به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد)، در یک نشست خبری که بعد از ظهر ۱۶بهمن در دبیرستان دخترانه فرزانگان ۳ تهران برگزار شد گفت: این سازمان تلاش دارد تا با فراهم کردن فضای مناسب تربیتی و آموزشی، به هر یک از دانشآموزان فرصت رشد و شکوفایی استعدادهایشان را بدهد.
رئیس سازمان ملی استعدادهای درخشان در ادامه درمورد برنامههای سمپاد در راستای تقویت ۲۵ شایستگی کلیدی برای دانشآموزان گفت: برنامههای سمپاد بهگونهای طراحی شدهاند که نه تنها توانمندیهای علمی و فردی دانشآموزان را تقویت کنند، بلکه به آنها فضایی برای شبکهسازی، برقراری ارتباطات دوستانه و همکاریهای گروهی نیز میدهند.
الهام یاوری خاطرنشان شد: این سازمان علاوه بر توجه به دانشآموزان داخل مدارس سمپاد، برنامههایی برای دانشآموزان با استعداد خارج از این مدارس نیز دارد.
وی افزود: ما برای دانشآموزانی که به هر دلیلی در مدارس سمپاد تحصیل نمیکنند، برنامههای ویژهای داریم. هدف ما این است که به این دانشآموزان نیز کمک کنیم تا از پتانسیلهای خود بهرهبرداری کنند و در نهایت فضای همافزایی و همکاری میان تمامی دانشآموزان کشور ایجاد شود.
یاوری با اشاره به اهمیت ایجاد همفهمی میان دانشآموزان مدارس سمپاد و غیرسمپادی، گفت: ارتباط و همفهمی میان این دو گروه از دانشآموزان میتواند به تقویت روحیه همکاری و همافزایی در سطح ملی کمک کند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره چهاردهک پایین جامعه گفت: پرداخت وحقالثبت این چهار دهک متاسفانه به تعویق افتاد، در مرحله اول ۱۲ چهارصد نفر پرداخت شده و در مرحله بعد ۱۴۰۰ نفر باقی مانده پرداخت خواهد شد.
رئیس سازمان استعدادهای درخشان افزود: در حوزه هنر، ادبیات، ورزش و... است و علاوه بر این سعی شده بچهها در فضای شادی حضور داشته باشند.
یاوری عنوان کرد: فرهنگ عمومی سمپاد بر فشار درسی نیست، متوسط درس خواندن بچهها در شهر تهران ۲ ساعت است.
الهامیاوری ادامه داد: در دوسه سال گذشته سوالات آزمون ورودی سمپاد خیلی راحت تر بودند به همین دلیل اثر اموزش در پذیرش زیاد بود و اکنون سعی کردیم پیش بینی پذیری بچهها کاهش یابد. در ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۲ حدود ۴۵ درصد ورودی دانش اموزان کاهش یافت و در سال بعد علاوه بر این ۴۵ درصد ... اضافه شد.
وی گفت: از خانوادهها خواستارم تا بچهها را در فرایند آماده سازی سنگین قرار ندهد. در دنیا روش های متعددی برای پذیرش وجود دارد. به طور میانگین ۱۰ تا ۱۵ درصد میزان ای کی یو پذیرفته شدگان در آزمون بیشتر است. شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه سمپاد را بررسی کرده و سپس تایید کرده است.
رئیس سازمان استعدادهای درخشان درباره مکانیزم اثر بخشی برنامههای سمپاد اظهار داشت: امسال سعی کردیم تا با سنجش طولی میزان اثربخشی برنامه ها را مورد ارزیابی قرار دهیم.
وی با بیان اینکه برنامههای سمپاد معمولا دست ساز خود بچههاست گفت: در سال گذشته معدل بچههای سمپادی مقدار بسیاری بود و در بین مدارس سمپادی تنها ۲ نمره بود. در سال گذشته ۱۵ نفر از رتبههای برتر کنکور سمپادی هستند و از این رتبههای تک رقمی کنکور نمایندگان سمپادی از سراسر کشور داریم.
یاوری خاطرنشان شد: کارسوق ها و برنامه های فراگیر سمپاد نوعی استفاده مدارس عادی از سمپاد است. و یا انتقال الگوهای سمپاد به دیگر مدارس که اتفاقا الگوسزی از آنها راحت نیز است و دیگر اینکه معلمان ما وارد دیگر مدارس شده و اثرگذاری جدی روی این مبحث خواهند داشت.
الهام یاوری: این سازمان تلاش دارد به دانشآموزان فرصت رشد و شکوفایی بدهد/ کارسوق ها و برنامه های فراگیر سمپاد نوعی استفاده مدارس عادی از سمپاد است
رئیس سازمان ملی استعدادهای درخشان: برنامههای سمپاد بهگونهای طراحی شدهاند که نه تنها توانمندیهای علمی و فردی دانشآموزان را تقویت کنند، بلکه به آنها فضایی برای شبکهسازی، برقراری ارتباطات دوستانه و همکاریهای گروهی نیز میدهند.
صاحبخبر -
∎