به گزارش خبرنگار تسنیم از شیراز، شنبه شب 2 فیلم در تالار حافظ به عنوان سالن اصلی میزبان جشنواره امسال اکران شد. ابتدا «ناتور دشت» فیلمی از سعید خردمندان که مخاطبان زیادی را به سینما کشاند و حرفهای زیادی برای گفتن باقی گذاشت و دیگری «سالن چهار» که نه در جذب مخاطب موفق بود و نه بازخوردهای چندانی را دریافت کرد.
ناتور دشت طبق ادعای سازندگان آن، بر اساس یک پرونده واقعی ساخته شده است. ماجرای «یسنا» دختر بچه ترکمنی که اردیبهشت ماه همین امسال، چند روزی ناپدید شد و در نهایت پس از 5 روز، پیدا شد.
شخصیتهای اصلی فیلم را 2 چهره برجسته سینمای ایران در سالهای اخیر یعنی هادی حجازیفر و میرسعید مولویان ایفا کردهاند.
پس از پایان فیلم، با برخی مخاطبان آن صحبت کوتاهی انجام دادیم.
نرگس 26 ساله درباره ناتور دشت، گفت: این فیلم داستان پردازی جذابی داشت و مخصوصا وقتی در پایان متوجه شدیم که ماجرای آن واقعی بوده، جالبتر هم شد.
وی ادامه داد: تنها انتقادی که به این فیلم دارم این است که تمام زمان فیلم در روستا و با شخصیتهای روستایی میگذرد، چرا بازیگران کمی روی گویش و لهجه تمرین نکرده بودند تا نحوه گفتارشان هم به واقعیتر شدن داستان کمک کند.
صادق 32 ساله نیز گفت: روند این فیلم بسیار سریع بود و همین که مانند بسیاری فیلمهای دیگر، ماجرا به کندی پیش نمیرفت، برای من خوشایند بود.
این مخاطب سینما، ابهام در برخی موارد را یکی از نقاط ضعف ناتور دشت، عنوان کرد و افزود: این هم یکی دیگر از مشکلات بزرگ فیلمهای سالهای اخیر است که بعضی چیزها در فیلم، ناگفته باقی میماند و همه چیز برایمان مشخص نمیشود.
فاطمه 39 ساله هم از ناتور دشت به عنوان یکی از فیلمهای خوب جشنواره یاد کرد و گفت: فکر میکنم این فیلم حتما در بخشهایی نامزد دریافت سیمرغ خواهد شد.
وی نقطه قوت فیلم را بازیهای قوی و فیلمبرداری جذاب عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه قصه فیلم از یک ماجرای واقعی برآمده بود، کارگردان به خوبی توانست حس هیجان، استرس و همدلی با شخصیتهای فیلم را برای مخاطب ایجاد کند.
کارشناس و منتقد سینما نیز با بیان اینکه نمایش ناتور دشت در تهران، بحثهای فراوانی را ایجاد کرده است، گفت: این اثر برای کارگردان آن که پس از 8 سال فیلم دیگری را ساخته است، یک گام رو به جلو محسوب میشود.
محمدرضا حق نگهدار افزود: با این حال، ما با روایت و درام سازی ضعیفی مواجه هستیم که موقعیتها در آن توسعه پیدا نمیکردند.
وی ادامه داد: کارگردان باید اجازه نفس کشیدن، تامل و رسوب در ذهن را برای مخاطب ایجاد کند، اما متاسفانه با فضاهایی مواجه بودیم که ارتباط مخاطب با فیلم را در سطح نگاه میداشت و هیچ وقت عمیق نمیشد.
دیگر منتقد شیرازی نیز گفت: ناتور دشت شاید در نگاه نخست مخاطب را حیرت زده میکرد و همه خط و خطوط روی کاغذ درست اتفاق میافتاد و ماحصل آن هم روی پرده نقرهای نمره قبولی گرفت، اما دستاوردی برای مخاطب نداشت.
سعید ذوالنوریان در این باره توضیح داد: یکی از دستاوردهایی که مخاطب میتواند از این فیلم داشته باشد، نزدیک شدن به انگیزههای روانی شخصیتهای داستان است، اما فیلم آن قدر گذرا گزارش میدهد و آن قدر درگیر سطح قصه است، که هیچ کنشی را از طرف دو شخصیت مهم فیلم در ذهن مخاطب متصور نمیکند.
وی افزود: فیلمساز، هیچ عقبهای را برای این آدمها نمیتواند بسازد و به همین علت، ساختن انگیزه در ذهن من برای توجیه عمل آنها ایجاد نمیشود.
ذوالنوریان گفت: با وجود این نقدها و ضعفها فکر میکنم این فیلم در اکران عمومی توفیق قابل قبولی خواهد داشت.
اما دیگر فیلم شنبه شب یعنی «سالن چهار» به کارگردانی حسین ترک جوش، مخاطب کمتری را به سینما کشاند که از همان مقدار نیز تعدادی از تماشاگران حین فیلم، تالار را ترک کردند.
ماحصل نظر مخاطبان این فیلم، تاکید بر ضرورت بررسی بیشتر فیلمها توسط هیئت نظارت جشنواره بود تا شاهد نمایش آثار بهتری در بزرگترین آوردگاه سینمای کشور باشیم.
به گزارش تسنیم، در هفتمین شب از جشنواره فیلم فجر در شیراز، عصر و شامگاه یکشنبه 21 بهمن ماه، دو فیلم «سونسوز» و «اشک هور» در تالار حافظ به نمایش درخواهند آمد.
همچنین «شاه نقش» و «ترک عمیق» در مجموعه هنرشهر آفتاب و «ماریا» و «پسر دلفینی 2» در مجموعه زنده یاد امین تارخ اکران خواهند شد.
انتهای پیام/424/
∎