شناسهٔ خبر: 70437921 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

بازنگری در اساسنامه سازمان نهضت سواد آموزی در مراحل پایانی است

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه سه دهه از تدوین اساسنامه این سازمان می‌گذرد، گفت: کار بازنگری و تدوین اساسنامه جدید این سازمان طبق تکالیف برنامه هفتم در مراحل پایانی است و برای طی مراحل قانونی به مجلس ارسال خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، عبدالرضا فولادوند روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سوادآموزی اظهار داشت: امام خمینی (ره) ریل توسعه کشور را در سوادآموزی و آموزش می‌دانستند و از این رو در ۷دی سال ۵۸ فرمان ریشه‌کنی بی‌سوادی را صادر کردند.

وی با بیان اینکه سوادآموزی بانوان پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد ۲.۵ برابری داشته است و حتی در ندامتگاه‌ها سوادآموزی ترویج داده شده است، اظهار داشت: در اساسنامه پیشنهادی این سازمان هدف از شکل گیری نهضت سواد آموزی ریشه کنی بی‌سوادی و ارتقای سواد جامعه عنوان شده است تا متولی آموزش‌هایی که متولی ندارند، اما مخاطب بسیاری در جامعه دارند نیز باشد.

فولادوند با بیان اینکه وظایف سازمان نهضت سواد آموزی در ۲ بخش تعیین شده است، گفت: آموزش عمومی دانش آموزان از خواندن، نوشتن و توانمندسازی افراد مانند دختران بازمانده از تحصیل تا آموزش عمومی و مهارت‌های زندگی از جمله حقوق شهروندی، آشنایی با قانون اساسی و مهارت‌های کنترل خشم را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سواد امروزه گستره وسیع تری نسبت به گذشته را در بر می‌گیرد، خاطر نشان کرد: یونسکو تعریف سواد را از خواندن و نوشتن، استفاده از کامپیوتر و آشنایی با زبان و در نهایت یادگیری مهارت دانسته است.

فولادوند با بیان اینکه استان‌های مرزی از جمله سیستان و بلوچستان بیشترین میزان بی‌سوادی را دارند، گفت: حتی در بخش‌هایی از تهران هم هنوز شاهد بی‌سوادی هستیم که این مناطق را به طور ویژه‌تر تحت پوشش قرار می‌دهیم و به آنها سرانه اختصاص می‌دهیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه ۹۲۰ هزار نفر از اتباع خارجی را نیز آموزش داده ایم، افزود: در این حوزه از کمک نهاد بین‌المللی هم بهره‌مند شدیم، اما این کمک آنگونه که به سایرین مهاجرین در سایر کشور‌ها انجام داده اند، نبوده و میزان کمک‌ها حداقلی بوده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با توجه به سرانه‌های دانش آموزی حدود یک درصد از هزینه‌های آموزش را سازمان‌های بین‌المللی تقبل کردند، ادامه داد: اکنون حدود ۶۰۰ هزار دانش آموز اتباع در مدارس روزانه داریم.