به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، الهام یاوری روز سهشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در دوره متوسطه اول و دوم با ۱۴۰ هزار دانش آموز در ۷۴۹ مدرسه فعالیت میکند که محیطی تمام ساحتی و فراگیر را برای دانش آموزان فراهم کرده است.
وی با اشاره به اینکه برای مهارت آموزی دانش آموزان ۲۵ شایستگی را در نظر گرفتیم که تلاش شده به صورت ملی، استانی و منطقهای به این شایستگیها رسیدگی شود، ادامه داد: سمپاد علاوه بر توجه به مدارس خود به دانش آموزان با استعداد خارج از این مدارس هم توجه دارد.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره جزئیات رایگان شدن تحصیل دانش آموزان ۴ دهک پایین اقتصادی توضیح داد: دولت سالهای گذشته مصوبهای داشت که هزینه تحصیل دانش آموزان در خانوادههای ۴ دهک پایین اقتصادی را پرداخت کند، اما این واریزی بنا به دلایلی به تاخیر افتاد.
یاوری عنوان کرد: دولت اخیرا این هزینه را اختصاص داد و ما در هفته گذشته این مبلغ را به حساب مدارس واریز کردیم.
وی تاکید کرد: اگر خانوادهای سال گذشته مبلغی برای حق ثبت نام پرداخت کرده است، میتواند به مدرسه مراجعه کند و مبلغ پرداختی به آنها عودت داده می شود و امسال هزینهای از این دانش آموزان نباید دریافت میشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره گلایه دانش آموزان سمپادی برای تاثیر معدل در کنکور به دلیل تداخل با برنامههای تحصیلی المپیاد توضیح داد: مصوبه تاثیر معدل در کنکور فراسمپادی است اما ما نظر خودمان، دانش آموزان و اولیا را به شورای عالی انقلاب فرهنگی منعکس کرده ایم.
یاوری افزود: در این رابطه نتایج یک نظر سنجی را در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار داده ایم اما در نهایت تصمیم گیری با این شورا خواهد بود.
برنامههای پرورشی و تربیتی در مدارس سمپاد
رییس سازمان ملی پرورش استعداد درخشان در پاسخ به پرسشی درباره برنامههای پرورشی و تربیتی در مدارس سمپاد عنوان کرد: از ۲۰ هزار نفر برنامه به ۱۲۰ هزار نفر برنامه در حوزههای هنر، ادبیات، ورزش و قرآن کریم رسیدیم و برنامههایی را طراحی کردیم تا تعداد زیادی از برنامهها در مدارس انجام شوند.
یاوری ادامه داد: همچنین تلاش میشود تا دانشآموزان مدارس سمپاد در فضای پرنشاط مانند اردوها، برنامههای پدر و دختری و... تحصیل کنند تا فشار درسی بر آنها کاهش یابد.
وی ادامه داد: دانشآموزانی هستند که به دلیل شرایط خانواده، فشار درسی زیادی بر آنها تحمیل میشود اما در مدارس سمپاد فرهنگ فقط درس خواندن را نداریم و در یک نظر سنجی که داشتیم در شهر تهران دانشآموزان ۲ساعت و نیم درس میخوانند و از خانوادهها درخواست داریم تا فشار درسی را کنترل کنند.
نحوه ورود به مدارس سمپاد
رییس سازمان ملی پرورش استعداد درخشان همچنین درباره نحوه ورود به مدارس سمپاد اظهار کرد: در گذشتههای دور سوالات آزمون ورودی سمپاد غیراستاندارد بود و دانشآموزان با شرکت در کلاسهای تست زنی پذیرفته میشدند و اکنون به دنبال این هستیم اثر آموزش بر پذیرش در مدارس سمپاد کاهش یابد و این اقدام با تغییر شکل مداوم سوالات انجام میشود تا نتوانند با حفظ کردن تکنیک در مدارس پذیرفته شوند.
یاوری ادامه داد: سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته، ۴۵ درصد ورودی ۴ دهک درآمدی پایین به مدارس سمپاد افزایش یافت که این دهکها دسترسی به کتاب و کلاس ندارند همچنین در سال ۱۴۰۳ نیز این تعداد پذیرش ۵۰ درصد بیشتر شد و به سمت حرکت به سمت جذب مستعدان هستیم.
وی با تاکید بر اینکه خانواده ها از فشار آوردن به دانش آموزان برای ورود به سمپاد خودداری کنند، گفت: دانش آموزان فقط به دنبال تست زنی نباشند چراکه این آماده سازیهای سنگین باعث اضطراب دانش آموزان می شود.
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان خاطر نشان کرد: در دنیا روشهای مختلف برای پذیرش و شناسایی دانش آموزان مستعد وجود دارد البته ما هم در کشور بررسی کردیم.
یاوری افزود: میانگین ضریب هوشی افرادی که در مدارس سمپاد پذیرفته می شوند، ۱۰ تا ۲۰ نمره آی کی یو بیشتر است البته استثنائاتی است که فرد واقعا باهوش است اما در آزمون پذیرفته نمیشود.
برای ورود به دوره دوم متوسطه نباید کنکور برگزار کنیم
وی همچنین درباره ۶ ساله بودن آموزشها در مدارس سمپاد توضیح داد: ۶ ساله بودن آموزش در سمپاد در اساسنامه سمپاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معتقدیم کنکور باعث میشود که در دوره متوسطه دوم، مدارس از فعالیتهای فرهنگی و تربیتی خارج شوند به همین دلیل در پایان دوره متوسطه اول نباید برای ورود به دوره متوسطه دوم مدارس سمپاد کنکور برگزار کنیم.
یاوری درباره برنامه همیار سمپاد گفت: دانشآموزان مدارس سمپاد به سایر مدارس خدمات میدهند و بسیاری از دانشآموزان مدارس سمپاد در آموزش محتوای علمی را میدانند، به پایههای پایینتر اقدام می کنند.
معدل امتحانات نهایی مدارس سمپاد بهتر از سایر مدارس
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معدل امتحانات نهایی مدارس سمپاد سال گذشته بهتر از سایر مدارس بود، گفت: پراکندگی معدل میان مدارس سمپاد نزدیک به عدد ۲ بود که بسیار خوب است و سعی میکنیم با آزمونهای مختلف فاصله علمی میان مدارس سمپاد را کاهش دهیم.
وی افزود: ۱۵ نفر از ۳۰ نفر رتبههای برتر کنکور از منطقه ۲ و سه بودند که ۱۲ نفر فارغ التحصیل سمپاد هستند و ۲ نفر تا پایه یازدهم دانش آموزان مدارس سمپاد بودند.