شناسهٔ خبر: 70642982 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

در گفت‌وگو با محقق دانشگاه تهران بررسی شد

جایگاه فناوری هوش مصنوعی در سازمان‌های ایرانی و رقابت در سطح جهانی

در حال حاضر اغلب سازمان‌های مختلف در دنیا از هوش مصنوعی (AI) برای تقویت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و تصمیم‌گیری، بهبود تجربیات مشتری، تولید محتوا، بهینه‌سازی عملیات فناوری اطلاعات، فروش، بازاریابی و شیوه‌های امنیت سایبری و موارد دیگر استفاده می‌کنند.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: با بهبود و تکامل فناوری‌های هوش مصنوعی، برنامه‌های کاربردی تجاری جدید ظهور می‌کنند.
دستیابی به هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته می‌تواند کارهای تکراری و وقت‌گیر را حذف یا آنها خودکار کند و به‌این‌ترتیب کارمندان برای کارهای پیچیده‌تر و خلاقانه‌تر زمان بیشتری خواهند داشت. این شامل وظایفی مانند ورود داده‌ها، زمان‌بندی و حتی پاسخ‌دادن به سؤالات اولیه مشتریان و متقاضیان مختلف است.


جایگاه فناوری  هوش مصنوعی در سازمان‌های ایرانی   و رقابت در سطح جهانی امیررضا تجلی، مشاور، مدرس علم داده و هوش مصنوعی، برگزیده بنیاد ملی نخبگان و محقق دکتری دانشگاه تهران



فناوری‌های پیشرفته‌ در حوزه علوم

امیررضا تجلی، مشاور، مدرس علم داده و هوش مصنوعی، برگزیده بنیاد ملی نخبگان و محقق دکتری دانشگاه تهران در خصوص فناوری و هوش مصنوعی در سازمان‌های ایرانی می‌گوید: در سال‌های اخیر، فناوری‌های پیشرفته‌ای در حوزه علم داده و هوش مصنوعی توسعه یافته‌اند که به طور گسترده در سازمان‌های مختلف ایرانی مورداستفاده قرار می‌گیرند. این فناوری‌ها نه‌تنها در بهبود فرایندها و افزایش بهره‌وری مؤثر بوده، بلکه مسبب ایجاد نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار و ارتقای تجربه مشتریان می‌شوند.

بیشتر بخوانید :



فناوری‌های مبتنی بر یادگیری ماشین

مدرس علم داده و هوش مصنوعی در ادامه به و کاربردهای فناوری هوش مصنوعی و فناوری‌های خاص مرتبط با علم داده و هوش مصنوعی در سازمان‌های ایرانی می‌پردازد. به عقیده او یکی از زیرمجموعه‌های مطرح فناوری در سال‌های اخیر، فناوری‌های مبتنی بر یادگیری ماشین است که در واقع یکی از شاخه‌های اصلی هوش مصنوعی به‌حساب می‌آید و به سیستم‌ها این را امکان می‌دهد تا از داده‌ها یاد بگیرند و پیش‌بینی‌ها یا تصمیمات خودکار انجام دهند.
این فناوری در سازمان‌های ایرانی مانند بانک‌ها جهت تشخیص تقلب در تراکنش‌های مالی یا در صنعت بیمه به‌منظور مدیریت ریسک و تحلیل داده‌های بیمه‌نامه‌ها به طور گسترده برای حل مسائل پیچیده استفاده می‌شود.



جایگاه فناوری  هوش مصنوعی در سازمان‌های ایرانی   و رقابت در سطح جهانی



پردازش زبان طبیعی
امیررضا تجلی، پردازش زبان طبیعی را حوزه دانشی دیگری می‌داند که این روزها بسیار شنیده می‌شود و در واقع به فناوری‌هایی اشاره دارد که به ماشین‌ها امکان می‌دهند زبان انسانی را درک، تحلیل و پردازش کنند.
بسیاری از بانک‌ها و فروشگاه‌های آنلاین ایرانی از چت‌بات‌های مبتنی بر پردازش زبان طبیعی جهت پاسخگویی خودکار به مشتریان استفاده می‌کنند و بعضی بانک‌ها نیز چت‌بات‌هایی جهت ارائه اطلاعات حساب و انتقال وجه ارائه داده‌اند.

تحلیل شبکه‌های اجتماعی
برگزیده بنیاد ملی نخبگان می‌گوید دراین‌خصوص می‌توان به کاربردهای پردازش زبان طبیعی برای تحلیل شبکه‌های اجتماعی به جهت تحلیل احساسات مشتریان در فضای شبکه‌های اجتماعی و بررسی بازخوردها اشاره کرد. به‌علاوه بسیاری از استارتاپ‌های ایرانی نیز به‌منظور ارائه خدمات ترجمه ماشینی، از این فناوری استفاده می‌کنند.

اینترنت اشیا
تجلی «اینترنت اشیا» را یکی از فناوری‌های نوظهور دیگر می‌داند که در سازمان‌های ایرانی به‌ویژه در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی و خدمات شهری کاربرد پیدا کرده است.
این فناوری امکان اتصال دستگاه‌ها و تجهیزات به اینترنت و جمع‌آوری داده‌ها را فراهم می‌آورد. در کارخانه‌های ایرانی از اینترنت اشیا رای نظارت بر عملکرد ماشین‌آلات و بهینه‌سازی خطوط تولید استفاده می‌شود. در مزارع ایرانی، از حسگرهای مبتنی بر اینترنت اشیا برای نظارت بر وضعیت خاک، دما و رطوبت استفاده می‌شود و همچنین شهرداری‌ها از اینترنت اشیا به‌منظور مدیریت هوشمند ترافیک و روشنایی معابر استفاده می‌کنند.

بینایی کامپیوتر

به گفته این محقق دکتری دانشگاه تهران، بینایی کامپیوتر یکی دیگر از فناوری‌های هوش مصنوعی است که به ماشین‌ها امکان می‌دهد تصاویر و ویدئوها را تحلیل و تفسیر کنند.
این فناوری در ایران به‌ویژه در حوزه‌های امنیت، پزشکی و صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از سازمان‌های حمل‌ونقل و پلیس راهنمایی‌ورانندگی از فناوری‌های مبتنی بر بینایی کامپیوتری برای تشخیص پلاک خودروها و مدیریت ترافیک استفاده می‌کنند.
همچنین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ایرانی از بینایی ماشین به منزله تشخیص بیماری‌ها از تصاویر پزشکی مانند رادیولوژی و MRI استفاده می‌کنند. در کارخانه‌های تولیدی داخلی نیز از این فناوری جهت کنترل کیفیت محصولات و شناسایی نقص‌ها در خطوط تولید استفاده می‌شود.

جایگاه فناوری  هوش مصنوعی در سازمان‌های ایرانی   و رقابت در سطح جهانی


سیستم‌های توصیه‌گر

او می‌گوید: از دیگر فناوری‌های مهم می‌توان به سیستم‌های توصیه‌گر اشاره کرد که به کاربران پیشنهادات شخصی‌سازی‌شده ارائه می‌دهند. فروشگاه‌های آنلاین نظیر دیجی‌کالا و دیگر پلتفرم‌های تجارت الکترونیک از سیستم‌های توصیه‌گر جهت پیشنهاد محصولات مرتبط به کاربران استفاده می‌کنند.
همچنین پلتفرم‌های محتوایی و سرویس‌های پخش ویدئو مانند فیلیمو از این فناوری برای پیشنهاد فیلم‌ها و سریال‌ها به کاربران بهره می‌برند.

رایانش ابری

مدرس علم داده و هوش مصنوعی عقیده دارد در سال‌های اخیر رایانش ابری یکی از فناوری‌های مهمی بوده که به سازمان‌ها امکان می‌دهد داده‌ها و نرم‌افزارهای خود را در فضای ابری ذخیره کرده و از هر مکانی به آن‌ها دسترسی داشته باشند.
این فناوری به‌ویژه در سازمان‌های ایرانی که به دنبال کاهش هزینه‌های زیرساختی هستند، مورد استقبال قرار گرفته است. سازمان‌ها از سرویس‌های ابری بومی‌سازی شده جهت ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات حساس استفاده می‌کنند؛ همچنین بسیاری از سازمان‌ها از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه و همکاری آنلاین مبتنی برابر مانند سرویس‌های گوگل و یا مایکروسافت بهره‌مند می‌شوند. از مزیت‌های اصلی این فناوری‌های ابری آن است که امکان پشتیبانی از داده‌ها و بازیابی سریع آن‌ها را در مواقع بحرانی را فراهم می‌کند.



جایگاه فناوری  هوش مصنوعی در سازمان‌های ایرانی   و رقابت در سطح جهانی


هوش تجاری

امیررضا تجلی، هوش تجاری را یکی از فناوری‌هایی می‌داند که به سازمان‌ها کمک می‌کند داده‌ها را تحلیل و گزارش‌های کاربردی تولید کنند.
بسیاری از سازمان‌های ایرانی نظیر بانک‌ها از ابزارها و داشبوردهای هوش تجاری نظیر ابزار هوش تجاری مایکروسافت برای تحلیل عملکرد واحدهای مختلف، نظارت بر تراکنش‌ها و تحلیل داده‌های مالی و شناسایی نقاط ضعف و قوت استفاده می‌کنند.

بهبود عملکرد، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری

برگزیده بنیاد ملی نخبگان می‌گوید: فناوری‌های نوین به طور گسترده در حال استفاده هستند و نقش مهمی در بهبود عملکرد، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری ایفا می‌کنند. فناوری‌هایی مانند یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی، بینایی کامپیوتری، کلان‌داده، سیستم‌های توصیه‌گر و هوش تجاری به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا از داده‌ها به‌عنوان یک منبع ارزشمند استفاده کنند و در بازار رقابتی بهتر عمل کنند. جهت بهره‌برداری کامل از این فناوری‌ها، سازمان‌های ایرانی باید به توسعه زیرساخت‌های فناوری، آموزش نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری در تحقیق‌وتوسعه توجه ویژه‌ای داشته باشند. این مسیر می‌تواند به تحول دیجیتال واقعی و رقابت‌پذیری بیشتر سازمان‌های ایرانی در سطح جهانی منجر شود.