شناسهٔ خبر: 70439572 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

افزایش بیش‌از ۵۰ درصدی باسواد‌های کشور نسبت به سال ۵۵/ ۸۰۰ هزار نفر از زندانیان توسط نهضت سواد آموزی آموزش داده شده‌اند

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با بیان اینکه از سال ۱۳۵۵ تا امروز میزان سواد در کشور از ۴۷ و نیم درصد به حدود ۹۷ درصد رسیده است گفت: در زندان‌ها ۸۰۰ هزار نفر از زندانیان را آموزش داده‌ایم.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان -

عبدالرضا فولادوند صبح امروز سه‌شنبه ۴ دی ۱۴۰۳ در نشست خبری به مناسبت هفته سواد آموزی و در آستانه سالروز تشکیل سازمان نهضت سواد آموزی گفت: امام خمینی (ره) به خوبی می‌دانستند که توسعه و پیشرفت جامعه به آگاهی و آموزش بستگی دارد و برای رهایی از استعمار و تحقق استقلال، باید مردم جامعه آگاه و باسواد شوند و هرچه سواد و آگاهی افراد جامعه افزایش یابد، نفوذ استعمار در آن جامعه سخت‌تر و حتی غیرممکن‌تر می‌شود، از این رو در تاریخ ۷ دی سال ۵۸ فرمان تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی را صادر و از همه باسوادان خواستند که در این کار شرکت کنند و از همه بی‌سوادان خواستند که سواد بیاموزند.

وی ضمن اشاره به اینکه یونسکو ۴ تعریف از با سوادی دارد، ادامه داد: تعریف اول یونسکو از با سوادی خواندن و نوشتن به زبان مادری، تعریف دوم آموزش و آشنایی با زبان خارجی و سیستم رایانه‌ای، تعریف سوم آشنایی با ۱۲ مهارت و تعریف چهارم این است که با استفاده از این ۱۲ مهارت بتواند تغییری در خود ایجاد کنند.

۱۱ میلیون نفر در ۴۵ سال گذشته با سواد شدند

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در رابطه با دستاورد‌های این سازمان در طول ۴۵ سال گذشته بیان کرد: از سال ۱۳۵۵ تا امروز میزان سواد در کشور از ۴۷ و نیم درصد به حدود ۹۷ درصد رسیده است. همچنین از ابتدای انقلاب تاکنون سواد بانوان رشد ۲ و نیم برابری داشته و در زندان‌ها ۸۰۰ هزار نفر از زندانیان را آموزش دادیم و در مجموع ۱۱ میلیون نفر در این ۴۵ سال آموزش داده شدند و برای آنها مدرک صادر کردیم.

فولادوند با بیان اینکه سازمان نهضت سوادآموزی در همایش‌ها و جوایز مختلف بین‌المللی به عنوان پیشتاز در زمینه سوادآموزی شناخته شده است، افزود: جممعیت هدف ما یعنی افراد ۱۰ تا ۴۵ ساله نیاز‌هایی واقعی دارند. خواندن و نوشتن ابزاری برای باسواد شدن است و با تعاریف جدید خواندن و نوشتن، سواد نیست و باید مهارتی داشت که بتوان در زندگی تغییر ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه، به آموزش و پرورش تکلیف شد که اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی که در سال ۶۳ نوشته شده بازنگری شود، توضیح داد: این بازنگری را انجام دادیم و در حال گذراندن مراحل نهایی آن هستیم و به مجلس می‌فرستیم. با تصویب این اساسنامه ماموریت جدیدی به ماموریت‌های سازمان نهضت سوادآموزی اضافه می‌شود که آن را در اولویت قرار می‌دهیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ضمن بیان اینکه این سازمان سازمانی آموزشی و فرهنگی است که به صورت هیئت امنایی و براساس مقررات اساسنامه فعلی فعالیت می‌کند، عنوان کرد: بر اساس اساسنامه جدید، سازمان نهضت سوادآموزی مکلف است علاوه بر ریشه‌کنی بی‌سوادی، به ارتقای سواد عمومی، آموزش‌های مستمر مادام‌العمر و پاسخگویی به نیاز‌های فردی و اجتماعی جامعه بپردازد.

فولادوند گفت: وظایف سازمان نهضت سوادآموزی در ۲ بخش تعریف شده است، بخش اول آموزش عمومی بزرگسالان از خواندن و نوشتن و آموختن حساب تا پایان دوره متوسطه است. ما در ۴۵ سال گذشته تنها آموزش بزرگسالان در حد خواندن و نوشتن و حساب داشته‌ایم اما پیشنهاد شده است که در راستای توسعه سواد، افزودن آموزش متوسطه را داشته باشیم که اگر تصویب شود می‌توان حل مشکل آموزش دختران را در روستا‌های دورافتاده داشته باشیم و می‌توانیم بازماندگی از تحصیل در فرهنگ‌هایی که به دختران اجازه تحصیل نمی‌دهند را حل کنیم.

وی ادامه داد: آموزش همگانی و توانمندسازی افراد بر اساس نیاز‌های فردی و اجتماعی و اقتضای نیاز‌های روز شامل مهارت‌های زندگی، حقوق شهروندی، کنترل خشم، آداب همسایه‌داری، فناوری‌های نوین، آموزش قانون اساسی و ... نیز به سرفصل‌های ما اضافه می‌شود.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزشی ضمن اشاره به اینکه بیشترین بی‌سوادی در استان‌های مرزی نظیر سیستان و بلوچستان است و البته در برخی شهرستان‌های تهران نیز تعداد بی‌سوادان بیش از حد معمول است، افزود: در حال حاضر حدود ۹۰۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل داریم که از این تعداد، ۴۵۰ هزار نفر در دوره ابتدایی و متوسطه اول قرار دارند.

انتهای پیام/