شناسهٔ خبر: 70067009 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

زیرساخت مدارس استثنایی رضایتبخش اما تجهیزات ناکافی

رئیس آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به بهره برداری از مدرسه ویژه کودکان اوتیسم در استان تا مهر آینده گفت: در خصوص زیرساخت مدارس رضایت ۸۰ درصدی و در تجهیزات مدارس استثنایی فقط ۲۰ درصد رضایت وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، هم افزایی نهاد‌ها در خدمات حمایتی و توانبخشی به افراد توانخواه به ویژه دانش آموزان استثنایی ضروری است.
سازمان بهزیستی گروه‌های متعددی را تحت پوشش دارد که افراد دارای معلولیت یکی از همین گروه‌ها هستند که شامل کودکان و دانش آموزان استثنایی هم می‌شود لذا برنامه‌ها و ماموریت‌های مشترکی بین بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی از جمله در حوزه غربالگری و تشخیص بیماری‌ها و معلولیت ها، توانبخشی و توانمند سازی افراد دارای معلولیت، مشاوره و مددکاری و حمایت‌های شامل کمک هزینه‌های تحصیلی و تشویقی، تأمین تجهیزات و خدمات آموزشی و ... در حوزه کودکان و دانش آموز استثنایی وجود دارد.
مدیرکل بهزیستی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: بهزیستی استان قزوین در دو حوزه توانبخشی و اجتماعی قریب ۴ هزار و ۲۰۰ دانش آموز را تحت پوشش دارد که هزار و ۶۵۰ دانش آموز در حوزه اجتماعی و ۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز در حوزه توانبخشی قرار دارند.
دهباشی پور گفت: همه دانش آموزان که در آمار اعلامی قرار می‌گیرند در آموزش و پرورش در حال خدمت گیری هستندکه شامل مدارس عادی و استثنایی می‌شود. دانش آموزانی که قادر به تحصیل در مدارس عادی نباشند درمدارس استثنایی تحصیل می‌کنند و افرادی که در مدارس استثنایی نتوانند تحصیل کنند به آموزشگاه‌های خاص هدایت می‌شوند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی در ادامه برنامه گفت: رسالت اصلی در آموزش و پرورش استثنایی بحث توانبخشی در کنار آموزش قرار دارد. ایاب و ذهاب و تامین هزینه‌های درمانی و تجهیزات نیز در حد وسع سازمان در نظر گرفته شده است. سال گذشته در بخش حمایتی توانبخشی حدود ۱۳۵ میلیون تومان اعتبار از بهزیستی دریافت شده است. البته این جزو رسالت‌های فرعی سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار دارد.
مدیرکل بهزیستی نیز اظهار کرد: در افراد توانخواه باید انگیزه‌های لازم ایجاد شود. باید این افراد به توانایی‌های خاص خود آگاه شوند. ما کودکان را از بدو تولد اگر ببینیم یک کودک از لحاظ مهارت و آموزش نیاز دارد، این آموزش‌ها و مهارت‌ها کار می‌شود. 
خانم حسن پور گفت: در سند تحول بنیادین آموزش کودکان استثنایی تاکید شده است بحث عدالت آموزشی است که در دو بخش کمی و کیفی قابل بررسی است. ساختار فیزیکی این مدارس یکی از موارد است که مدارس ساخته و تجهیز شده توسط سازمان نوسازی این شرایط را دارند. به عنوان نمونه مدرسه مختص کودکان اوتیسمی مدرسه ۵ کلاسه است که دارای ویژگی‌های لازم برای این کودکان است و برای مهرماه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید، اما در برخی مدارس که تحویل آموزش و پرورش استثنایی می‌شود این مشخصه‌ها را ندارد. در سازه مدارس تقریبا ۸۰ درصد شرایط لازم احراز شده است، اما در بخش تجهیزات فقط ۲۰ درصد میزان رضایت وجود دارد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی گفت: برای غربالگری دانش آموزان مراکزی در دو سال گذشته ایجاد شده است. سنجش توسط همکاران متخصص از پیش دو انجام می‌شود که دوره پیش یک هم در برنامه قرار گرفته است. اگر غربالگری به دقت انجام شود معمولا اینگونه است که تمام دانش آموزان بجز موارد خاص وارد مدارس استثنایی می‌شوند. حتی اگر یک دانش آموز در الموت باشد این دانش آموز پذیرش می‌شود و هیچکس از تحصیل باز نمی‌ماند. هزار و ۲۸ دانش آموز در مدارس استثنایی در حال تحصیل هستند. 
دهباشی پور گفت: غربالگری هر سال در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود. درحوزه بینایی سنجی بیش از ۳۱ هزار مورد غربالگری انجام شده است. اختلالات مغزی منجر به مشکلات جسمی حرکتی می‌شود که بیشتر در بدو زندگی قابل تشخیص نیستند. درمان یک دوره طلایی دارد که به محض شناسایی باید به مراکز تخصصی ارجاع داده شود. غربالگری برای اختلالات خاص انجام نمی‌شود، اما پزشکان می‌توانند با معاینه نوزاد این تحلیل را داشته باشند.

 

<div id="video-display-embed-code_11782401"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4397180/11782401?width=600&height=350"></script></div>