شناسهٔ خبر: 71047396 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

برگزیده نهایی جایزه ادبی جلال در گفت‌وگو با ایبنا؛

تا به عواطف‌ام چنگ نیفتد، سراغ نوشتن‌ نمی‌روم

صمد طاهری گفت: نفوذ به عمق عواطف انسانی کار اصلی هنر است و هرچه این نفوذ عمیق‌تر باشد طبعاً تأثیر گذارتر خواهد بود و تا چیزی بر عواطف من چنگ نیندازد سراغ نوشتن‌اش نمی‌روم.

صاحب‌خبر -

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سمیه خاتونی - صمد طاهری نویسنده مجموعه داستان کوتاه «آن پریزاد سبزگوش» موفق شد با این اثر در هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال برگزیده نهایی بخش داستان کوتاه این دوره باشد. وی برای دریافت جایزه‌اش در مراسم اختتامیه حضور نداشت. خبرنگار ایبنا، با او درباره عدم حضورش در اختتامیه، ساختار اثرش و ارزیابی او از ادبیات داستانی ایران پرسید.

نفوذ به عمق عواطف انسانی کار اصلی هنر است

صمد طاهری درباره ساختار روایی در داستانهایش واینکه چه ویژگی در آن نهفته که نظر داوران جلال را جلب کرده است، گفت: اینکه داستان‌های من چه ویژگی ساختاری یا مضمونی دارد که نظر داوران را جلب کرده، من از آن بی اطلاعم و قاعدتاً شما باید این را از داوران می‌پرسیدید.

وی ادامه داد: تنها چیزی که من می‌توانم بگویم این است که هنر، به طور اعم و حالا اینجا ادبیات داستانی به طور اخص، با عواطف و احساسات و روان آدمی سروکار دارد. نفوذ به عمق عواطف انسانی کار اصلی هنر است و هرچه این نفوذ عمیق‌تر باشد طبعاً تأثیر گذارتر خواهد بود. این نظر من است و تا چیزی بر عواطف من چنگ نیندازد سراغ نوشتن‌اش نمی‌روم. شاید این نفوذ در عواطف انسانی در داستان‌های من آن قدر عمق داشته که توانسته داوران را تحت تأثیر قرار دهد!

عدم حضور من در مراسم به دلیل بیماری‌هایم است

وی درباره اینکه برای دریافت جایزه‌اش در مراسم حضور نداشت، اضافه کرد: علت عدم حضور من در مراسم هم بیماری‌های من است که خدا را شکر یکی و دوتا نیست! بیماری‌های من البته بیشتر مربوط به سن و سال است و پیری روحی و جسمی که گریبان گیرم شده و کلاً از سفر در زمان سرما و زمستان بیزارم. مگر اینکه سفر کوتاه یکی دو ساعته‌ای باشد، آن هم ترجیحاً به مناطق گرمسیر. به هرحال عمر من رو به پایان است و خوشبختانه جناب عزرائیل با هیچکس تعارف و رودربایستی ندارد! موعد که فرا برسد باید رفت و جایگاه را به جوانان و بُرنایان سپرد. این رسم ِ بلاتغییر جهان از آغاز بوده و تا پایان هم خواهد بود.

می‌توانم اسم چهل نفر نویسنده ایرانی درجه‌یک را ببرم

نویسنده مجموعه داستان «آن پری‌زاد سبزپوش» ارزیابی خود را از ادبیات داستانی امروز ایران اینگونه شرح داد: ادبیات داستانی امروز ایران را بسیار امیدوار کننده و شکوفا می‌بینم. در دهه‌های چهل و پنجاه ما حداکثر اسم هفت الی هشت نفر نویسنده ممتاز و درجه‌یک را می توانستیم ببریم، اما حالا من بی‌اغراق می‌توانم اسم سی الی چهل نفر نویسنده درجه‌یک را ببرم، چه بین آقایان و چه از خانم‌های نویسنده.

برگزیده ادبی جایزه جلال درباره نویسندگان جوان گفت: نویسندگان نسل چهارم که الان سن‌شان زیر پنجاه سال است و همین طور نویسندگانی که الان سن شان زیر سی سال است و شاید بشود آنان را نویسندگان نسل پنجم نامید، از این دو نسل، به ویژه، گاهی من کارهایی خوانده‌ام که شگفت زده‌ام کرد. غنای تخیل‌شان. این‌ها نویسندگانی‌اند که از نسل‌های گذشته بسیار باسوادترند، هم از جهت شناخت مؤلفه‌های داستانی و هم کشف جهان‌های خیال‌انگیزی که اینترنت و فناوری جهان دیجیتال در اختیارشان گذاشته.

صمد طاهری با اشاره به اینکه در زمینه نقد ادبی هم پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم، ادامه داد: گمان می‌کنم با صاحب کرسی شدن نقد مدرن در دانشگاه‌های کشور در آینده نزدیک، این پیشرفت صد چندان خواهد شد.

صمد طاهری متولد ۱۳۳۶ در آبادان، نویسنده معاصر ایرانی در سبک رئالیسم است؛ او در یازدهمین دوره جایزه جلال برای مجموعه «داستان زخم شیر» شایسته تقدیر شد و همچنین در بخش داستان کوتاه جایزه احمد محمود برگزیده این بخش شد.. او که جزو نسل سوم داستان‌نویسان ایران است نوشتن را از سال ۱۳۵۳ آغاز نمود اما از سال ۱۳۵۸ و به‌سبب آشنایی با ناصر زراعتی وبا انتشار اولین داستان خود به‌نام گلبونا در جُنگ فرهنگ نوین به‌طور جدی وارد عرصه داستان‌نویسی شد و در سال ۱۳۶۲ به‌مدت چند ماه در جلسات پنج‌شنبه‌های هوشنگ گلشیری شرکت کرد.