به گزارش روابط عمومی بنیاد رودکی، احمد صدری رئیس چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در ابتدای این نشست ضمن تبریک فرا رسیدن روز آواها و نواها گفت: خوشحالیم نشست خبری این جشنواره ارزشمند در روز موسیقایی به یاد صفی الدین ارموی یکی از نظریه پردازان موسیقی ایران برگزار می شود.
وی ادامه داد: از این فرصت استفاده می کنم و یادی از همه هنرمندان، دبیران و روسای دوره های مختلف جشنواره داشته باشم که اگر تلاش و همت فرد فرد آنها نبود این رویداد فرهنگی و موسیقایی به عدد چهل نمی رسید.
صدری رئیس جشنواره افزود: عدد چهل یک عدد خاص و ویژه است که دلالت بر کثرت و کمال هنر موسیقی دارد. زیرا جشنواره موسیقی علی رغم کم و کاستی ها به قوام رسیده و از جهت کمی و کیفی رشد قابل توجهی داشته است. در واقع تلاش بر تمرکز روی موسیقی جدی، هنری و حضور هنرمندان در حوزه های مختلف است.
در ادامه این نشست رضا مهدوی دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر با بیان این مطلب که به برکت انقلاب اسلامی هنر موسیقی بر ریل خود قرار گرفته است؛ گفت: موسیقی ایرانی از گذشته دور تا امروز داشته های ارزشمندی داشته است که بهترین گزینش شد و توانست در قامت یک جشنواره استاندارد عرض اندام کند. واقعیت این است که هیچ دبیر و هنرمندی که به شکل های مختلف جزء گردانندگان این رویداد موسیقایی بوده اند، قصد اجرای یک جشنواره درست را داشته اند و از دو دوره پیش تلاش بر این بود که عنوان بین المللی برجایگاه بالنده این جشنواره برگردد و اکنون مفتخر هستیم که چهلمین بین المللی جشنواره موسیقی فجر را برگزار کنیم.
دبیر این دوره از جشنواره بین المللی موسیقی فجر درباره بودجه اختصاص یافته به این دوره از جشنواره بین المللی موسیقی فجر گفت: با حمایت های ویژه و مجدانه معاون هنری دولت چهاردهم بودجه تخصیص داده شد. تفکر و ایده در برگزاری جشنواره یک بحث کلان است اما توجه به مقدورات و داشته ها مهمترین اصل در برگزاری یک رویداد فرهنگی و هنری است که بر اساس همین مقدورات بنای برگزاری جشنواره موسیقی فجر را گذاشتیم و در این مسیر مهمترین نکته موضوع بین المللی بودن جشنواره موسیقی است . خوشبختانه بعد از چهل دوره برگزاری جشنواره موسیقی فجر این رویداد در عرصه بین الملل به درستی شناخته شده و اکنون به موقعیت رقابتی شدن در بخش بین الملل رسیده است و امید است در دوره های آتی بتوانیم بخش بین الملل را با حضور استادان موسیقی ایرانی و خارجی نمایندگی به قضاوت و داوری بنشینیم.
رضا مهدوی دبیر چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که بخش بانوان و کودکان در این دوره از جشنواره از لحاظ کیفی احیا و ارتقا پیدا کرده است؛ گفت: در بخش کودکان پیش از این شاهد اجراهایی با حضور کودکان و نوجوانان بوده ایم اما در این دوره از جشنواره برای کودکان بخش تکنوازی را در نظر گرفتیم تا تکنیک ها و هنر نوازندگی آنها به درستی دیده شود.
وی ادامه داد: در بخش بانوان نیز اجراهای ویژه ای را در فرهنگسرای نیاوران در دو سانس تدارک دیدهایم. در واقع در نظر گرفتن دو سانس و ساعت متفاوت برای بانوان در فرهنگسرای نیاوران به جای ساعت 14:30 در تالار وحدت ، موجب احیای هنر ارزشمند موسیقی نزد بانوان و دیده شدن این گونه شده است. زیرا طبق آمار، بانوان در زمینه های مختلف آموزش های بسیاری به صورت دانشگاهی و همچنین آموزشگاهی دیده اند و بنابراین باید فرصت دیده شدن و شنیده شدن موسیقی بانوان به آنها اعطا شود از همین رو در نظر داریم علاوه بر جشنواره بین المللی موسیقی فجر، فرهنگسرای نیاوران را به عنوان یک پایگاه ثابت برای احیای موسیقی بانوان اختصاص دهیم.
دبیر چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر تصریح کرد: در گذشته جشنواره بین المللی موسیقی فجر در ایام دهه فجر همزمان با جشنواره فیلم و تئاتر فجر برگزار می شد اما بعد از گذشت چند سال توانست هویت مستقل به خود بگیرد و سالن هایی ویژه به آن اختصاص پیدا کرد و خوشبختانه در سال جاری یک شب و چندین سالن برای برگزاری این رویداد فرهنگی و موسیقایی اضافه شده است.
مهدوی افزود: در چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، شب استادان موسیقی را برگزار می کنیم. استادان موسیقی ایران به دلیل هنر استادی خود ،موقعیت های نشان دادن هنر موسیقی را به جوان های این عرصه سپرده اند و جشنواره بین المللی موسیقی فجر هم از این جوانگرایی و حضور بی بدیل جوانانِ هنرمند استقبال می کند. اما نکته قابل توجه این است که باید فرصتی برای انتقال تجربه بزرگان به هنرمندان جوان فراهم شود. به همین دلیل شب موسیقی استادان این مهم را اجرایی میکند.
وی در ادامه با اشاره به این مطلب که شب موسیقی پاپ که بنده آن را موسیقی مردموار مینامم به فرهنگستان ادب هم پیشنهاد می کنم این نام را اصلاح کنند،اظهار داشت: در این همین زمینه حضور جوانان و البته با در نظر گرفتن علاقه مردم به موسیقی موجب شد که شب موسیقی مردموار را بیش از گذشته با دقت و اشتیاق برگزار کنیم.
دبیر جشنواره چهلم موسیقی فجر با اشاره به تاریخچه جشنواره باربد خاطر نشان کرد: هنرمندانی همچون شهرام ناظری، پشنگ کامکار، علیرضا افتخاری از دل این رویداد متولد شدند.
این مدرس موسیقی در ادامه با اشاره به جایزه موسیقی باربد گفت: بخشهای آلبوم و فعالیتهاي موسیقیایی همچون جایزه موسیقی و رسانه و جایزه ترانه به این بخش اضافه شد. اما تصمیم گرفتیم در بخش ترانه طی یک فراخوانی ترانه ها به صورت مستقل به دبیرخانه برسد تا آن را انتخاب کنیم تا اثر برگزیده در مذاکره با یک شرکت، به فراوانی اقتصادی و فرهنگی برسد. هدف ما این است جایزه باربد را توسعه دهیم تا هم در بخش بینالملل و هم داخلی زمینههای رقابت را نیز فراهم کنیم.
احمد صدری در تکمیل صحبتهای دبیر جشنواره گفت: تلاش داریم زمینه های انتشار آثار منتخب را فراهم کنیم.
در ادامه نشست محمدعلی مرآتی، دبیر اجرایی چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی با بیان این مطلب که از نظر موقعیت اجرایی ده روز جلوتر هستیم، گفت: تعداد سالن ها در جشنواره چهلم از هفت سالن به ده سالن در دوسانس رسیده است. در بخش شب اساتید، بین الملل و ارکسترال سالن رودکی و تالار وحدت را اختصاص دادیم و در بخش بانوان فرهنگسرای نیاوران در دو سانس نیز اجرا خواهند داشت. نکته قابل توجه حضور هزار و چهارصد و شصت و چهار اجرا کننده در این دوره است که مجموع 106 گروه اجرا می کنند و 6 گروه نیز در بخش بین الملل روی صحنه می روند.در جشنواره امسال همچون سالهای گذشته فرهنگسرای بهمن با یک قیمت مناسب تر برای اجراهای مهم اختصاص داده شده است .همچنین در این دوره تخفیف 50 درصدی برای دانشجویان و همچنین با یک نگاه ویژه تر برای هنرستانهای موسیقی در دوسانس در نظر گرفته ایم.
مرآتی ادامه داد: طبق آمار، حضور هنرمندان 40 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. غیر از برج آزادی که مختص موسیقی نواحی است ،برای نگاه ویژه به موسیقی ارکسترال نواحی که به عنوان پدیده های جشنواره مطرح می شوند، فرهنگسرای بهمن نیز در نظر گرفته شده است.
دبیر اجرایی جشنواره درباره بودجه تخصیص داده شده گفت: مبلغ 18 میلیارد تومان بودجه برگزاری این جشنواره در نظر گرفته شده است که این رقم نسبت به سال گذشته رشد 40 درصدی داشته است. قیمت گذاری بلیتها هم بر اساس قابلیتهای هنری و توجه ویژه هنرمندان و عدالت شنیداری بر موسیقی کلاسیک و ایرانی صورت گرفت که در این راستا ذائقه سازی مخاطب بر اساس کیفیت اجرا صورت گرفت.
در ادامه نشست مسئولان جشنواره به سوالات اصحاب رسانه پاسخ دادند.
در پایان پوستر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر با حضور رضا مهدوی دبیر، احمد صدری رئیس، محمد علی مرآتی دبیر اجرایی و اهالی رسانه رونمایی شد و سپس انوشیروان مانی طراح پوستر و تندیس جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در توضیحی کوتاه گفت: برای طراحی پوستر از شعر مطرب عشق عجب ساز و نوایی دارد ،بهره بردم و با تصویری از مرغ هزار دستان یا مرغ هزار آواز و یا عندلیب به صورت نمادین در طراحی پوستر و تندیس مورد استفاده قرار دادم.
وی ادامه داد: این پوستر نمایانگر رویکرد نوین جشنواره در کنار حفظ هویت موسیقی ایرانی است.
چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر موسیقی ارشاد، انجمن موسیقی ایران و بنیاد فرهنگی هنری رودکی، از ۲۳ تا ۲۹ بهمنماه ۱۴۰۳ در تهران و استانهای کشور برگزار میشود.