شناسهٔ خبر: 71337384 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افتتاح بخش گنجینه‌های هفدهمین جشنواره تجسمی فجر

کلهرنیا: درویش عبدالمجید خط فارسی را شاعرانه‌تر کرد

تهران- ایرنا- دبیرکل هفدهمین جشنواره تجسمی فجر در آیین گشایش بخش «گنجینه»های جشنواره، از درویش عبدالمجید طالقانی به عنوان کسی که خط فارسی را شاعرانه کرد، نام برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی هفدهمین جشنواره تجسمی فجر، بهرام کلهرنیا در مراسم گشایش بخش «گنجینه‌ها»ی جشنواره در موزه خوشنویسی تهران گفت: درویش عبدالمجید خط را به طریقی کمی ناخوانا کرد و در ناخوانایی جادوی شگرف ایرانی را به مثابه گنج دیگری به نمایش گذاشت. او به خط نیرو بخشید تا شاعرانه‌تر شود برای اینکه حواس وجودی انسان ایرانی نتیجه‌ای نو بیابد.

دبیرکل هفدهمین جشنواره تجسمی فجر افزود: گشایش این نمایشگاه یکی از رخدادهای مهم و کلیدی جشنواره است، چرا که تفاوت این دوره جشنواره با جشنواره‌های پیشین تلاش ما برای رسیدن به ریشه‌ها، سابقه‌ها و خاطرات ملی فرهنگ و اندیشه ایران است.

کلهرنیا اضافه کرد: خوشبختانه با همکاری و همراهی موزه خوشنویسی یکی از بلندپروازی‌های ما تحقق پیدا کرد. ما برای این بخش از جشنواره، خط را انتخاب کردیم به سبب اینکه خط و نگارگری ایرانی ریشه و سابقه درونی ماست و بخش مهمی از خاطرات عزیز ما در این دو سبک انباشته شده است.

خط، فقط وسیله ثبت نیست

وی به ارتباط میان خط و زبان اشاره کرد و گفت: زبان بانک موجودی ماست؛ یعنی تمام ذخایر وجودی انسان در زبان انباشته شده است، هرچه دارایی داریم در زبان است. اگر زبان غنی است پس ما دارایی بزرگی داریم. همان‌طور که می‌دانیم زبان فارسی یکی از گرانقدرترین شیوه‌های گفتار در تاریخ جهان و در دوران کنونی به حساب می‌آید و از سوی دیگر، خط ابزار نهایی و مرکز تجلی آروزها در زبان است.

دبیرکل هفدهمین جشنواره تجسمی فجر ادامه داد: درویش عبدالمجید مردی بود که به تنهایی بخش‌هایی از جان عتیق ایرانی را زنده کرد و جان بخشید، خط او به جادوی کهن بیان ایرانی شباهت و نزدیکی دارد. حیف است او را نبینیم و زیارت نکنیم. از این رو، امروز در جشن ملی هنرهای تجسمی گشایشی اتفاق افتاده که به آن ریشه داده و ارزندگی بخشیده است.

کلهرنیا: درویش عبدالمجید خط فارسی را شاعرانه‌تر کرد

پرداختن به ریشه‌ها

آمنه رضایی نیز در آیین گشایش بخش «گنجینه‌ها»ی هفدهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: دلیل انتخاب آثار درویش عبدالمجید برای اکران آثار در بخش جنبی جشنواره این است که پرداختن به ریشه‌های هنرهای تجسمی مورد توجه جشنواره بود. از این جهت، برگزاری چنین نمایشگاهی پیشنهاد شد و مورد استقبال قرار گرفت.

مدیر موزه خوشنویسی افزود: بخشی از آثاری که امروز به نمایش درآمد، پیشتر و در دوره‌های مختلف روی دیوار موزه رفته بود، اما تعدادی از آثار تاکنون دیده نشده بود و در گنجینه موزه قرار داشت و برای اولین بار به نمایش درآمده است. طبیعتا با توجه به ویژگی‌های درویش عبدالمجید طالقانی که استاد تمام در خط شکسته است، قرار شد نمایشگاهی از آثار وی برگزار شود.

رضایی ادامه داد: در این نمایشگاه ۲۳ اثر از درویش عبدالمجید و ۱۶ اثر از سیدعلی‌اکبر گلستانه که آثارش متاثر از خط درویش است‌ به نمایش درآمده است. گلستانه نیز سرآمد خط شکسته در دوره قاجار بود و به نظر می‌رسد که مجموعه حاضر در موزه، مجموعه‌ای بسیار زیباست و حتما مورد توجه علاقمندان خوشنویسی قرار خواهد گرفت، چرا که ما با تماشای این آثار به ریشه‌های هنر خود می‌رسیم.