به گزارش سینماپرس، آیین اهدای نشان و جایزه «پارسیجان» ۲۷ بهمن با حضور بهروز افخمی، رامتین شهبازی، ناصر فیض، مهدی صالحی، نامزدان این رویداد و ... در سالن مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
در ادامه محمدرضا یزدانپرست که اجرای مراسم را عهدهدار بود با قرائت شعری در مدح زبان فارسی مراسم را پیش برد.
ناصر فیض مدیر دفتر پاسداشت زبان فارسی پشت تریبون حاضر شد و عنوان کرد: بنا بر سخنرانی من نیست، حضور پیدا کردم تا عرض ادبی کنم و از حضور حضار که با وجود مشغله های سرشار کاری در واپسین روزهای سال، تشکر کنم.
درهای باز حوزه هنری برای دغدغهمندان زبان فارسی
وی افزود: ممنونم که به زبان فارسی اهمیت میدهید. ما تلاش کردیم که دغدغهمندان زبان فارسی را به سمت حوزه هنری جذب کنیم تا این آگاهی صورت گیرد که ما نسبت به این موضوع بسیار دغدغهمندیم. امیدوارم روزی این موضوع به قدری جدی گرفته شود که پیش از تولید یک فیلم موضوع نسبت زبان فارسی با آن اثر بررسی شود. هزار سال است که ما زبان پویای فارسی را با خود داریم و هر روز برای ما دغدغههای تازهای ایجاد میکند که چه اقداماتی را صورت دهیم که به این زبان لطمه ای وارد نشود.
وی با رویکردی آسیبشناسانه به زبان فارسی، تصریح کرد: موضوعی که بین مردم وجود دارد، موضوع عدم ورود واژگان بیگانه به این زبان است در صورتی که این نگرانی جزوه نگرانیهای اصلی و برجسته ما نیست.
سپس کلیپی از سخنرانی هنرمندان مختلف در مورد اهمیت زبان فارسی پخش شد.
پس از پایان صحبتهای مجری درباب قدرت زبان فارسی، آرمین محمدی چند قطعه موسیقایی برای حضار نواخت.
در ادامه با کلیپی هیئت داوران این رویداد متشکل از یوسفعلی میرشکاک، بهروز افخمی، حمیدرضا شعیری و رامتین شهبازی معرفی شدند.
اعلام نامزدهای «پارسیجان»
پس از پخش کلیپ، مجری برنامه، نامزدهای اهدای نشان و جایزه «پارسیجان» را به شرح زیر اعلام کرد:
«بچه مردم» به کارگردانی محمود کریمی
«پیشمرگ» به کارگردانی علی غفاری
«چشم بادومی» به کارگردانی ابراهیم امینی
«رها» به کارگردانی حسام فرهمند
«زیبا صدایم کن» به کارگردانی رسول صدرعاملی
در ادامه سکانسهایی از آثار نامزد دریافت نشان و جایزه «پارسی جان»، پیش روی حضار قرار گرفت.
در ادامه میلاد عرفانپور روی سن حاضر شد و اشعاری را برای حضار خواند.
با حضور محمدعلی حسینی فیلمنامهنویس «رها» و بهروز افخمی روی سن مراسم به بخش بعدی خود رسید.
«رها» فیلمنامهای نامیرا
بهروز افخمی پس از حضور روی سن، عنوان کرد: فیلم «رها» به دلیل حفظ یکسری از سنتهای زبان فارسی به زعم من قابلیت بیشتری برای دریافت جایزه این رویداد را دارد. این فیلم با وجود کششی که در فیلمنامه وجود دارد گویی که خود، خود را به وجود آورده است و کسی آن را خلق نکرده است؛ این قبیل آثار به مرور رشد و نمو پیدا میکنند و بدل به یک موجود نامیرا میشوند
ادبیات از سینما به هنر نزدیکتر است
وی افزود: کلاس ادبیات از کلاس سینما بالاتر است، ادبیات ماندگارتر از سینما است و به نظرم ادبیات شایسته عبارت هنر است، در سینما خیلی کم این اتفاق میافتد. پیشنهاد من این است که آقای حسینی در ابتدا رمان بنویسند و سپس همان رمان را به فیلمنامه تبدیل کنند.
تجربه تلخ فیلمنامهنویس جوان
وی در ادامه گفت: تجربه تلخ فیلمنامه نویس جوان این است که بسیار از تهیه کنندگان بلد نیستند که فیلمنامه وی را بخوانند. همانطور که بیلی وایلدر میگوید نیازی نیست تمامی کارگردانان، فیلمنامهنویس نیز باشند، اما تمامی کارگردانان باید فیلمنامه خواندن را بلد باشند و این موضوعی بسته و وابسته به ایران نیست بلکه در سراسر جهان مشکل عدم فهم فیلمنامه وجود دارد. به آقای حسینی تبریک میگویم و امیدوارم که اثر بعدی خود را نیز با همین کیفیت پیش ببرد.
