شناسهٔ خبر: 71346042 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افتتاح بخش «گنجینه» جشنواره تجسمی فجر

دبیر هفدهمین جشنواره تجسمی فجر در آیین گشایش بخش «گنجینه» این جشنواره، از درویش عبدالمجید طالقانی به عنوان کسی که خط فارسی را شاعرانه کرد، نام برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در این نمایشگاه ۲۳ اثر از درویش عبدالمجید و ۱۶ اثر از سیدعلی‌اکبر گلستانه که آثارش متاثر از خط درویش است‌ به نمایش درآمده است. گلستانه سرآمد خط شکسته در دوره قاجار بود و به نظر می‌رسد که مجموعه حاضر در موزه، مورد توجه علاقمندان خوشنویسی قرار خواهد گرفت. 

بهرام کلهرنیا نیز در مراسم گشایش بخش «گنجینه‌» جشنواره تجسمی فجر در موزه خوشنویسی تهران گفت: درویش عبدالمجید خط را به طریقی کمی ناخوانا کرد و در ناخوانایی جادوی شگرف ایرانی را به مثابه گنج دیگری به نمایش گذاشت. او به خط نیرو بخشید تا شاعرانه‌تر شود برای اینکه حواس وجودی انسان ایرانی نتیجه‌ای نو بیابد.

وی بیان کرد: افتتاح این نمایشگاه یکی از رخدادهای مهم و کلیدی جشنواره است، چرا که تفاوت این دوره جشنواره با جشنواره‌های پیشین تلاش ما برای رسیدن به ریشه‌ها، سابقه‌ها و خاطرات ملی فرهنگ و اندیشه ایران است.

کلهرنیا اضافه کرد: خوشبختانه با همکاری و همراهی موزه خوشنویسی یکی از بلندپروازی‌های ما تحقق پیدا کرد. ما برای این بخش از جشنواره، خط را انتخاب کردیم به سبب اینکه خط و نگارگری ایرانی ریشه و سابقه درونی ماست و بخش مهمی از خاطرات عزیز ما در این دو سبک انباشته شده است.

وی به ارتباط میان خط و زبان اشاره کرد و گفت: زبان بانک موجودی ماست؛ یعنی تمام ذخایر وجودی انسان در زبان انباشته شده است، هرچه دارایی داریم در زبان است. اگر زبان غنی است پس ما دارایی بزرگی داریم. همان‌طور که می‌دانیم زبان فارسی یکی از گرانقدرترین شیوه‌های گفتار در تاریخ جهان و در دوران کنونی به حساب می‌آید و از سوی دیگر، خط ابزار نهایی و مرکز تجلی آروزها در زبان است.

دبیرکل هفدهمین جشنواره تجسمی فجر توضیح داد: درویش عبدالمجید مردی بود که به تنهایی بخش‌هایی از جان عتیق ایرانی را زنده کرد و جان بخشید، خط او به جادوی کهن بیان ایرانی شباهت و نزدیکی دارد. حیف است او را نبینیم و زیارت نکنیم. از این رو، امروز در جشن ملی هنرهای تجسمی گشایشی اتفاق افتاده که به آن ریشه داده و ارزندگی بخشیده است.