همشهری آنلاین - مهدی اسماعیل پور: در شرایطی که طبق معمول، آلودگی هوا گریبانگیر شهر تهران و بسیاری از کلانشهرهاست، با آغاز برقیسازی ناوگان اتوبوسرانی، علاوه بر توسعه حملونقل عمومی، یک گام بزرگ در راه سالمسازی هوای پایتخت برداشته شود. به محل استقرار و دپوی نخستین سری از اتوبوسهای برقی چینی در جنوب پایتخت رفتیم.
اتوبوسهای برقی در خط جمهوری - بهارستان
طبق برنامهریزی مدیران شهری، اتوبوسهای برقی ۱۲متری چین در نخستین گام در یکی از پر مسافرترین و پر رفتوآمدترین خطوط شهر تهران یعنی میدان جمهوری اسلامی تا میدان بهارستان بهکار گرفته میشود. این خط مهم و پرمسافر یکی از خطوط فرسوده اتوبوسرانی شهر تهران است که اتوبوسهای بخش خصوصی در آن خدماترسانی میکنند. در روزهای گذشته وقوع حادثه در این خط بهدلیل نقص فنی اتوبوس خصوصی هم خبرساز شده بود. طبق برنامه، این خط قرار است با اتوبوسهای شهرداری نوسازی شود و درگام اول ۴۵اتوبوس برقی چینی وارد این خط خواهد شد.
۱۰ اتوبوس در پارکینگ جنوب شهر
چند روزی است که نخستین سری از اتوبوسهای برقی مشکی و نقرهای چینی به تهران رسیده و ۱۰دستگاه از این اتوبوسها در حوالی خیابان بخارایی در محدوده منطقه۱۶ تهران مراحل مقدماتی برای ورود به ناوگان را طی میکنند. در همان نگاه اول، ظاهر متفاوت و زیبای این اتوبوسهای برقی جلب توجه میکند. آرمهای حکشده نشان میدهد که این اتوبوسها علاوه بر نداشتن آلایندگی، برای استفاده معلولان، سالمندان و ورود کالسکه مناسبسازی شدهاند. چند نفر درحال بررسی و انجام کارهای مقدماتی برای ورود آنها به ناوگان اتوبوسرانی تهران طی روزهای آینده هستند.
۱۲۹ اتوبوس دیگر در راه است
اکنون ۱۰ اتوبوس در محوطه اختصاص یافته دپو شدهاند اما بهزودی تعداد این اتوبوسهای برقی چینی در تهران ۳رقمی خواهد شد. چون ۱۲۹دستگاه دیگر از این اتوبوسها در بندر بارگیری شده و در روزهای آینده به پایتخت میرسند تا در مجموع تعداد این اتوبوسها به ۱۳۹دستگاه برسد. البته این پایان کار نیست. طبق برنامهریزی صورت گرفته تا پایان سال ۴۰۰دستگاه اتوبوس برقی چینی از محل قرارداد ۲۵۰۰دستگاه وارد تهران میشود.
ویژگی اتوبوسهای برقی
اتوبوسهای برقی مستقر شده در محل دپو ۱۲متریاند. شرکت هایگر برای نشستن مسافران ۳۶صندلی پیشبینی کرده است. علاوه بر این موارد مجهز به سیستم تهویه مطبوع با ظرفیت ۳۶کیلووات و دوربین ۳۶۰درجه و سیستم وایفای هستند و تمام صندلیهایش پورت یواسبی دارند. همچنین این اتوبوس مجهز به سیستمهای کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، سیستم ترمز EBS و سیستم تنظیم ارتفاع است. به جز این موارد این اتوبوس با باطری ۴۲۳کیلو واتی با یکبار شارژ میتواند در طول روز بیش از ۲۵۰کیلومتر درخطوط اتوبوسرانی شهر تهران پیمایش داشته باشد.