به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری علیرضا فولادوند، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی سهشنبه ۴ دیماه به مناسبت هفته سوادآموزی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
فولادوند در این نشست با اشاره به سالروز صدور فرمان تاریخی امام خمینی(ره) در تشکیل نهضت سوادآموزی گفت: پس از صدور فرمان امام(ره) مبنی بر تشکیل بسیج، دستور تشکیل نهضت سوادآموزی نیز صادر شد. در واقع امام پی برده بودند که راه توسعه و ریل پیشرفت جامعه سواد است و استقلال و دوری از استثمار به آگاهی و آموزش آنها وابسته است. رشد علمی و فرهنگی و سیاسی در جامعه در راستای توسعه علم، سواد و توسعه عدالت و دوری از نابرابری خواهد بود.
وی با اشاره به گذشت ۴۵ سال از تشکیل نهضت سوادآموزی افزود: اولین تعریف یونسکو خواندن و نوشتن به زبان مادری است. تعریف دوم آموزش و آشنایی با زبان خارجی و سیستمهای رایانهای و تعریف بعدی باسوادی، دارا بودن ۱۲ مهارت بود. تعریف چهارم نیز این بود که افراد بتوانند با استفاده از این مهارتها، خود را تغییر دهند. از این رو سازمان نهضت سوادآموزی نیز اساسنامه جدیدی را تدوین میکند تا در حوزه مهارتهای عمومی نیز گامهایی بردارد.
فولادوند ادامه داد: سازمان نهضت سوادآموزی طی بیش از چهار دهه، در جایگاه برتر بوده و در زمینه ارتقای سواد پیشران و پیشرو بوده است. به طوری که میزان سواد در میان زنان در سال ۵۵ از ۴۷ و نیم درصد به ۹۷ درصد رسیده است و میزان توسعه سواد در روستاها چشمگیر بوده است. همچنین در طول ۴۵ سال در زندانها و ندامتگاهها ۸۰۰ هزار نفر آموزش دیدهاند و در مجموع ۱۱ میلیون نفر آموزش دیده و باسواد شدهاند.
فولادوند تصریح کرد: جمعیت هدف نهضت سوادآموزی که ۱۰ تا ۴۵ سال را شامل میشود، یکسری نیازهایی دارند و خواندن و نوشتن برای این است که آنها بتوانند در خود تغییر ایجاد کنند. از این رو اساسنامه سازمان که در سال ۶۳ نوشته شده است، بازنگری شده و در حال طی مراحل پایانی است و به زودی به مجلس ارائه میشود. با تصویب آن مأموریت جدیدی بر مأموریتهای دیگر اضافه خواهد شد.
وی ادامه داد: این سازمان آموزشی و فرهنگی است و هدف آن در اساسنامه پیشنهادی، ریشهکنی بیسوادی و آموزش عمومی است و این مسئله در راستای ارتقای سواد عمومی جامعه است، یعنی آموزشهایی که متولی ندارد.
وی در ادامه به وظایف سازمان اشاره کرد و گفت: این وظایف در دو بخش تعریف شده که بخش اول مربوط به آموزش بزرگسالان تا دوره متوسطه اول است که در این صورت بخشی از مشکلات آموزش دختران روستایی که امکان تحصیل در خارج از روستا را ندارند فراهم میشود. بخش دوم آموزش همگانی و توانمندسازی افراد در حوزه کسب مهارتهای فردی و اجتماعی است؛ چراکه اگر جامعه هدف، آموزشهای خودمراقبتی را داشته باشند، بخشی از هزینههای درمانی کاهش مییابد.
فولادوند ادامه داد: در میان استانها، سیستان و بلوچستان بیشترین بیسواد را دارد و حتی تهران هم به دلیل مهاجرت از استانهای مختلف و مهاجرت اتباع دارای افراد بیسواد بسیاری است. طی سالهای گذشته ۹۲۰ هزار نفر اتباع افغانستانی و عراقی را آموزش دادهایم که در حوزه آموزش اتباع از کمکهای بینالمللی و همکاری با آژانسهای بینالمللی استفاده کردیم اما این مؤسسات آن طور که به مهاجران در کشورهای دیگر کمک میکنند در کشور ما کمک نکردند. کمکی که آژانسهای بینالمللی به مهاجران سوری در ترکیه داشته صفر تا صد بوده و ۷۰۰ هزار دانشآموز اتباع در این کشور حضور دارند.
وی در بخش دیگری بیان کرد: یکی از اهداف ما در تغییر اساسنامه، اصلاح فرآیندهاست که در اساسنامه جدید به آن توجه شده است و عمدهترین تغییر سازمان هیئت امنایی شدن آن خواهد بود و سپس مباحث آموزشهای فردی و مهارتهای عمومی مورد توجه قرار گیرد.
وی در ادامه تأکید کرد: اگر منظور از سواد خواندن و نوشتن باشد، تکلیف خود را انجام دادهایم و امروز باید براساس تعریف یونسکو به نیازهای افراد توجه کرد. عدهای فکر میکنند وظیفه سازمان، آموزش و خواندن و نوشتن است. تعداد بیسوادان و کمسوادان ۱۸ میلیون نفر است که جمعیت هدف ۱۰ تا ۴۵ سال را شامل میشود. آیا آموزش ابتدایی میتواند به این تعداد آموزش دهد؟ در حالی که ۴۵۰ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل داریم. بنابراین این سازمان نه تنها نباید منحل شود بلکه باید تقویت شود و جایگاه واقعی خود را پیدا کند.
انتهای پیام