به گزارش ایسنا، کارگردان فیلم سینمایی «پیرپسر» که نمایش فیلمش در بخش ویژه جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار گرفته است با بیان این مطلب یادآور شد: ما بهمن سال ۹۸ پروانه ساخت گرفتیم. درست ده روز بعد، کرونا فراگیر شد و سینما حدود یک سال و نیم تعطیل بود. در نهایت سال ۱۴۰۰ فیلمبرداری را آغاز کردیم و در بهمن همان سال کار فیلمبرداری به پایان رسید.
وی خاطرنشان کرد:البته مراحل پستولید ما خیلی طول کشید چون زمان اصلی فیلم ۴ ساعت بود و تلاش برای کوتاه کردن آن زمانبر شد، با این حال در نهایت به زمان ۳ ساعته آن رسیدیم البته باز هم برای ارائه آن به این شکل تردید داشتیم پس به افراد مختلف فیلم را نشان دادیم مثلاً خانم صفییاری تدوینگر به من میگفتند باتوجهبه قصه فیلم نمیشود آن را زیر سه و ساعت و ربع بست، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با همین زمان به جشنواره ارائه بدهیم.
براهنی که در برنامه «کافه آپارات» با فریدون جیرانی گفتوگو میکرد، یادآور شد: اتفاق بدی که این بین رخ داد این بود که پرده سبزهای ما گم شد و ما مجبور شدیم آن را بازسازی کنیم و همین موضوع فرایند کار ما را سه چهار ماهی به عقب انداخت. چون ما یک سری لوکیشنها را با کات بههمدوخته بودیم این شد که نمایش «پیرپسر» در ۱۴۰۲ در جشنواره روتردام اتفاق افتاد. البته ما پروانه نمایش بینالمللی برای نمایش فیلم نگرفتیم چون در دوران عجیبی بودیم، اتفاقات ۱۴۰۱ بهتازگی رخ داده بود و ارشاد هم مواضعی داشت با این حال برای اخذ پروانه نمایش حدود ۱۰ ماه تلاش کردیم درواقع پرونده فیلم باز نمیشد همین شد که گفتیم فیلم را به جشنواره فیلم فجر بدهیم تا نظرات هیات انتخاب این رویداد باعث شود پرونده فیلم بالا بیاید و دربارهاش صحبت کنند.
این کارگردان اظهار کرد: ما درست قبل از اتفاقات که برای هلی کوپتر رییس جمهور اسبق در اردیبهشت ماه افتاد، برای گرفتن پروانه نمایش اقدام کردیم. باتوجهبه اینکه زمان فیلم ۳ ساعت و ۱۰ دقیقه است حتی دفاتر پخش هم نمیدانستند باید با «پیرپسر» چه کنند. آقای سعید خانی و آقای ساداتیان به عنوان مدیران دفاتر پخش که فیلم را دیدند گفتند میشود اکران کرد ولی راضی کردن سینماداران بسیار مشکل است. حتی برخی به ما پیشنهاد کردند «پیرپسر» را در قالب یک سریال ۶ قسمته در بیاوریم و آن را در شبکه نمایش خانگی عرضه کنیم.
وی ادامه داد: من این پیشنهاد را نپذیرفتم و گفتم بهتر است پرونده فیلم باز شود البته دیگر قضیه جشنواره فیلم فجر پیش آمد و متولیان فجر اعلام کردند آنهایی که قبلاً فیلم هایشان به جشنوارهها رفته یا مشکلات ممیزی دارند درخواست بدهند تا بررسی کنیم. این درواقع بک دعوت همگانی بود. ناگفته نماند که همین امسال در بخش مسابقه ۱۰ فیلم داشتیم که پیش از نمایش در فجر در جشنوارههای دیگر حضور پیدا کرده بودند یا فیلمی داشتیم که پروانه ساخت ویدئویی داشت. درواقع گاهی قوانین آییننامه برای برخی از افراد جابهجا میشود!
این کارگردان با اشاره به اقتباس از آثار داستایوفسکی گفت: بهطورکلی با داستانهای داستایوفسکی از زمان نوجوانی آشنا شده بودم البته این به اصرار پدرم بود مثلاً گاهی من را مجبور میکرد روزی ۵۰ صفحه کتاب بخوانم که خیلی سخت بود ضمن اینکه شبها درباره محتوای کتابها از من سوال میپرسید. این روند از زمانی که سواد خواندن و نوشتن یاد گرفتم شروع شد و آرامآرام شدت گرفت. پدرم رضا براهنی معمولاً هم مجبورم نمیکرد تا کتابهای خودش را بخوانم بلکه رمانهای خارجی را به من میداد تا بخوانم از اینرو در زمان نوجوانی «جنایات و مکافات» را خواندم. البته او میگفت کتابهای اجتماعی و تاریخی را هم بخوانم مثل کتاب «گذشته چراغ راه آینده است» و... . البته کتابهای داستایوفسکی را در سنین مختلف مطالعه کردم.
براهنی بیان کرد: من در «پیرپسر» راه داستایوفسکی را نرفتم سعی کردم آن راهی را بروم که داستایوفسکی برای نوشتن چنین داستانی برای خود به کار برده است چون اگر عین به عین پیش میرفتم نمیشد. از سوی دیگر ما ۱۵۰ سال اختلاف زمانی با هم داریم. این را هم باید بگویم که اقتباسهای این چنینی ۲ فاز دارند یکی اینکه ما بخواهیم آن را موبهمو بسازیم دیگری اینکه بهگونهای بسازیم که اگر داستایوفسکی امروز در تهران بود و میخواست قصه یک فرزند، برادر و پدر را بنویسد آن قصه به چه شکل در میآمد؟ حتی در دوران پستمدرن معتقدند متنها در هنگام ساخت باید زیر سوال بروند و ارزیابی مجدد صورت بگیرد و حتی با آن مخالفت شود ولی من یک راه بینابینی انتخاب کردم و به نظرم میشد اقتباسش کرد.
این کارگردان در پاسخ به فریدون جیرانی که گفت فیلم فضای روسی دارد، توضیح داد: بیشترین اشراف من روی ادبیات روسیه است در چند سال اخیر روی متنهای شکسپیر هم خیلی کار کردهام مثلاً در جشنواره نوتردام میگفتند علاوه بر داشتن فضای داستایوفسکی در فیلم روابط آن هم به شکل متنهای شکسپیر درآمده است.
وی گفت: فیلمبردار این اثر ادیب سبحانی بود که پیشازاین در «لتیان»، «شب، داخلی، دیوار» کار کرده بود و در حال حاضر مشغول فیلمبرداری فیلم سعید روستایی با عنوان «زن و بچه» است.
براهنی خاطرنشان کرد: این فیلم از چند جشنواره برای من جوایزی به ارمغان آورد که برخی از آنها مهم هم بود اما من همان زمان هم باز به فکر مردم داخل بودم و بیشتر دوست دارم بازخوردهای آنها را ببینم حتی وقتی به من میگویند تو فیلمساز روشنفکری هستی یکجوری میشوم چون میخواهم مردم در آثارم باشند من طرفدار فیلمهایی هستم که این بین قرار میگیرند.
انتهای پیام