به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست خبری هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز سهشنبه- ۱۶ بهمن ماه- با حضور بهرام کلهرنیا دبیرکل، امیر راد دبیر هنری و جعفر واحدی دبیر اجرایی این جشنواره در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
دبیرکل هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این نشست اظهارداشت: این جشنواره به لحاظ ساختاری، شیوه عملی و نوع تفکر تفاوتهای آشکاری را با دورههای گذشته دارد که باعث میشود، جسارت داشته و بیان کنیم که تغییر کردهایم، این تحول و تغییر ناشی از نگاه جدیدی است که درباره انسان، جامعه ایران و هنر و هنرمندان وجود دارد اما این امر نفی کننده ارزشهای فراوانی که در ۱۶ دوره گذشته جشنواره تجسمی فجر وجود داشته نیست.
کلهرنیا با اشاره به تغییر اهداف در هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: با رای و نظر شورای سیاستگذاری و حامیان این جشنواره، نخستین ایده این بود که جشنواره تجسمی فجر را از تمرکز در یک مکان و ایده رها کنیم و این شانس را بدهیم که گستره ملی را هدف، افق و چشمانداز خودش ببیند. به همین سبب در بعضی از نامگذاریها و تصمیمات تغییراتی به وجود آمد.
وی افزود: براین اساس یک مضمون و دیدگاه ادبی با نام «سرزمین من» با تاکید بر مبنای ملی و وحدت تفکر در گستره کشور به عنوان پشتیبان برای بیان اهداف و شیوه عملی جشنواره درنظر گرفته شده است تا هنرمندان سراسر کشور بتوانند آثار و تفکرات خود را در جشنواره تجسمی فجر به نمایش بگذارند.
دبیرکل هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: با توجه شرایط اجتماعی و چشمانداز کنونی و پیشینه و آینده جمعیتی کشور، جوانگرایی را مورد توجه قرار دادیم. سرنوشت مملکت در دست جوانان است و سرمایه ملی ما جوانان هستند که این قشر باید در جشنواره حضور پیدا کنند.
کلهرنیا اظهارداشت: براین اساس تولید محتوای فراوان را متوقف کردیم و ایده جایزهبگیری را نادیده گرفتیم، رقابت یک ایده عتیقه و قدیمی است که در سیستمهای نظامی شکل گرفته است. پیروزی در جنگ و میدان مبارزه در درازمدت سبب توسعه جایزهبگیری شده است.
وی گفت: این روند در تحولات مدنی در میدانهای ورزشی تحقق پیدا کرده است و براین اساس ورزشکاران میتوانند بایکدیگر رقابت کنند و در اثبات نیروی جسمی و اراده رزمی، مقامهای اول تا سوم و... شوند اما حساسیتهای مفاهیم هنری میطلبد که در این زمینه تجدید نظر کنیم؛ هنرمند نمیتواند در کشمکش و رقابت با دیگری قرار بگیرد، این امر جایی معنا پیدا میکند که خرید و فروش و بازارهای هنری جریان دارد اما در هنرهای تجسمی، این چنین مبنایی جایگاهی ندارد، ما نیاز داریم صلح، همپیمانی، همگویی و هماندیشی را در جامعه و میان هنرمندان رواج دهیم.
دبیرکل هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: در این جشنواره مثلث فرضی ترسیم کردیم که یک راس آن مردم و راسهای دیگر آن هنرمندان و مدیران نظامهای سیاستگذار و برنامهریز اجرایی هستند که این سه گروه با ادراک جدید باید در کنار هم باشند. ما باید به میان مردم برویم و برای این کار به صلح و مهربانی نیاز داریم.
کلهرنیا اظهارداشت: براین اساس ما هم، مدارا، مهربانی را در جشن امسال وارد کردیم و سعی میکنیم که آن را به میان مردم ببریم، ما انتظار نمیکشیم که مردم در نمایشگاهها حضور پیدا کنند بلکه میکوشیم که جشن را میان مردم ببریم و افق و چشمانداز را در سیاستگذاری دیدیم که جشن با موضوعهای متنوع در مکانهای مختلف علاوه بر تهران، در سطح کشور برپا شود، روایتگری اجتماعی را عمدهتر ببینیم و معنای اجتماعی مردمی را توسعه دهیم.
وی گفت: در این جشنواره با احترام به پیشکسوتان، میکوشیم جوانی، تجربهگرایی و کوشش برای ترقیخواهی و خلاقیتهای نو را در جشنواره پیاده کنیم. این ایده سبب میشود که مفاهیم هنر فاخر کمتر در جشنواره بروز کند اما این ضعف جشنواره نیست، همچنین میکوشیم استعدادهای جوان و پرقابلیت را معرفی کنیم و ارتقا دهیم.
دبیرکل هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تاکید کرد: در این جشنواره ضمن استعدادیابی میکوشیم شرایط پشتیبانی برای بیان ایده و نظرات، تحقق آرزوهایمان را در جشن هنر بزرگ ملی فراهم کنیم، درحقیقت جشنی ملی، پر از رافت، فروتنی، ایثار و مهربانی به سود زندگی و آینده بهتر را خواهیم داشت.
کلهرنیا درباره رقابتی نبودن جشنواره هفدهم تجسمی فجر به خصوص برای جوانان خاطرنشان کرد: بیش از چندین سال است که تجربه معلمی دارم، پایان ترم دانشجویان درخواست نمره میکردند و گویی که صرفا نمره گرفتن کافی است. از این روند خسته شدم و فکر کردم که بهتر است سنجههای دیگر را برای ارزیابی آثار هنری درنظر بگیریم، مسابقات و رقابتها در ایران به گونهای است که گویا میخواهند برای برنده شدن گردن هم را بشکنند.