پس از افخمی، محمدعلی حسینی در مورد تعامل با کارگردان در این اثر سینمایی، عنوان کرد: طی ۶ ماه این فیلمنامه نوشته شد و خیلی خوشحالم که این فیلم جزوه آثار برگزیده از نگاه تماشاگران شد. بسیاری اوقات حتی سر یک کلمه ساعتها بحث میکردیم.
حسینی در پایان صحبتهایش از عملکرد جشنواره فیلم فجر در نسبت با فیلم سینمایی «رها» انتقاد کرد.
افخمی در واکنش نسبت به این انتقاد، تأکید کرد: جایزه بردن یا نبردن یک فیلم و یا فیلمنامه فاقد اهمیت است، اما کاندید نشدن یک اثر به بی اعتباری هیئت داوران منجر میشود و تلخی و یا شیرینی یک اثر ملاک سنجش و داوری نیست و جشنواره به دلیل تلخ بودن روایت حتی این فیلم را کاندید هم نکرد.
در ادامه این برنامه فائزه یارمحمدی و محمود کریمی نویسنده و کارگردان فیلم «بچه مردم» به همراه رامتین شهبازی روی صحنه آمدند.
رامتین شهبازی، بیان کرد: ما در سینما وقتی راجع به زبان صحبت میکنیم یعنی دقیقا درباره چه چیزی صحبت میکنیم؟ این جزوه بحثهایی است که متفکران پرشماری در مورد آن صحبت کردند و رساله دادند.
وی افزود: ما در داوری «پارسی جان» ۴ عنصر کلامی، گفتمانی، روایت شناسی و نشانه معنا شناسی را مورد بررسی قرار دادیم. که به ۵ نامزد منجر شده است و به تمامی نامزدها تبریک عرض میکنم.
فلسفه پشت واژگان؛ عدم امکان تبدیل
شهبازی در مورد ویژگیهای زبان شناسی «بچه مردم»، بیان کرد: برخی از واژگان مانند دیالوگ فلسفهای پشت سر دارد که با تبدیل به کلامی چون گفتگو نمیتوانیم جان کلام را منتقل کنیم، همانطور که در ابتدای مراسم آقای فیض گفتند ورود واژگان بیگانه موضوع اصلی عمده زبانشناسان ما نیست.
«بچه مردم»؛ روایتی غمبار با پرداختی کمدی
محمود کریمی، درباب فرایند شکل گیری ایده فیلم «بچه مردم» عنوان کرد: سالها پیش فضای کار درباره کودکان بیسرپرست مطرح و مهیا شد و من آن زمان خیلی مایل به کار در این فضا نبودم. خط روایی اصلی داستان بسیار غمبار است از این رو تصمیم گرفتیم که به شیوه دیگری به این ایده و طرح بپردازیم.
یارمحمدی پس از کریمی، افزود: شکل گیری این فیلمنامه چالشهایی داشت. واقعیت این است که ما هدف خودآگاهی در مورد حفظ و پاسداشت زبان فارسی نداشتیم. سعی کردیم که در روایت اصل موضوع قصه در آن زمان، نزدیکتر باشیم. سعی کردیم در خور موقعیت و فضا از زبان استفاده کنیم.
بخش بعدی برنامه به نواختن چند قطعه موسیقایی توسط آرمین محمدی اختصاص داده شد.
با حضور بهروز افخمی، میلاد عرفانپور، رامتین شهبازی، ناصر فیض روی صحنه، از علیرضا خدامرادی خطاط و تصویرگر تجلیل شد.
بخش بعدی برنامه به اهدای گواهی و کارت هدیه اختصاص داشت.
آثار برگزیده در بخش اهدای گواهی و کارت هدیه
برگزیدگان این بخش (بدون در نظر گرفتن تأخر و تقدم) به شرح زیر اعلام شد:
رسول صدرعاملی، آرش صادقبیگی و محمدرضا صدرعاملی برای فیلم «زیبا صدایم کن»
صابر الله دادیان و علی غفاری برای فیلم «پیشمرگ»
ابراهیم امینی و علی محمد حسامفر برای فیلم «چشمبادومی»
بخش تقدیر و جایزه نقدی
از محمدعلی حسینی نویسنده فیلمنامه «رها» با اهدای جایزه نقدی ۲۰ میلیون تومانی، قدردانی شد.
برگزیده نشان «پارسیجان»
جایزه نقدی ۵۰ میلیون تومانی و نشان این دوره از رویداد هنری «پارسیجان» به فیلم «بچه مردم» به نویسندگی مشترک فائزه یارمحمدی و محمود کریمی رسید.