به گزارش ایرنا، فیلم «ناتوردشت» به کارگردانی محمدرضا خردمندان یکی از فیلمهای حاضر در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر است که داستان گم شدن یک دختربچه را در منطقهای بومی به تصویر میکشد.
هادی حجازیفر و میرسعید مولویان زوج اصلی این فیلم هستند که برای نخستینبار کنار یکدیگر قرار میگیرند.
شبنم قربانی، علی صالحی، بابک کریمی، سعید آقاخانی، علی مصفا، امیر دژاکام، اردشیر رستمی، حسین شریفی، ترنم کرمانیان و ارغوان عزیزی دیگر بازیگران فیلم ناتوردشت هستند.
هرچند که شباهت عنوان فیلم ناتوردشت با رمان جیدی سلینجر کنجکاویهای زیادی را برانگیخته و برخی تصور میکنند این فیلم شباهت بسیاری به این رمان دارد اما آنطور که مشخص است این فیلم ربطی به ناطور دشت، رمان معروف و محبوب سلینجر ندارد و داستان فیلم به یکی از اتفاقهای مهم اجتماعی ایران برمیگردد.
در واقع گفته میشود که این فیلم با الهام از یک رویداد واقعی ساخته شده که اوایل سال ۱۴۰۳ در یکی از روستاهای استان گلستان رخ داده اما منتقدان پس از تماشای این فیلم در شیراز معتقد بودند که بخشی از ماجرای این فیلم از ماجرای اصلی فاصله گرفته؛ لذا نباید در فیلم با این قطعیت عنوان میشد که داستان آن بر اساس اتفاقی واقعی است.
الهامبخش یا بر اساس داستان واقعی؟
نوید جعفری منتقد، نویسنده و کارگردان در این باره گفت: در فیلم ناتوردشت به دلیل فاصله گرفتن بخشهایی از فیلم با ماجرای اصلی بهتر بود عنوان نمیشد که بر اساس واقعیت ساخته شده چراکه برخی از اتفاقات با ماجرای اصلی منطبق نبود.
این منتقد در خصوص شباهت نام این فیلم با رمان مشهور جی دی سلینجر هم گفت: شاید تا پیش از تماشای این فیلم تصور شود که ناتوردشت ارتباطی با رمان مشهور جی دی سلینجر داشته باشد اما این فیلم هیچ ارتباطی جز نام مشترک با این رمان ندارد؛ در واقع مخاطب پس از تماشای این فیلم متوجه میشود که این دو اثر دو دنیای متفاوت از هم دارند.
جعفری افزود: در تمام فیلمهایی که تا به امروز در جشنواره تماشا کردم تنها فیلمی که میتوانم به جرأت بگویم عنصر سرگرمکنندگی مخاطب را در قِبال قصهاش رعایت کرده بود همین فیلم ناتوردشت بود؛ ریتم این فیلم بسیار منسجم بود و موجب میشد مخاطب نتواند چِشم از تماشای فیلم بردارد.
او که معتقد است مبحث ریتم در فیلمهای جشنواره امسال ضعیف است، ادامه داد: این فیلم در بین فیلمهایی که تاکنون از جشنواره مشاهده کردیم ریتم را رعایت کرده بود و ریتم منسجمی داشت؛ در واقع ناتور تجربه خوبی برای شناخت ریتم است؛ یک سینمای داستانگو که قصه مشخصی دارد.
این منتقد یادآور شد: البته بهتر بود روایت پسر از نشان دادن دختر در چاه به یک سوم پایانی فیلم انتقال داده میشد؛ با این کار مخاطب بیشتر سورپرایز میشد.
شروع با یک درام رمزآلود
مسعود احمدی فیلمساز، نویسنده و کارگردان هم گفت: ناتوردشت فیلم تجاری خوبی بود؛ این در حالیست که جشنواره فجر خاستگاه فیلمهای تجاری است و هیچوقت فیلم آلترناتیو یا آوانگارد در این جشنواره دیده و انتخاب نمیشود.
او ادامه داد: با وجود اینکه علاقه زیادی به بازی هادی حجازی فر ندارم و معتقدم این بازیگر بسیار خودش را در بازیگری تکرار میکند اما بر این باور هستم که هر گاه اسم حجازیفر در یک فیلم میآید آن فیلم، فیلم خوبی است.
احمدی اضافه کرد: فیلم با یک درام رمزآلود شروع میشود؛ درام رمزآلودی که همراه با تعلیق جلو میرود اما با دیدن دختربچه در چاه حس تعلیق از تماشاگران گرفته میشود و وارد یک حس اضطراب و دلهره میشوند.
این منتقد که معتقد است این فیلم شباهت زیادی به فیلم سرگیجه هیچکاک دارد، ادامه داد: البته وقتی حس تعلیق از مخاطب گرفته میشود به تدریج سکانسهایی مانند دنبال دختر گشتن فدا میشود و این سکانسها دیگر برای مخاطب اهمیت چندانی ندارند؛ در واقع حس تعلیق این فیلم زود از بین میرود.
