شناسهٔ خبر: 70246276 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

آغاز رسمی تولید انبوه قطار ملی مترو

خط تولید انبوه قطار ملی مترو از شنبه آغاز به کار می‌کند و تا پایان سال دو رام قطار ۷ واگنه ملی مترو به بهره‌برداری می‌رسد.

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران از آغاز رسمی خط تولید انبوه قطار ملی مترو از شنبه، ۲۴ آذر خبر داد. پروژه قطار ملی مترو با هدف کاهش وابستگی به شرکت‌های خارجی، استفاده از ظرفیت‌های داخلی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان طی پنج سال گذشته طراحی و اجرا شده است. این پروژه با مشارکت ۲۵ شرکت دانش‌بنیان و چهار مجموعه بزرگ صنعتی انجام شده و تولید داخلی قطعات با عمق داخلی‌سازی ۸۵ درصد محقق شده است. طبق برنامه‌ریزی، تا پایان سال دو رام قطار ۷ واگنه ملی به ناوگان مترو افزوده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران اعلام کرد که خط تولید انبوه قطار ملی مترو از روز شنبه، ۲۴ آذرماه به‌طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد. علیرضا شیخ طاهری با اشاره به آغاز غیررسمی تولید از ماه‌های گذشته، اظهار داشت: این پروژه از حدود پنج سال پیش و در راستای ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری شهرداری تهران آغاز شده است.

شیخ طاهری توضیح داد که ساخت قطار ملی مترو با اهدافی همچون کاهش وابستگی به شرکت‌های خارجی، استفاده حداکثری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تعمیر و نگهداری قطارها طراحی شده است. اولین نمونه این قطار با همکاری ۲۵ شرکت دانش‌بنیان و چهار مجموعه صنعتی بزرگ از جمله شرکت واگن‌سازی تهران، جهاد دانشگاهی، مپنا ریلی و شرکت تیوان ترمز ریلی ساخته شد. این پروژه توانست با داخلی‌سازی ۸۵ درصدی قطعات و استفاده از استانداردهای جهانی، موفقیت بزرگی را برای صنعت حمل‌ونقل کشور رقم بزند.

اولین رام قطار ۷ واگنه ملی طی چند ماه گذشته در خط متروی باقرشهر-پرند مورد آزمایش قرار گرفت. قطار با طی مسافتی معادل ۵۰ هزار کیلومتر عملکرد خود را اثبات کرد. این پروژه منجر به تولید ۲۵ هزار شغل پایدار در سال نخست تولید انبوه شد و توانست هزینه‌های تامین ناوگان را حداقل ۲۰ درصد کاهش دهد.

طبق قرارداد بین شرکت متروی تهران و شرکت واگن‌سازی، تولید ۱۱۳ واگن قطار ملی به جریان افتاده است. تا پایان سال جاری، دو رام قطار ۷ واگنه به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین تست‌های اصلی این قطار زیر نظر شرکت‌های معتبر بین‌المللی انجام و مجوزهای لازم برای تردد ایمن آن اخذ شده است.

مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران به نوآوری‌های متعدد این پروژه اشاره کرد. وی گفت: برای نخستین بار در کشور، راهروی اتصال واگن‌ها طراحی و تولید شده است. همچنین سیستم تهویه و ترمز قطارها به‌طور کامل بومی‌سازی شده. سنسورهای جدیدی برای ترمزها نصب شده است که به راهبر اجازه می‌دهد وضعیت آن‌ها را از داخل واگن کنترل کند.