حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه امشب ۷ بهمنماه، در افتتاحیه چهل و یکمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم در جوار حرم مطهر رضوی اظهار کرد: این افتتاحیه مسابقات بینالمللی قرآن کریم با شعار «نسخه منحصر کمال» برگزار میشود و در این چند روز از تلاوت قرآن قاریان عزیز از ایران و کشورهای اسلامی بهرهمند خواهیم شد.
وی اضافه کرد: یکی از پرسشهای مهم این ۴ دهه اخیر در جهان، چه در آسیا و چه در اروپا، آمریکا، آفریقا و استرالیا، موضوع حکمرانی است، این واژه به عربی «الحکم» است. همه شما بزرگواران مستحضر هستید که درباره حکومت بشر، سخنان زیادی از فیلسوفان، عالمان و دانشمندان شنیدهایم، اما نظریه حکمرانی یک پرسش جدید از دهه ۱۹۸۰ به شمار میآید و روز به روز در باب آن کتابها نوشته میشود. مکاتب مختلفی نیز در این ۴ دهه از نظریه نهادگرایی و تفسیرگرایی تا فرا حکمرانی و سایر نظریهها پیدا شدهاند.
وی ادامه داد: چرا این مسئله مسئله نوینی است؟ زیرا بشر، پس از تجربههای مختلف در باب حکومت، با پارادوکسها و تناقضهای زیادی مواجه شده است. یکی از این تناقضها، پیوند دولت با ملت است. آیا دولت میتواند اختیار داشته باشد و در عین حال مردم آزادی داشته باشند؟ جمعآمدن اختیارات دولت و آزادی مردم در ایدئولوژیهای مختلف جهان تاکنون حل نشده است؛ نه در لیبرالیسم، نه در سوسیالیسم، نه در فاشیسم و حتی نه در هیچکدام از این موارد.
خسروپناه عنوان کرد: در این ۴ دهه، برخی به موضوع حکمرانی یا governance پرداختهاند، به تصور خودشان به این پارادوکسها پاسخ بدهند. سوالاتی که مربوط به تناقضهای امروزی هستند و زیرمجموعه حکمرانی، مسائل سیاستگذاری، تنظیمگری، راهبری و تصدیگری را مطرح کردهاند. این روند یک پروسه پیچیده است که شامل دولت، بخش خصوصی و به قول غربیها، جامعه مدنی (سوسایتی) یعنی هم مردم، هم بخش خصوصی و هم دولت میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: اما به نظر من، هیچیک از این مکاتب نتوانستهاند این پارادوکسها را حل کنند. اگر ما به قرآن مراجعه کنیم که نسخه منحصر کمال است و سیر نزول آن از سوره علق تا سوره نصر را بررسی کنیم، میتوانیم پاسخهایی به پارادوکسهای حکمرانی انسان معاصر بیابیم.
وی بیان کرد: در این فرصت کوتاه، میخواهم یک مرور کوتاهی داشته باشم که چگونه کلام الهی و وحی از سوره علق تا سوره نصر، حکمرانی، سیاستگذاری، تنظیمگری و دیگر شاخههای حکمرانی را برای ما مشخص میکند.
خسروپناه افزود: ۲ سوره اول قرآن که نازل شده است؛ سوره علق و سوره قلم، الگوی حکمرانی پیامبر اکرم(ص) را بیان میکنند. سوره علق با «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» آغاز میشود و بر خلق انسان و علم تأکید دارد. حکمرانی پیامبر، حکمرانی فرهنگی و انسانسازی است و در مقابل جهالت قرار دارد.
وی ادامه داد: این بیانات در هیچیک از متون مقدس قبلی، از عهد عتیق تا عهد جدید، نیامده است. در سوره قلم نیز با «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» حکمرانی فرهنگی و علمی پیامبر تبیین میشود. همه اینها نشان میدهند که حکمرانی پیامبر، حکمرانی بر مبنای علم، معرفت و اخلاق است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بنابراین اگر بخواهیم به بررسی حکمرانی بپردازیم و پاسخهایی برای چالشهای فعلی بیابیم، باید به قرآن و سیر نزول آن رجوع کنیم.
انتهای پیام