او سبک این فیلم را ناتورالیست دانست و گفت: ناتور هم همان نگهبان مزرعه یا دشت بود که از عهده مسئولیت نگهبانی خود به خوبی برآمده بود.
احمدی اضافه کرد: «ناتوردشت» از محدود فیلمهایی بود که شخصیت پردازی در آن به خوبی اتفاق افتاده بود و همه بازیگران بازیهای خوبی داشتند و سر جای خود بودند.
این منتقد که معتقد است معمولا فیلمهای تجاری زیرلایه ندارند، گفت: این فیلم از لحاظ فنی فیلم خوبی بود و همه چیز از جمله نورپردازی و قاببندی در این فیلم بسیار خوب بود؛ سکانس آزاد کردن پرندگان از قفس سکانس خیلی خوبی بود و مشخص بود کارگردان جزئیات هر سکانس را مورد توجه قرار داده است.
این فیلمساز هم معتقد بود که در این فیلم اشاره شده که داستان بر اساس واقعیت است اما این داستان تفاوت زیادی با ماجرای واقعی داشت چراکه در ماجرای اصلی کسی کشته نشد و قضیه چاه و پُر کردن چاه اتفاق نیفتاده بود.
مدت زمان کم از اتفاق واقعی تا ساخت فیلمی با کیفیت
مجتبی اله مرادی فیلمساز و منتقد هم در خصوص این فیلم گفت: کارگردانِ فیلم ناتوردشت از دل کارگردانان فیلم کوتاه بیرون آمده؛ او از دهه نود فعالیت خود را در فیلم کوتاه آغاز کرده و فیلمهای خوبی هم در کارنامه خود داشته؛ این نشان میدهد این کارگردان از لحاظ ذهنی و آماده شدن برای کارگردانیِ یکاثر بلند و خلاقانه راه درازی را پیموده، وارد عرصه تولید فیلم کوتاه شده و از تجربیات خود در این عرصه به خوبی بهره گرفته است.
او اضافه کرد: ناتوردشت بر اساس اتفاقی واقعی ساخته شده که همین امسال رخ داده؛ با اینکه نویسندگان فیلم از اردیبهشت و خرداد ماه فیلمنامهنویسی را آغاز کردهاند اما روند تولید فیلم به خوبی پیش رفته؛ این اثر در چهار ماه ساخته شده و به جشنواره رسیده است.
به گفته این منتقد فیلمهای زیادی است که برای حضور در جشنواره با عجله ساخته میشوند و از کیفیت خوبی هم بهره نمیبرند اما فبلم ناتوردشت با وجود اینکه قصه اصلیاش در اردیبهشت اتفاق افتاده و عوامل فیلم فرصت کمی برای رساندن این اثر به جشنواره داشتند اما خیلی خوب توانسته بودند فیلمنامه را با اصول درام تنظیم کنند و این کار را با کارگردانی خوب و دقیق به جشنواره برسانند.
اله مرادی ادامه داد: در این فیلم نشان دادن کاراکترها پشت میلهها و فنس بسیار جالب است؛ کاراکترهایی که با نشان دادن این صحنه مشخص میشود دچار گرفتاری هستند؛ این کار حاکی از هوشمندی کارگردان است؛ حتی در پایانبندی فیلم هم حجازیفر که در نقش نگهبان مزرعه است را پشت میلهها و نردهها مشاهده میکنیم که به زانو درمیآید؛ انگار هنوز قصه او تمام نشده و به دنبال پیدا کردن خودش است.
او که معتقد است شخصیتپردازیها در فیلم بسیار خوب است گفت: به نظر من سید عباس صالحی میتواند به عنوان کاندید نقش مکمل امسال معرفی شود؛ سایر بازیگران هم بازیهای خوبی را به نمایش گذاشتهاند.
این منتقد افزود: خوشریتمی فیلم موجب جذب مخاطب میشود و میتوان گفت ناتوردشت در کل فیلم اجتماعی تجاری خوبی است اما از نظر من هم این فیلم بر اساس داستان واقعی نبود بلکه برداشتی آزاد از یک روایت واقعی بود.
چهلوسومین دوره جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲بهمنماه در سراسر کشور در حال برگزاری است؛ در این دوره از جشنواره ۳۳ فیلم سینمایی و چهار انیمیشن به رقابت میپردازند.
۲ سالن پردیس سینمایی امین تارخ، ۲ سالن سینمای هنرشهر آفتاب و تالار حافظ میزبان بیست و چهارمین دوره میزبانی شیراز از جشنواره سینمایی فجر هستند.
در مجموع ۸۰ نوبت اکران، ۱۶ هزار صندلی در تالار حافظ، هشت هزار صندلی در هنر شهر آفتاب و هفت هزار و ۵۰۰ صندلی در پردیس امین تارخ پذیرای سینمادوستان شیرازی خواهد بود.