شناسهٔ خبر: 71153189 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

چهل و سومین جشنواره فیلم فجر:

فیلم آبستن را در یک جلسه ضبط کردیم

محمد تنابنده کارگردان فیلم آبستن گفت: حدود ۲۰ جلسه تمرین کردیم و در یک جلسه فیلم را ضبط کردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی ایسکانیوز، جلال تیموری تهیه کننده فیلم آبستن در ابتدای نشست اظهار کرد: چند سال پیش آقای تنابنده طرح فیلم را به من ارائه دادند، داستان زندگی افرادی که است که اتفاقی در زندگی برایشان افتاده است و قصد فرار از کشور را دارند و در فیلم فرد هویت یافته ای به اسم بهمن وارد فیلم می‌شود که به دنبال امید و عشق است.

مصطفی تنابنده کارگردان این فیلم بیان کرد: ۲ سال پیش وقتی که فیلم در خانه خوانده شد، همان‌جا تصمیم گرفتیم این فیلم را بسازیم من سال‌ها تجربه دستیار کارگردانی دارند.

محمد تنابنده کارگردان این فیلم تصریح کرد: اولی که فیلمنامه نوشته شد کار سکانس و پلان نبود، ۳ ماهی از آن فاصله گرفتن و بعد شروع کردم به نوشتن فیلنامه‌.

وحید جعفری نویسنده این اثر گفت: طبیعتا وقتی قرار شد ما سکانس پلان کنیم روند قصه باید تغییر پیدا می‌کرد با برادران تنابنده تصمیم گرفتیم یک میزانسن خطی ساده در نظر بگیریم و اینگونه جلو برویم.

رها خدایاری بازیگر این فیلم تصریح کرد: من قبل از اینکه فیلنامه را بخوانم، اسم برادران تنابنده را شنیده بودم، فیلنامه را خواندم، ۱۰ روز طول کشید تا سایر بازیگران پیدا شود. حدود ۱ ماه دورخوانی داشتیم و شرایط برای ما بسیار سخت بود.

وی افزود: همدل بودن در چنین کارهایی خیلی مهم است، مهری را به این جهت دوست داشتم که احساس می‌کردم از سایر کاراکترها جدا بود. او نظاره‌گر تمام اتفاق‌ها بود. اولین بار بود که کنار شما دوستان این فیلم را دیدم و برای من لذت بخش بود.

توماج دانش بهزادی بازیگر این فیلم گفت: قصه را دوست داشتم، در نهایت این فیلم بسیار سخت و دوست داشتنی تجربه عجیب و غریبی برای من بود.

محمد تنابنده کارگردان این فیلم بیان کرد: تمرینات را به سبک تمرینات تئاتر پیش بردیم وقتی که با صداهای آرام تمرینات می‌کردیم فهمیدیم که خیلی بهتر و التهاب کمتر است. خیلی‌ جاها می‌شد که دوستان با داد و فریاد بازی کنند ولی سعی کردیم آن را کنترل کنیم.

وی افزود: حدود ۲۰ جلسه تمرین کردیم و در یک جلسه فیلم را ضبط کردیم. همه این کاراکترها رنگ‌های مختلفی داشتند.

در ادامه این نشست رها خدایاری یکی از بازیگران این فیلم بیان کرد: اسم برادران تنابنده را شنیده بودم و بعد از خواندن فیلمنامه تصمیم گرفتم حتما در فیلم حضور داشته باشم. در تولید چنین کارهایی همدل بودن بسیار مهم است و شخصیت مهری چالش متفاوتی داشت و این نظاره‌گر بودنش برایم جالب بود. کار بسیار سختی بود و فقط با همدلی تمام دوستان چنین چیزی ممکن می‌شد.

