شناسهٔ خبر: 71166229 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تنابنده: انتخاب سکانس پلان، کار «آبستن» را سخت کرد

کارگردان فیلم سینمایی «آبستن» می‌گوید: احساس کردیم که یک دیالوگ محوری در تمام طول ۹۰ دقیقه فیلم تاثیرگذار است و به همین دلیل تصمیم گرفتیم به شیوه سکانس پلان پیش برویم تا مخاطب لحظه به لحظه در جریان اتفاقات باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فیلم سینمایی «آبستن» در سومین روز از جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

مصطفی تنابنده کارگردان این فیلم سینمایی گفت: برادرم محمد فیلمنامه‌نویس قهاری است؛ زمانی که فیلمنامه آبستن را نوشت و خواندم تصمیم گرفتیم که آن را بسازیم. خود من سالها تجربه دستیار کارگردانی دارم و محمد هم فیلمنامه را نوشت و کار نهایی شد.

محمد تنابنده نیز با اشاره به دلیل انتخاب سکانس پلان برای این فیلم سینمایی گفت: فیلمنامه ما در ابتدا سکانس پلان نبود؛ اما از آنجا که بعد از نوشتن هر فیلمنامه‌ای مدتی از آن فاصله می‌گیرم، پس از بازگشت دوباره آن و خوانش مجدد احساس کردیم که یک دیالوگ محوری در تمام طول 90 دقیقه فیلم تاثیرگذار است و به همین دلیل تصمیم گرفتیم به شیوه سکانس پلان پیش برویم تا مخاطب لحظه به لحظه در جریان اتفاقات باشد.

وحید جعفری نویسنده این فیلم سینمایی درباره انتخاب روایت به شیوه سکانس پلان گفت: وقتی این تصمیم گرفته شد، باید روند فیلمنامه عوض می‌شد و روابط بین کاراکترها تغییر پیدا می‌کرد. برهمین اساس تصمیم گرفتیم یک روایت خطی طراحی کنیم و پیش برویم.

رها خدایاری، بازیگر این فیلم سینمایی نیز گفت: شخصیت «مهری» را دوست داشتم چرا که احساس می‌کردم از پازل فیلم جداست؛ چالش‌هایی که او با آنها روبه‌رو بود به اندازه بقیه آشکار و واضح نبود و انگار یک چیزی را پنهان می‌کرد. همین ویژگی شخصیت برای من جذاب بود و آن را انتخابش کردم.

توماج دانش بهزادی بازیگر این اثر نیز در ادامه تاکید کرد: آبستن، دومین کار من با برادران تنابنده است و فیلم «تدفین» تجربه قبلی من با آنان بود که به اکران هم رسید. تولید این فیلم برایم بسیار سخت اما دوست داشتنی بود. تعداد جلسات تمرین ما بسیار زیاد بود. در یکی از جلسات تمرین وقتی صدای بچه‌ها زیاد میشد انگار اذیت‌کننده میشد و تصمیم گرفتیم با صدای آرام و کم کار را پیش ببریم و به نظر رسید فضا بسیار ملتهب‌تر است و این رویه را برای فیلم انتخاب کردیم.

وی اضافه کرد: باید اشاره کنم که حدود 20 جلسه با دوربین تمرین کرده و در یک جلسه فیلمبرداری را انجام دادیم.

جعفری، نویسنده "آبستن"، درباره منطق روایی فیلم برای حمل مواد مخدر توسط شخصیت‌ها  گفت: در این قصه خیلی از بچه‌ها شرایط مالی خوبی نداشتند و همه به دلیل شرایط مالی بدی که داشتند، دورهم جمع شده بودند درنتیجه برای دریافت پول مواد مخدر حمل می‌کردند.

محمد تنابنده نیز در پاسخ به همین سوال تاکید کرد: همه این کاراکترهای این قصه دغدغه‌های مختلفی دارند؛ مثلا کسی برای ازدواج به پول نیاز دارد، کسی برای نجات همسرش به پول نیاز دارد و… اما‌ شرایط این افراد را دورهم‌ جمع کرده است.

مصطفی تنابنده در پاسخ به این سوال که آیا محسن تنابنده در ساخت این فیلم سینمایی دخیل بوده است یا خیر گفت: او این قدر مشغله دارد که به او زحمت ندادیم اما از راهنمایی‌هایش استفاده کردیم؛ به ویژه زمانی که تصمیم گرفتیم فیلم را به صورت سکانس پلان بسازیم.

خدایاری درباره احتمال دریافت سیمرغ گفت: به خاطر خانواده‌ام دوست دارم سیمرغ بگیرم ولی این پایان کار بازیگری نیست. دنبال سیمرغ نیستم ولی هیچ کس از چنین چیزی بدش نمی‌آید.

دانش بهزادی نیز درباره همین موضوع ادامه داد: هر بازیگری دوست دارد دیده شود و دنبال سیمرغ هستم. جوایز فقط به استعداد بستگی ندارد و به عوامل متعددی بستگی دارد.

تیموری، تهیه‌کننده "آبستن" درباره زمان اکران این اثر گفت: هنوز تصمیمی برای اکران فیلم نگرفته‌ایم و باید ببینیم که کار خود را با اکران عمومی آغاز کرده یا به نمایش‌های بین المللی بپردازیم.

مصطفی تنابنده در پایان این نشست خبری گفت: ما با یک سکانس پلان سخت کارمان را شروع کردیم و از حضور در جشنواره بسیار خوشحالیم که باعث دیده شدن فیلم می‌شود.

انتهای پیام/