزشی نیاز داریم که بتوانند تحول را در کلاسهای درس ایجاد کنند. آذر کیش با تأکید بر لزوم اشراف مدیران مدارس بر آییننامهها و دستورالعملها، گفت: مدیران مدارس باید به آییننامهها و بخشنامهای مسلط باشند تا بتوانند به بهترین شکل واحدهای آموزشی را مدیریت کنند. ما بهجای مدیران آموزشی به رهبران آموزشی نیاز داریم که بتوانند تحول را در کلاسهای درس ایجاد کنند.
انتهای پیام/