شناسهٔ خبر: 69931323 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سخنگوی شهرداری تهران:

بهره‌برداری از خانه روزنامه‌نگاران شهر تا یک‌ماه آینده/ در موضوع اتوبوس برقی‌ها در عین همکاری سازمان بازرسی، مجلس و دولت؛ ردپای مافیای خودرو ملموس است

صاحب‌خبر -
بهره‌برداری از خانه روزنامه‌نگاران شهر تا یک‌ماه آینده/ در موضوع اتوبوس برقی‌ها در عین همکاری سازمان بازرسی، مجلس و دولت؛ ردپای مافیای خودرو ملموس است
خبرگزاری آریا - سخنگوی شهرداری تهران گفت: در آستانه یک نصاب جدیدی از خدمت‌رسانی در حوزه‌های مختلف هستیم. مجموعه‌ای از افتتاح‌ها و در اختیار قراردادن امکانات جدید در پایتخت را در ماه‌های آینده شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری آریا ، عبدالمطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، صبح امروز - دوشنبه پنجم آذرماه 1403- در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه شرایط مجموعه مدیریت شهری خوشبختانه در سه سال و نیم اخیر روز به روز در حال پیشرفت و رشد است، اظهار کرد: در آستانه یک نصاب جدیدی از خدمت رسانی در حوزه های مختلف هستیم. مجموعه ای از افتتاح ها و در اختیار قرار دادن امکانات جدید در پایتخت را در ماه های آینده شاهد خواهیم بود.
وی با اعلام اینکه در هفته های آتی خانه روزنامه نگاران شهر به بهره برداری خواهد رسید، خاطرنشان کرد: بنای اصلی خانه روزنامه نگاران به پایان رسیده و اقدامات اجرایی آن رو به اتمام است و حداکثر یک ماه آینده در اختیار اهالی رسانه قرار خواهد گرفت. این فضا محل گردهمایی های اهالی مطبوعات خواهد بود.
محمدخانی درخصوص واردات وسایل حمل و نقل عمومی به پایتخت هم گفت: در پرونده برقی سازی و بسته حمل و نقلی طبق قراردادی که با طرف چینی داشتیم، پیگیری های مدیریت شهری با دولت سیزدهم و دولت فعلی در حال انجام است. شهرداری در این زمینه به طور ویژه امور را پیگیری کرده است. 10 دستگاه اتوبوس و 150 تاکسی به زودی در سطح شهر تهران تردد خواهند کرد. دستگاه های دولتی و نظارتی همکاری خوبی در این زمینه دارند و امیدواریم این مسیر به سرعت ادامه داشته باشد. البته در تلاشیم تا پایان امسال یا ابتدای سال آینده تعداد اتوبوس ها را به 500 دستگاه برسانیم.
محمدخانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درخصوص انتصابات مدیران در شهرداری و نقدهایی که به این انتصابات می شود، عنوان کرد: درباره عبارتی که یکی از اعضای شورا درباره انتصابات شهرداری به کار بردند، تاکید شهردار تهران و مدیران این است که در عین رعایت شان نظارتی نهاد شورا، برای پرهیز از اختلاف افکنی، پاسخ به عبارت های توهین آمیز را ندهیم و دلیلی برای پاسخ به این عبارت توهین آمیز وجود ندارد.
بر اساس بررسی نهایی کمیته ارزیابی انتصابات انجام می‌ شود
رئیس مرکز ارتباطات و اموربین‌الملل شهرداری تهران ادامه داد: با بررسی های انجام شده، نرم و متوسط تغییرات مدیریت شهری در مقایسه با ادوار قبلی عدد کمتری است. همچنین برخی از این تغییرات قهری و ناگزیر است برای نمونه شهردار سابق منطقه 22 به سازمان شهرداری های وزارت کشور رفت و باید جای خالی ایشان پر می شد. یک مدیریت پویا و دقیق برای حل مسائل شهر و سرعت دادن به روند تحولی، این مسیر را باید با قدرت ادامه دهد. بنابراین با نظر شهردار و بر اساس بررسی نهایی کمیته ارزیابی، این تغییرات انجام می شود و این تغییر به معنای پویایی و سرعت در تصمیم گیری است. برای یک مجموعه گسترده مانند شهرداری که در حوزه های متنوعی خدمات می دهد، این موضوع امری طبیعی و منطقی است.
سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری اکو ایران در رابطه با تفاهم نامه شهرداری با وزارت کشور جهت ساخت مسکن با بیان اینکه در پروژه های مسکن بزرگ مقیاس، شروع کار بدون صدور پروانه اقدام رایجی است و به صورت طبیعی تفاوت هایی برای انبوه سازی و اقدامات جهشی وجود دارد، گفت: در بخش های دولتی، حاکمیتی و نهادهای عمومی با رعایت ملاحظات و نظارت های قانونی، این اتفاق می افتد. برای تسریع در ساخت، مجوز اولیه برای تجهیز کارگاه و تیم های فنی و مهندسی صادر می شود و تمام این موارد ذیل کمیسیون ماده پنج صورت می گیرد.
وی ادامه داد: در هماهنگی با دولت در انبوه سازی مسکن شرایطی دیده شده که اقدامات صورت بگیرد. ما بحران بافت فرسوده را در تمام شهرهای بزرگ کشور شاهد هستیم و اگر تدبیری اندیشیده نشود بحران و وضعیت خطیرتری رخ خواهد داد.
محمدخانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی درخصوص پروژه های مهم مدیریت شهری، یادآور شد: در حوزه های مختلف پروژه های بزرگ در آستانه افتتاح است. در هفته های گذشته افتتاح روددره فرحزاد را شاهد بودیم که فاز اول آن در مساحت 54 هکتار به بهره برداری رسید و به تعبیر بازدیدکنندگان، با طی مسافت کوتاه در شهر تهران می توان تجربه جنگل های هیرکانی شمال کشور را داشت.
وی افزود: دو سال تلاش ویژه برای ساماندهی معتادان متجاهر و فضای جرم‌خیز این محدوده صورت گرفت. در بازدیدهای اولیه شهردار تهران از روددره، تیراندازی اتفاق افتاد و منازلی که در آن فضا وجود داشت بیشتر شبیه سنگر بود تا واحد مسکونی. امروز شرایطی برای طبیعت گردی و تفریحات خانوادگی فراهم شده است.
آغاز به کار پایانه شرق در هفته های آینده
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران از آغاز به کار پایانه شرق در هفته های آینده خبر داد و افزود: باغ راه حضرت زهرا به طول 9 کیلومتر بین مناطق 17 و 18 در ماه های آینده به بهره برداری خواهد رسید. راه اندازی آزمایشی تراموا نیز در ماه های پیش رو در یکی از خطوط اتوبوسرانی انجام خواهد شد.
بهره‌برداری از پروژه ادامه یادگار امام(ره)؛ خردادماه
وی با بیان اینکه حل مشکل معارضین پروژه یادگار امام(ره) با تلاش مدیریت شهری و صرف هزینه ای بالا اتفاق افتاد، گفت: امیدواریم در خردادماه سال آینده این پروژه به بهره برداری برسد و یک بزرگراه سراسری همچون بزرگراه امام علی (ع) را شاهد باشیم و یک مسیر مواصلاتی شمالی- جنوبی در غرب شهر به بهره برداری برسد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری درباره پروژه های تعریف شده در این دوره و اینکه آیا همه آنها افتتاح می شوند و یا به دوره بعدی موکول می شوند، یادآور شد: پروژه های شهری در واقع باید به دسته های مختلف تقسیم شوند، مثلا پروژه های محلی و منطقه ای و کوچک مقیاس و متوسط مقیاس که بسیاری از آنها در ادوار قبلی بر زمین مانده بود و خاک می خورد که در این زمینه در مجموع بالغ بر 150 رویداد امید و افتخار برگزار شده که طی آن، اولویت اول ما به بهره برداری رساندن این پروژه ها بوده است مثلا پروژه های بزرگی مانند ترمینال قطارهای شهری اکباتان نیز که سالها بر زمین مانده بود، به بهره برداری رسید یا پروژه ترمینال جدید شرق که موضوع افتتاح آن قدمت چندین ساله دارد و در دوره پنجم محل اختلاف شورا و شهرداری بود.
