مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران از تحویل دورام قطار ملی متروتا پایان سال خبر داد.
مراسم آیین آغاز تولید انبوه قطار مترو ملی روز شنبه در شهر باقرشهر شهرستان ری با حضور حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری، علی رضا زاکانی شهردار تهران، رییس شورای شهر تهران، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سید علی یزدی خواه نماینده مردم تهران، ری، پردیس، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین شهری و کارکنان واگن سازی تهران در پایانه فتحآباد برگزار شد.
پروژه قطار ملی برای من نوستالژی هم هست
معاون علمی فناوری ریاست جمهوری با حضور در این مراسم اظهار کرد: برای اینکه قطار ملی شدنی بشود اقدامات زیادی انجام گرفته است؛ در سال ۸۵ قریب به ۲۰ سال پیش در واگن سازی پلور سبز انتقال تکنولوژی برای واگن های جدید مسافربری انجام شده بود و کار ساخت واگن استارت خورد.
وی ادامه داد: نیت کردیم و ساختیم. خاطرم هست که آن واگن در سال ۸۷ ساخته شد. بعد از ساخته شدن باید تست می کردیم که تمام استانداردهای آن توسط دانشگاه علم و صنعت انجام شد. اگر روند درست پیش می رفت کار زودتر انجام می شد اما تا ۲۰ مرداد سال ۱۴۰۳ زمالن برد؛ چرا یک اتفاق در کشور ما ۲۰ سال طول میکشد؟ شاید اگر اعتماد کنیم این اتفاقات زودتر امکان پذیر خواهد شد.
افشین گفت: پروژه قطار ملی برای من نوستالژی هم هست و خوشحالم که این اتفاق در حال انجام است. همچنین خوشحالم که اصالت آن با طراحی ایرانی-اسلامی است. باید افراد وقتی از بیرون نگاه می کنند، حس ایرانی بودن را از آن بگیرند. مردم باید در این قطار احساس راحتی بکنند و نوع صندلی ها و تهویه باید مناسب باشد.
معاون رئیس جمهوری همچنین گفت: منابع مالی آن تامین شده است؛ ۷۰ میلیون دلار از طرف دولت برای آن در نظر گرفته شده که ۲۷ میلیون دلار تامین شده و شهرداری تهران هم باید متناظر با آن سهم خود را پرداخت کند.
وی افزود: بیش از ۲۵ شرکت دانش بنیان در این امر همکاری می کنند. ما دوست داریم که پروژه های بزرگ مانند قطار ملی با سرعت انجام شود. ضمن اینکه باید ساخت قطار پرسرعت را هم در کشور جدی بگیریم. ریل های قطار پر سرعت ساخته شده و به محض اجرای یک قسمت از آن با همین متخصصان داخلی می توانیم کار را جلو ببریم. فعلا یک مسیر اصفهان-تهران را داریم که ۴۰ درصد پیشرفت دارد.
تحویل دو رام قطار ملی مترو تا پایان سال
مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران از تحویل دورام قطار ملی متروتا پایان سال خبر داد.
علیرضا شیخ طاهری در آیین آغاز فعالیت خط تولید انبوه قطار ملی مترو با بیان اینکه امروز شاهد حرکت بزرگ ملی در صنعت ریلی کشور هستیم، گفت: شهرداری تهران نیز در بستر همکاری با تمامی ارکان ملی سازی واگن، نقش اصلی را در اجرای پروژه ملی دارد.
وی با بیان اینکه در پایان دهه نود در حوزه رفع مشکلات ناوگان، یک کشور و صنعت وابسته بودیم، افزود: در این شرایط با اعتماد به دانش ایرانی در راستای حل مشکلات اقدام شد؛ بگونه ای که شهرداری تهران با همکاری شرکت های دانش بنیان در سال ۹۹ خط تولید ابتدایی قطار ملی مترو را کلید زد و این روند تا سال ۱۴۰۲ تا رفع نواقص و تاییدیه ها ادامه پیدا کرد که نهایتا با اخذ مجوزها در سال ۱۴۰۳ یک رام قطارملی مترو در مسیر تهران _ پرند فعال شد و نسبت به جابه جایی مسافر اقدام کرد.
شیخ طاهری با تأکید بر اینکه امروزه مدعی هستیم می دانیم که چه خواهیم ساخت، گفت: قرارداد تولید انبوه قطار ملی، همزمان با شرکت واگن سازی تهران انجام شد و از سال ۹۹ کارهای طراحی را جلو بردیم . امروز پروژه ۱۱۳ دستگاه شامل ۱۵ قطار ۷ واگنه و یک قطار ۸ واگنه را آغاز کردیم و تا پایان سال جاری ۲ رام از ۱۵ رام قطار ۷ واگنه را تحویل شهرداری خواهیم داد و لازم به بیان است که این تولید ۷۰۰ هزار یورو به ازای هر واگن صرفه جویی ارزی دارد. همچنین۱۲ هزار نفر اشتغال مستقیم در سال دارد و میزان داخلی سازی را به حدود ۸۵ درصد می رساند.
مهدی چمران نیز در سخنانی کوتاه با بیان اینکه ان شاءالله در تمام مسائل کشور با بومی سازی به ویژه در سازه هایی که خرید و واردات آن گران و سخت است از جمله واگن سازی، بتوانیم با کمک شرکت های دانش بنیان خودکفا شویم، گفت: ان شاءالله باوری که در ملت ما بوجود آمده همچنان در همه زمینه ها خود را نشان دهد و امیدوارم باور «ما می توانیم» همچنان در همه زمینه ها به ویژه در موضوع واگن سازی خود را نشان بدهد.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در تهران طول مسیر ریلی زیاد است؛ اما واگن کم داریم، ادامه داد: تأمین واگن از نیازمندی های اصلی ما است و باید عقب افتادگی جبران شود و در آینده بیشتر تولید کنیم؛ چرا که یکی از راههای رفع آلودگی استفاده از متروست و امیدواریم که هر چه زودتر هر آنچه را که وعده دادند شاهد بروز آن باشیم.
علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در آیین آغاز فعالیت خط تولید انبوه قطار ملی مترو با بیان اینکه از سال ۸۷ اولین مباحث برای تولید قطار ملی انجام شد، گفت: حالا سالها پس از آن، همه کارها، مجوزها و تأییدیه های شرکت های مختلف طی شد؛ اما برای انجام تست ها و تأییدیه شرکت های خارجی یک دوره طولانی کار بر زمین ماند؛ به این دلیل که نگاه به خارج شد و فکر کردند که لازم نیست کار داخلی را پیش برد.
وی با بیان اینکه امیدواریم بر اساس تدبیر مالی که شده است در یک زمان بندی تعهد آور قطارها تحویل داده شود چراکه اعلام شد در ابتدا قرار است ماهی یک رام و بعد ماهی ۳ رام وارد خطوط شود، اظهار کرد: سرعت در بحث لجستیک قطارهای پر سرعت تعیین کننده است. کالای تولید شده اگر سریع در اختیار قرار بگیرد باعث رشد می شود؛ البته ظرفیت های ایران برای تولید قطار پر سرعت وجود دارد و در برنامه هفتم این مهم در مجلس شورای اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است و این یک کار ضروری و ملی است و برای کلانشهر تهران به قطارهای پر سرعت نیاز داریم.