به گزارش دفاعپرس از خراسان رضوی، حجتالاسلام والمسلمین «عبدالحسین خسروپناه» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم افتتاحیه چهل و یکمین مسابقات بینالمللی قرآن کریم که شب گذشته در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: مراسم افتتاحیه مسابقات بینالمللی قرآن کریم با شعار «نسخه منحصر کمال» برگزار میشود و در این چند روز از قرائت قرآن قاریان از ایران و کشورهای اسلامی بهرهمند خواهیم شد.
وی ادامه داد: یکی از پرسشهای مهم چهار دهه اخیر در جهان، موضوع حکمرانی است. همچنین در مورد حکومت سخنان زیادی وجود داشته است و از قرنهای پیش، فیلسوفان و عالمان نظریه حکومت را بیان کردهاند، اما نظریه حکمرانی پرسش جدیدی است که از دهه ۱۹۸۰ مطرح شده و روز به روز در باب آن کتاب نوشته میشود. مکاتب مختلفی پیدا شده که از نظریه نهادگرایی سخن به میان میآوردند، این موضوع، مسئله نوینی است، زیرا بشر در باب حکومت با یک تناقض مواجه شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یکی از تناقضها، پیوند دولت با ملت است، افزود: آیا دولت میتواند از اختیار برخوردار باشد و با حفظ اختیارات، مردم آزادی داشته باشد؟ جمع اختیارات دولت و آزادی مردم در ایدئولوژی اولیه دنیا تاکنون حل نشده است. دههای در این چهار دهه، موضوع حکمرانی را مطرح کردند که به گمان خود به این تناقضها پاسخ دهند. سؤالاتی مربوط به تناقص امروزی است که حکمرانی را سیاستگذاری راهبری و فرضیهای را بیان کردند که حکمرانی هم در دولت، بخش خصوصی و هم در جامعه مدنی باشد و هیچکدام از این مکاتب نتوانسته است این تناقض را حل کنند.
حجتالاسلام خسروپناه تصریح کرد: اگر ما به قرآن مراجعه کنیم که نسخه منحصر کمال است و سیر نزول آن از سوره علق تا سوره نصر را بررسی کنیم، میتوانیم پاسخهایی به پارادوکسهای حکمرانی انسان معاصر بیابیم. قرآن کلام الهی را از سوره علق تا نصر با حکمرانی، سیاستگذاری، تصدیگری، نظارت و ارزیابی را بیان میکند. دو سوره اول که علق و قلم تلقی میشود، بیانکننده الگو حکمرانی پیامبر (ص) است.
وی با بیان اینکه حکمرانی پیامبر (ص)، حکمرانی فرهنگی و انسانسازی و مقابله با جهالت است که در آن جنگ عقل و ایمان بیان شده است که در عهد جدید عنوان نمیشود، گفت: حکمرانی پیامبر (ص)، بر پایه اخلاق بود. این حکمرانی سنگینی است که بر پیغمبر اکرم هم سنگینی دارد؛ بنابراین تنها باید خدا را داشته باشیم تا این حکمرانی جلو کشانده شود که کار سنگینی است و امر میکند که فرد را شاعر و مجنون خوانده خواهد شد. فرد و اصحاب وی باید اهل تلاوت قرآن باشند، زیرا ذوق و مناجات خدا را به انسان میدهد و میتوان گفت رابطه انسان با انسان زکات است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دوگانگی، قدرت دولت و آزادی مردم همیشه پایدار است و تناقضی صورت نمیگیرد. سوره فاتحه سوره تعیین مسیر حکمرانی است که در سوره مسد، پس از سوره فاتحه، دشمنی را بیان میکند. نه تنها در حکمرانی قرآن صراط مستقیم بیان میشود، بلکه در حکمرانی دشمن بیان شده و راه را نشان داده است.
حجتالاسلام خسروپناه با بیان اینکه دیگر سورههای قرآن، دارای نکتههای حکمرانی است، بیان داشت: پس از سوره کوثر، سوره تکاثر نازل شده است تا بیان کند حکمرانی کوثری صحیح است. سوره کوثر برکت و کثرت دارد، اما حکمرانی تکاثری زبان تلقی میشود، زیرا دنیا در آن است. بیان مهمی در سوره اعلی است و پیوند میان دین و دنیا را بیان میکند. این کمال تمام انبیای الهی است و تمام حکمرانی آخرتگرایانه و دنیای برای آخرت است.
وی خاطرنشان کرد: بخش عظیمی از سورههای قرآن، بیانکننده حکمرانی پیامبران است. خواستارم یک بار دیگر قرآن را از منزل حکمرانی بخوانید، زیرا حکمرانی حضرت ابراهیم (ع)، حضرت موسی (ع) و سایر انبیای الهی است. اما سورههای آخر قرآن مانند سوره مائده که به پیامبر (ص) نازل شد، بیشترین تعبیر آن خطاب به مؤمنان است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: سوره مائده ولایت سلبی را برای مؤمنان بیان میکند که درد جهان اسلام امروز تلقی میشود. باطن قرآن رسول اکرم (ص) است و ولایت پیامبر ریشه الهی دارد. همچنین، سوره توبه برائت است و آخرین سوره نصر است که به ما میگوید کهای مؤمن اگر حکمرانی فرهنگی سوره علق و قلم را بپذیری، حکمرانی خودسازی، ایمان و ولایت را پذیرفتی و طاغوت را کنار خواهی زد.
انتهای پیام/
∎