شناسهٔ خبر: 71002874 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

در نشست خبری مطرح شد؛

تلاش برای استفاده از داوران خارجی در جشنواره موسیقی فجر از سال بعد

سرپرست دفتر موسیقی گفت: جشنواره فجر به معنای واقعی بین المللی است و تلاش داریم سال‌های بعد از ظرفیت داوران خارجی استفاده کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، نشست خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر صبح امروز ششم بهمن ماه با حضور احمد صدری، سرپرست دفتر موسیقی، رضا مهدوی دبیر جشنواره و محمدعلی مراتی مدیر انجمن موسیقی در تالار وحدت برگزار شد.

احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی با تبریک روز آواها و نواها گفت: عدد چهل خاص و ویژه است، هم دلالت بر کثرت و هم کمال دارد. در این سال‌ها بنظر می‌رسد جشنواره موسیقی فجر به قوامی رسیده که امیدوارم بتوانیم آن را جلوتر ببریم.

وی با اشاره به اهمیت آسیب شناسی دهه‌های گذشته گفت: تلاش شد با توجه به امکانات کشور به لحاظ کیفی و هنری هم کارها را بالاتر ببریم. تلاش کردیم تمرکز بر موسیقی‌های جدی و هنری داشته باشیم، از این رو از گروه‌های مختلف برای حضور دعوت کردیم.

صدری با تاکید بر اهمیت جریان سازی موسیقی فجر گفت: امیدواریم به دهه‌های شصت و هفتاد بتوانیم خود را نزدیک کنیم.

در ادامه نشست رضا مهدوی عنوان کرد: موسیقی به ماهو موسیقی برای ما مهم است، در گذشته هم تلاش زیاد شده است. همه تلاش داریم موسیقی ایران را بالنده‌تر کرده و جایگاه بین المللی برایش قائل شویم.

وی در ادامه گفت: تفکر درباره جشنواره یک بحث کلان است که به ایده آل‌ها برنمی‌گردد، جشنواره فجر تمام قد در دنیا شناخته شده است و بسیاری چهره‌های دنیا تمایل دارند در این جشنواره بیایند. این جشنواره به معنای واقعی بین المللی است و تلاش داریم سال‌های بعد هم از ظرفیت داوران خارجی استفاده کنیم و هم رقابت در این بخش ایجاد کنیم.

مهدوی توضیح داد: بخش بانوان، کودک و دیگر بخش‌ها را سال قبل احیا کردیم، امسال هم از فراخوان استقبال شد، هرچند بضاعتمان در سالن‌ها محدود است. بحث دیگر پژوهش بود که امسال هم به جد آن را تقویت می‌کنیم، سال قبل یک سالن مردمی هم برای کنسرت‌های پاپ(مردم‌وار) ایجاد کردیم، امسال هم تلاش کردیم این بخش را مضاعف کنیم.

وی توضیح داد: تلاش داریم زمان جشنواره را بیشتر کنیم، به هرحال امکانات کم بود و خوشبختانه امسال یک شب و چندین سالن به ما اضافه شد. امسال شب استادان را چون سال قبل داریم اما این مغایر جوانگرایی جشنواره نیست.

دبیر جشنواره با تاکید بر اینکه امسال بنا شد در فرهنگسرای نیاوران دو سانس اجرای بانوان داشته باشیم، عنوان کرد: چرا که تمهید این است فرهنگسرای نیاوران به جایگاه خود برگردد. بیشترین ورودی و خروجی آموزشکده‌ها و دانشکده‌ها بانوان و دختران این سرزمین هستند و ما تلاش داریم شرایط را برای کنسرت‌های این بانوان فراهم کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: جایزه «باربد» برای ما خیلی با اهمیت است، از قدیم چهره‌های مطرحی خروجی آن بوده اند و همان‌ها اکنون از بزرگان موسیقی ایران هستند. از دهه ۹۰ این اتفاق افتاد و ما از سال گذشته تلاش کردیم این بخش را پربار کنیم، هم در عرصه هنرمندان و هم رسانه‌ها، صنعت و ابتکار را نیز خواهیم داشت.

مهدوی توضیح داد: هدفمان این است که جایزه «باربد» را هر سال پربار تر کنیم، چرا که جشنواره هر چه رقابتی‌تر شود، چهره بین المللی‌تری پیدا می‌کند. خوشبختانه شوراهای ما هم با همکاری داوران به خوبی و سروقت انجام شد.

محمدعلی مراتی دبیر اجرایی جشنواره در ادامه نشست عنوان کرد: اکثر سالن‌های ما امسال دو سانسه هستند، ۱۲ اجرا در بخش بانوان اختصاص داریم، ۱۰سالن تخصصی هم تقسیم بندی شده، وحدت برای آثار ارکسترال، شب استادان را خواهیم داشت. نیاوران برای اجراهای بانوان دو سانسه خواهد بود.

وی توضیح داد: ۱۴۶۴نفر اجراکننده با افزایش ۴۰ درصدی شرکت کنندگان امسال در جشنواره حاضرند، ۶گروه بین المللی هم وجود دارد. با همکاری دانشگاه‌ها تخفیف ۵۰درصدی برای دانشجویان قرار دادیم.

دبیر اجرایی جشنواره سپس درباره مراسم اختتامیه توضیح داد: اختتامیه بیست و نهم بهمن ماه همراه با مراسم ویژه و تجلیل از بزرگان برپایی خواهد شد.

وی نام سالن‌ها را بدین شرح اعلام کرد:تالار وحدت، رودکی، اندیشه حوزه هنری، فرهنگسرای نیاوران، فرهنگسرای ارسباران، فرهنگسرای بهمن، میلاد نمایشگاه، رزمال و وزارت کشور را امسال در جشنواره خواهیم داشت.

در پایان نیز از پوستر جشنواره با طراحی انوشیروان مانی رونمایی شد. مانی درباره المان بلبل هزاردستان در پوستر گفت: ما این نماد را در موسیقی داریم، همچنین درکنارش از شعر حافظ نیز به خط پارسی استفاده کردیم.

برچسب‌ها: