به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، محمد جولانژاد در جمع خبرنگاران در خصوص حوزه عملکردی این اداره کل و ارتباط آن با تصادف های جادهای خوزستان، اظهار کرد: در موضوع علت وقوع سوانح رانندگی که باعث بروز نگرانی شده دلایل گوناگونی وجود دارد که در مواردی به اشتباه و عدم آگاهی از تفکیک وظایف سازمانی این دلایل به راهداری و حمل و نقل جادهای استان نسبت داده میشود.
او ضمن اشاره به این موضوع که به اشتباه در تصادف های درون شهری، راهداری و حمل و نقل جادهای مورد پرسش قرار میگیرد، گفت: برخی از سوانح رانندگی که منجر به جرح و فوت شدن سرنشینان وسیله نقلیه میشود در محدودههای شهری اتفاق می افتد که اصلاً در حیطه وظایف و مسوولیت این اداره کل نیستند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان افزود: ساخت، توسعه و تعریض جادههای بین شهری و طرح این موضوع که چرا مسیرهای پُر حادثه تعریض و اصلاح نمیشوند و یا چرا جاده جدید احداث نمیشود نیز در حوزه فعالیت این اداره کل نیست و راهداری و حمل و نقل جادهای تنها مسوولیت نگهداری و ایمنسازی جادههای برون شهری که عملیات احداث آنها به پایان رسیده را با اقدام هایی نظیر"خط کشی، اصلاح شیب شیروانی و نصب علایم" بر عهده دارد.
جولانژاد ادامه داد: بر اساس گزارشهای پلیس راه از ابتدای سال جاری تا کنون سهم تقصیر جادهها در محورهای خوزستان یک درصد از کل تصادف های منجر به فوت بوده که این نشان میدهد واکاوی علتهای افزایش آمار سوانح رانندگی اخیر استان، عوامل دیگری نیز دخیل هستند.
این مقام مسوول حوزه راه در خوزستان اضافه کرد: بخشی از تصادف ها در محدوده کارگاهی پروژههای راه سازی اتفاق افتاده اند که متعاقب آن محور هنوز تکمیل و در اختیار راهداری قرار نگرفته و مسوولیت حفظ ایمنی کاربران جاده ای بر عهده متولیان ساخت راه میباشد.
او ضمن اشاره به حجم بالای تردد در جادههای خوزستان و لزوم توسعه مسیرهای ارتباطی با توجه به موقعیت و ظرفیتهای اقتصادی استان، توضیح داد: طی ۱۰ ماهه امسال بیش از ۳۱۰ میلیون تردد در سطح محورهای خوزستان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه رشد هفت درصدی را نشان میدهد و سهم تردد خودروهای سنگین از این میزان بیش از ۴۳ میلیون است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۱۱ درصد رشد همراه است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان افزود: طبق آمارها تردد جادهای در محورهای خوزستان با ثبت ۲۵۳ میلیون تردد خودرو در سال ۱۴۰۱ رشد ۳۰ درصدی نسبت سال ۱۴۰۰ را نشان میدهد؛ طی سال گذشته(۱۴۰۲) نیز با ثبت ۲۵۹ میلیون تردد جادهای، شاهد رشد ۱۷ درصدی تردد خودروها در محورهای استان نسبت به سال ۱۴۰۱ بودیم.
جولانژاد با بیان اینکه افزایش تردد جادهای با افزایش تصادف ها نقش مستقیمی دارد، تاکید کرد: زیرساختهای جادهای در خوزستان متناسب با میزان تردد خودروها در این استان نیست و استان وسیع و حمل و نقلی خوزستان نیازمند توسعه در بخش جادهها است، موضوعی که بارها در جلسه های مرتبط با حوزه توسعه زیرساختهای استان از جمله کمیسیونهای ایمنی راه به آن اشاره شده و مورد تاکید سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و این اداره کل نیز است.
او ضمن تاکید بر لزوم هم افزایی و تعامل همه سازمانهای مربوطه در جذب اعتبارها برای تسریع در توسعه جادههای استان، ادامه داد: در خصوص رفع نقاط پُر حادثه که توسط یک کمیته مشترک از پلیس راه و وزارت راه و شهرسازی شناسایی و ابلاغ میشوند که در این راستا ۱۹ نقطه پرحادثه در استان شناسایی شد و از این تعداد ۱۶ نقطه اصلاح و برطرف شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان در پایان با بیان اینکه ۵۰ درصد اعتبار رفع این نقاط از محل طرح مولدسازی است، اضافه کرد: تصمیم گیری در خصوص تامین منابع رفع نقاط پُر حادثه استان از محل طرح مولدسازی در کارگروه تخصصی با همین موضوع انجام و سهم اداره ها و دستگاههای اجرایی استان برای تامین این منابع از محل طرحهای مولدسازی مشخص خواهد شد.
انتهای پیام/