توماج دانش بهزادی دیگر بازیگر این فیلم توضیح داد: خیلی خوشحالم که دو سال پشت سر هم، شما را می‌بینم. فیلمنامه درخشان محمد و وحید به دستم رسید و قصه را بسیار دوست داشتم. این فیلم سخت و بسیار دوست داشتنی را کنار هم ساختیم. باور کنید سکانس‌پلان کار بسیار سختی‌ است و باید کمترین خطا را داشت.

محمد تنابنده مطرح کرد: تعداد جلسات تمرین ما بسیار زیاد بود. در یکی از جلسات تمرین وقتی صدای بچه‌ها بالا می‌رفت انگار اذیت‌کننده می‌شد و تصمیم گرفتیم با صدای آرام و کم، کار را پیش ببریم و به نظر رسید فضا بسیار ملتهب‌تر است و این رویه را برای فیلم انتخاب کردیم.

امیر عاشق حسینی مدیر صدابرداری این فیلم درباره تجربه حضور خود در این پروژه مطرح کرد: من آخرین نفری بودم که به گروه اضافه شدم. حتی وقتی شمال به دوستان اضافه شدم هم قصه را نمی‌دانستم. این فیلم، چالشی بود که دوست داشتم همیشه آن را تجربه کنم.

جعفری درباره منطق روایی فیلم برای حمل مواد مخدر توسط شخصیت‌ها عنوان کرد: در این قصه، خیلی از بچه‌ها شرایط مالی خوبی نداشتند و همه به دلیل شرایط مالی بدی که داشتند، دورهم جمع شده بودند درنتیجه برای دریافت پول، مواد مخدر حمل می‌کردند.

در ادامه محمد تنابنده گفت: همه این کاراکترها در قصه رنگ‌های مختلفی دارند مثلا کسی برای ازدواج به پول نیاز دارد، کسی برای نجات همسرش به پول نیاز دارد و… اما شرایط این افراد را دورهم‌ جمع کرده است.

سعید هنرمند طراح صحنه و لباس درباره حضور خود در این پروژه گفت: این فیلم دومین تجربه همکاری من با برادران تنابنده است و از اعتمادشان سپاسگزارم. چند هفته در شمال کشور و تالاب انزلی دنبال لوکیشن موردنظر بودیم و خداراشکر آن را پیدا کرده و سپس ماکت فیلم را در تهران ساختیم و همه موارد فیلم را در لوکیشن خود ساختیم.

مصطفی تنابنده درباره حضور محسن تنابنده در این فیلم بیان کرد: محسن آن‌قدر مشغله داشت که ما مزاحم او نشدیم ولی از راهنمایی‌هایش استفاده کردیم و دورادور در جریان تولید و قصه ما بود.

رها خدایاری درباره احتمال جایزه گرفتن خود مطرح کرد: همیشه احساس می‌کنم در نقطه شروع و عاشق کار خود هستم. به خاطر خانواده‌ام دوست دارم سیمرغ بگیرم ولی این پایان کار بازیگری نیست. دنبال سیمرغ نیستم ولی هیچ کس از چنین چیزی بدش نمی‌آید.

وحید جعفری درباره وام گرفتن از ایده‌ خارجی توضیح داد: به هیچ عنوان از هیچ الگو و ایده خارجی وام نگرفتیم.

دانش بهزادی درباره جایزه گرفتن خود گفت: هر بازیگری دوست دارد دیده شود و دنبال سیمرغ هستم. جوایز فقط به استعداد بستگی ندارد و به عوامل متعددی بستگی دارد.

مصطفی تنابنده مطرح کرد: ما تازه‌کار هستیم و با یک سکانس‌پلان سخت کارمان را شروع کردیم و از حضور در جشنواره بسیار خوشحالیم که باعث دیده شدن فیلم می‌شود.

جلال تیموری در پایان مطرح کرد: هنوز تصمیمی برای اکران فیلم نگرفته‌ایم و باید ببینیم که کار خود را با اکران عمومی آغاز کرده یا به نمایش‌های بین المللی بپردازیم.

برچسب‌ها: