به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار شکسته نستعلیق درویش عبدالمجید طالقانی از ویژه برنامههای جانبی هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با عنوان «گنجینهها» عصر امروز(چهارشنبه) در موزه خوشنویسی برگزار شد.
بهرام کلهرنیا؛ دبیر کل هفدهمین جشنواره تجسمی فجر در این مراسم، اظهار داشت: خوشنویسی ایرانی، با تلاش و حمایت دوستان موزه و انجمن ایران، جایگاهی ویژه در جشنواره تجسمی فجر یافته است. این رویداد را میتوان از نخستین و مهمترین رخدادهای کلیدی جشنواره دانست. تفاوت این دوره با دورههای پیشین، در همین نگاه ریشهای و جستوجوی پیشینهها، خاطرات ملی، فرهنگ و اندیشه ایرانی است.
وی ادامه داد: متأسفانه، زمان جشنواره بسیار کوتاه بود و ما در رقابتی سخت با خود و با جشنواره قرار گرفتیم تا بتوانیم آرزوهای بزرگمان را در این فرصت محدود محقق کنیم. خوشبختانه، همراهی و حمایت عزیزان، از جمله دکتر نادره رضایی و دیگر دوستان موزه و انجمن ایران، موجب شد که یکی از آرمانهای بلند ما در این دوره تحقق یابد؛ انتخاب خط و نگارگری ایرانی، که ریشه در هویت ملی و فرهنگی ما دارد.
دبیر کل هفدهمین جشنواره تجسمی فجر با اشاره به خط فارسی بیان کرد: خط فارسی، تنها ابزاری برای نگارش نیست، بلکه بانک ذخایر وجودی انسان است؛ تمام داشتههای ما در زبان نهفتهاند. اگر زبان را از دست بدهیم، در حقیقت، تهیدست خواهیم شد. زبان فارسی نهتنها در سطح ملی، بلکه در حوزههای بینالمللی نیز جایگاهی ارزشمند دارد. از سوی دیگر، خط، مرکز تجلی آرزوها در زبان است؛ حرکت قلم بر کاغذ، تنها یک عمل فیزیکی نیست، بلکه خاطرات ازلی و ابدی یک فرهنگ و تمدن را در خود حمل میکند.
وی افزود: زمانی که درویش عبدالمجید طالقانی در ساختار نگارش تحولی ایجاد کرد، گویی بانک خاطرات ما را دستخوش تغییر کرد. این تغییر، نهتنها در شکل ظاهری، بلکه در ظرفیتهای وجودی و حساسیتهای فرهنگی ما نیز تأثیر گذاشت. جسارت او در تغییر سنتهای نگارش، یکی از مهمترین نقاط عطف تاریخ خوشنویسی ایرانی است.
کلهرنیا گفت: تأثیرپذیری شیوههای نگارش در جهان نیز شایان توجه است. در همان زمانی که در ایران، تحولی در نگارش خط فارسی رخ میداد، در اروپا نیز خط لاتین دچار تحول شد. گویی دو بستر فرهنگی متفاوت، به یک نیروی مشترک دچار شدند و مسیری مشابه را طی کردند، هرچند که در نهایت، از یکدیگر جدا شدند. این نشان میدهد که خط نهتنها ابزار نوشتن، بلکه بازتابی از تاریخ، فرهنگ و هویت ملل است.
خط فارسی؛ گنجینهای از خاطرات ازلی و ابدی را در خود جای داده است
دبیر کل هفدهمین جشنواره تجسمی فجر اشاره کرد: من همواره به رازنگاری و جامعهنگاری در خط فارسی علاقه داشتهام و معتقدم که این هنر، گنجینهای از خاطرات ازلی و ابدی را در خود جای داده است. استاد درویش عبدالمجید طالقانی که آثار ارزشمند او در قزوین نگهداری میشود، نمونهای از این میراث گرانبهاست. نگاه کردن به آثار او نیاز به آمادگی روحی و ذهنی دارد؛ این حق از ما تا حدی ستانده شده، چرا که در دنیای امروز، با حجم عظیمی از دادهها و تأثیرات فرهنگی روبهرو هستیم که ما را از درک اصالتهای خود دور کرده است.
کلهرنیا خاطرنشان کرد: ما در دورانی زندگی میکنیم که در بسیاری از جنبهها دچار غفلت و فراموشی شدهایم؛ اما خط و خوشنویسی ایرانی، میراثی است که نباید از آن غافل شد. این هنر، جان دوبارهای به فرهنگ ایرانی بخشیده است و امروز، افتتاح این جشنواره در موزه خوشنویسی، نهتنها یک رویداد هنری، بلکه جشن احیای ریشههای فرهنگی ما است.
نمایش آثار عبدالمجید طالقانی و علیاکبر گلستانه در جشنواره تجسمی فجر
۴۰ اثر خوشنویسی شکسته نستعلیق متعلق به درویش عبدالمجید طالقانی و علی اکبر گلستانه در بخش «گنجینهها»ی هفدهمین جشنواره تجسمی فجر به نمایش گذاشته شدند.
درویش عبدالمجید مهرانی طالقانی، خوشنویس، شاعر و عارف قرن دوازدهم ایران است. عبدالمجید در جوانی به قزوین رفت و پس از یادگیری اصول اولیه خوشنویسی به اصفهان مهاجرت کرد. وی متخلص به «مجید» بود و از نوابغ خوشنویسی خط شکسته نستعلیق در تاریخ خوشنویسی ایران بهشمار میرود.
علیاکبر حسنی حسینی معروف و ملقب به سید گلستانه نیز از خوشنویسان صاحبنام و از سرآمدان خط شکسته نستعلیق در قرن سیزدهم هجری است. سید گلستانه از شیوه درویش عبدالمجید در شکسته نستعلق پیروی میکرد. او اقلام مختلف شکسته از خفی و جلی را خوشنویسی کرد و دارای آثاری بسیار ممتاز است.
گفتنی است؛ این نمایشگاه از چهارشنبه؛ ۲۴ بهمن ساعت ۱۶ در موزه خوشنویسی افتتاح شد و تا ۸ اسفند برپا خواهد بود.
انتهای پیام/ 121
∎