شناسهٔ خبر: 71308448 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

امیر فخری: نمایشگاه ایران ژئو بزرگترین زیست‌بوم صنعت اطلاعات جغرافیایی در غرب آسیاست

رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح گفت: نمایشگاه ایران ژئو به منظور کمک به دستگاه‌های دولتی برای دستیابی به آخرین فناوری‌های علوم اطلاعات مکانی برگزار شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ دوم «مجید فخری» رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی ایران ژئو که صبح امروز (سه‌شنبه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی، کشورمان از واردکننده به تولیدکننده سخت‌افزار، نرم‌افزار و دانش اطلاعات ژئوماتیک تبدیل شده است.

امیر سرتیپ دوم فخری با بیان اینکه نمایشگاه ایران ژئو بزرگترین زیست‌بوم صنعت اطلاعات جغرافیایی در غرب آسیاست، افزود: از امروز تا روز جمعه این نمایشگاه برقرار است و در این زیست‌بوم، سازمان‌های تولیدکننده اطلاعات مکانی، نقشه، جغرافیایی و بهره‌بردار، انجمن‌ها، دانشگاه‌ها و استارت‌آپ‌ها ظرفیت‌های خود را به نمایش خواهند گذاشت.

وی با تأکید بر اینکه نمایشگاه ایران ژئو به منظور کمک به دستگاه‌های دولتی برای دستیابی به آخرین فناوری‌های علوم اطلاعات مکانی برگزار شده است، عنوان کرد: شعار این نمایشگاه، «صنعت اطلاعات جغرافیایی؛ مبنای توسعه کشور و حکمرانی حکیمانه» است.

رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح اضافه کرد: در این نمایشگاه چندین تفاهم‌نامه و اردوی راهیان پیشرفت برای دانشجویان مرتبط در جهت ارائه ایده برای حل مسائل در نظر گرفته شده است.

امیر فخری در ادامه گفت: گزارش مجمع جهانی اقتصاد در داووس ۲۰۲۴ با عنوان مخاطرات ۱۰ سال آینده جهان، گزارش مرکز تحقیقات و مطالعات آینده جهان و بسیاری دیگر از مطالعات بر این موضوع اشتراک نظر دارند که تغییرات اقلیمی، بحران منابع آب، آلودگی محیط زیست، هوا، زمین و اقیانوس‌ها، کاهش منابع طبیعی، مهاجرت، رقابت‌های ژئوپلتیک، کاهش امنیت غذایی، خشکسالی و از بین رفتن پوشش گیاهی مهم‌ترین چالش‌های بشر در عصر کنونی و آینده است.

وی ادامه داد: ناامنی سایبری فضای مجازی و هوش مصنوعی هم به‌عنوان چالش معرفی شده‌اند. با این وصف، حداقل ۷۰ درصد چالش‌ها به جغرافیا ارتباط دارند و حتماً راه حل جغرافیایی دارند که دستیابی به این راه حل‌ها نیازمند دستیابی به داده‌های دقیق، مستمر و قابل اطمینان مکانی و تسلط به فناوری‌های روز اعم از نقشه‌برداری، فتوگرامتری، سنجش از دور، تعیین موقعیت و ناوبری، ژئودزی (زمین‌سنجی)، ژئوفیزیک، زمین‌شناسی، هواشناسی، اقیانوس‌شناسی و سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی است. 

رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح عنوان کرد: از نظر تحلیل جهانی، بازار صنعت اطلاعات جغرافیایی ۶۸۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ تخمین زده شده که نرخ رشد این صنعت ۱۶ درصد است و در سال ۲۰۳۰ به هزار و ۴۴۰ میلیارد دلار می‌رسد. 

امیر فخری گفت: نقشه و اطلاعات مکانی به عنوان زیرساخت توسعه پایدار و اشراف اطلاعاتی در همه کشور‌ها مورد توجه قرار دارد و سرمایه‌گذاری قابل توجهی در سال‌های اخیر در این حوزه صورت پذیرفته است که می‌توان در این زمینه به منظومه‌های ماهوار‌های سنجش از دور و موقعیت‌یابی و طیف متنوعی در سنجنده‌ها و تجهیزات داده‌برداری اشاره کرد.

وی بیان کرد: رشد بازار فناوری اطلاعات جغرافیایی حاصل تلفیق فناوری‌های مکانی با اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، فناوری ارتباطی GS، پردازش ابری و تحلیل داده‌های بزرگ است.

رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح یادآور شد: در این نمایشگاه، سازمان‌های تولیدکننده اطلاعات مکانی، دستگاه‌های بهره‌بردار، دانشگاه‌های جامعه مهندسین نقشه‌بردار، شرکت‌های خصوصی، دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌های فعال به تبادل ایده، نمایش دستاورد‌ها و ارائه ظرفیت‌های خود می‌پردازند.

امیر فخری در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با برگزاری این نمایشگاه بتوانیم شاهد شکوفایی بیش از پیش صنعت اطلاعات جغرافیایی و دستیابی به راه حل‌های حکیمانه برای مقابله با چالش‌های کشور باشیم.

انتهای پیام/ 271