وی افزود: با حضور در این رویداد دریافتم فرصتی داریم تا متفاوت فکر کنیم و به عنوان نمایندگان مردم از آرزوهای آنان سخن بگوییم. وقتی از استعدادیابی سخن میگوییم یعنی زمینه آن فراهم باشد. دانشآموزان و دانشجویان پس از فارغالتحصیلی در جامعه رها میشوند اما جشنواره میتواند به آنان کمک کند.
رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران بیان کرد: ما معتقدیم جشنواره باید ادامه پیدا کند و به ما این فرصت داده شده تا به گونهای دیگر فکر کنیم و از آرزوهای امروز صحبت کنیم. ایدههای مختلفی را برای جشنواره تجسمی فجر درنظر گرفتیم که یکی از آنها تشکیل آکادمی جشنواره تجسمی فجر است و امیدواریم که این ایده محقق شود و بتواند آثار هنرمندان و به خصوص استعدادهای جوان را در طول سال رصد و از آنها پشتیبانی کند. همچنین هنرمندان برخی از کشورها درخواست داشتند تا آثارشان در جشنواره به نمایش گذاشته شود که این موضوع تاکنون نهایی نشده است.
کلهرنیا با تاکید بر کیفیت آثار در جشنواره تجسمی فجر اظهارداشت: ما برای ارزشگذاری انسان داوری انجام نمیدهیم. همه افرادی که در این جشنواره شرکت میکنند، حقوق برابر دارند، میکوشیم آثار را از لحاظ کیفیت بررسی کنیم و به نمایش بگذاریم نه به این لحاظ که چه کسی برتر است. میکوشیم انسانمدار و شریف به جشنواره نگاه کنیم و نمیکوشیم هنرمندان را در مقابل هم قرار دهیم.
نواختن زنگ «سرزمین من» در شیراز
امیر راد دبیر هنری هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره برنامههای این جشنواره گفت: با توجه به گسترش و ملی بودن هفدهمین جشنواره تجسمی فجر، بخش «سرزمین من» زنگ آغاز جشنواره در بخش «سرزمین من» ۲۱ بهمن در شیراز به صدا درخواهد آمد. ۲۶ بهمن آیین رسمی افتتاح بخش «درخت زرین» و نمایشگاهگردانی این رویداد را در مجموعه فرهنگی هنری آسمان خواهیم داشت.
وی افزود: ۲۹ بهمن در فرهنگسرای نیاوران نمایشگاه «یادداشتهای یک دوربین» مجموعه عکسهای میشل ستبون از انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته میشود. سوم اسفندماه بخش جشنها؛ مجموعه پوسترهایی با موضوع جشن در موزه گرافیک افتتاح خواهد شد. هفتم اسفند در باغ موزه نگارستان بخش هنر فاخر مالی برپا میشود و ۱۰ اسفند آیین اختتامیه جشنواره را خواهیم داشت. همزمان با تهران نمایشگاههایی در سایر استانها نیز برگزار میشود.
دبیر هنری هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره شیوه برگزاری این جشنواره همچون دوسالانه بیان کرد: شان این جشنواره اجل از این دوسالانههاست، جشنواره تجسمی جوانان برای رقابت جوانان در حوزه تجسمی است. دوسالانهها هنری رقابتی است؛ جشنواره هنرهای تجسمی فجر باید چنان شأنی داشته باشد که جشن متفاوتی از جشنوارهها باشد.
راد اظهارداشت: خروجیهای دوسالانههای هنری باید در جشنواره تجسمی فجر به نمایش گذاشته شود، این رویداد جشنی برای تمامی فعالان هنرهای تجسمی است. در این رویداد میخواهیم فعالیت هنرمندان را ارزش گذاشته و جشن بگیریم. در دورههای گذشته جشنواره تجسمی فجر حضور داشتم، آنها در بخش رقابتی موفق نبوده، کمیت مهم بوده است و کیفیت آثار هم معمولا مناسب نبودند.
بودجه ۱۷ میلیاردی جشنواره هفدهم تجسمی فجر
جعفر واحدی دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز درباره بودجه جشنواره بیان کرد: یکی از دغدغههای ما در برگزاری جشنواره تجسمی فجر، مکان و محل این رویداد است و بودجه مسئله دوم است. مکان و نگارخانه ثابتی که زیر نظر وزارت فرهنگ باشد، نداریم و در این زمینه رایزنیهای بسیاری با نهادهای دیگر باید انجام دهیم. این موضوع هر سال برای ما مشکلساز است و باعث میشود زمان اتلاف و هزینه زیادی کسر شود.
وی افزود: امسال با توجه به گستره ملی جشنواره تجسمی فجر، از لحاظ مکان، چالشهای بسیاری داشتیم، برای تبلیغات جشنواره رایزنیهایی با شهرداری تهران و سازمان زیباسازی انجام دادیم.
واحدی بیان کرد: بودجه ایدهآل برای برگزاری جشنواره تجسمی فجر ۳۰ تا ۳۵ میلیارد است. بودجه در سه نوبت تقسیم میشود، امسال حدود ۱۷ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شد که بیش از ۷۰ درصد آن هم محقق شده است و مابقی هم تا پایان سال محقق خواهد شد.
در پایان این نشست از پوستر هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر رونمایی شد.