به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور، سیدآبادی، رئیس این اداره گفت: در سال 82 میدان جدید تعزیه در فدیشه ی نیشابور احداث شد و شادروان هاشم اخباری مسئولیت تعزیه فدیشه را بر عهده گرفت و تقریباً از همین زمان تغییراتی در مراسم شبیه خوانی روستا به وجود آمد.
وی افزود: از آن زمان حمایتهای مادی بیشتری هم از این مراسم صورت میگیرد و این باعث میشود که فدیشه در رابطه با شبیه خوانی در سطح منطقه نیشابور و همچنین خراسان رضوی مرکزیت پیدا کند و قطعاً با ایجاد این بستر امکان حضور و هنرنمایی گروههای تعزیه خوانی و شبیه خوانی حرفهای مثل حاج سید رضا بیضایی، حاج حسن عبدی و مرحوم محمد اسماعیل عباسی که اینها از منطقه زبرخان هستند و همچنین حسن وکیلی و رضا تولایی از منطقه کوهسرخ کاشمر و افراد دیگر به وجود میآید.
سیدآبادی ادامه داد: قدیمی ترین سند مکتوبی که در رابطه با سنت شبیه خوانی در فدیشه وجود دارد مربوط به سالهای پایانی دوره قاجار است، هر چند که خود اهالی معتقد هستند که قدمت این مراسم خیلی بیشتر از این زمان بوده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور اظهار کرد: بازسازی واقعه روز عاشورا در روستای فدیشه قدمت حدود300 ساله دارد که توسط 60 شبیه خوان از 5 گروه تعزیه خوانی برتر کشور صورت میگیرد، یکی دیگر از بخشهای پرشور این آئین است که از صبح با ورود نمادین کاروان حضرت امام حسین (ع) آغاز و در غروب عاشورا با آتش زدن خیمههای کاروان به پایان میرسد.
وی توضیح داد: همه ساله گروههای گردشگری از عراق، پاکستان، چین، کویت، آلمان، افغانستان و نیز شهرهای کرمان، تبریز، تهران، مشهد و بندرعباس برای تماشا و ضبط تصویری این آئین سنتی به روستای فدیشه سفر میکنند.
سیدآبادی تصریح کرد: تعزیه و تعزیهخوانی که مردم فدیشه آن با عنوان شبیه و شبیهخوانی یاد میکنند درگذر زمان علاوه بر ادامه سنتهای دینی به عنصری بدل شده است که آن را میتوان بخش اصلی هویت بخشی این روستا و منطقه قلمداد کرد و همین موضوع خود موجب تقویت اهتمام اهالی در برگزاری این مراسم، پایداری و استمرار آن است.