بهره برداری از بلدیه طی ماه های آتی
محمدخانی اظهار کرد: پروژه ساختمان خانه شهر یا بلدیه در ماه های آتی به عنوان یکی از نشانه های برجسته شهر تهران به بهره برداری خواهد رسید.
سخنگوی شهرداری تهران با پرداختن به پروژه های بزرگتر افزود: در این باره اگر جنس آن طوری باشد که در بستر زمانی سه سال یا کمتر باید به بهره براری برسد این اتفاق خواهد افتاد اما برخی از پروژه ها، حتما در این دوره به دلیل ابعاد و جنس آن به پایان نمی رسد گرچه در این دوره آغاز شده اند مثلا کار عملیاتی خط 10 مترو را شروع کردیم که طبیعتا بسیار پرهزینه و زمان بر است و در ظرف زمان یک یا دوسال به پایان نمی رسد و خط 8 و 9 مترو نیز از این جنس پروژه هاست.
وی گفت: اگر بخش های توسعه ای خطو ط 6 و 7 که در این دوره روی آن متمرکز شدیم و زمان بر خواهد بود را جدا کنیم، تا پایان امسال و حداکثر تا بهار سال آینده خطوط 7 گانه مترو به پایان می‌رسد و تکمیل می شود تا شبکه اصلی پایتخت در خطوط 7 گانه به یک نقطه قابل توجه برسد. شاهد بودیم که در دوره قبلی بخش های جدا از هم برخی خطوط افتتاح می شد و در یکی از خطو ط دوبخش مجزا از هم افتتاح شده بود و نیاز بود دو رام قطار مجزا از هم حرکت کنند و در این‌ دوره ایستگاه های میانی آن تکمیل و افتتاح شدند.
شهرداری تهران قطعا و حتما خود را تابع صددرصدی دستگاه های نظارتی می داند
محمدخانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری تسنیم در رابطه با رفع ابهامات قرارداد شهرداری تهران با چین، یادآور شد: در مورد قرارداد چین و سازمان بازرسی، خبری هفته گذشته توسط یکی از رسانه ها منتشر شد که یک روایت سینمایی پرکششی بود که بر اساس آن در جلسه سازمان بازرسی دعوایی صورت گرفته و غیر از این روایت فانتزی موضوع مورد توجه این بود که هیچ منبع معتبری برای آن خبر وجود نداشت و ما از هر مدیری پرسیدیم، اظهار بی اطلاعی کرد.
وی افزود: شهرداری تهران قطعا و حتما خود را تابع 100 درصدی دستگاه های نظارتی می داند. این دستگاه ها از جمله سازمان بازرسی ممکن است سوالاتی داشته باشند که در فضای کارشناسی به آن پاسخ داده می شود. بر اساس آخرین گزارشات، همکاری سازنده و همراهی مثبت و رو به جلو در برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهرداری و سازمان بازرسی وجود دارد و مسیر رو به جلو است و این موضوع از دغدغه های آنهاست.
در عین همکاری دولت، مجلس و سازمان بازرسی، رد پای مافیای خودرو قابل لمس است
سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه شرایط کشور در حوزه تجارت بین الملل و مسیر گمرکی مصائبی دارد که خوشبختانه در حال رفع است، گفت: در تمام طول این مسیر در عین همکاری دستگاه های دولتی، مجلس و سازمان بازرسی، رد پای مافیای خودرو در داخل کاملاً قابل لمس است. تفاوت قیمت خرید این اتوبوس ها با نمونه های مشابه با فرایندی غیرمنطقی و غیر مناسب که به ضرر بیت المال و اموال عمومی شهرها اتفاق افتاده، قابل توجه است. 80 هزار یورو تفاوت قیمت وجود دارد که می توان با قیمت روز یورو و تعداد اتوبوس ها، حساب کرد که چه میزان عدم النفع خواهد داشت.
وی با بیان اینکه مواجهه با مافیا غیرقابل کتمان است اما امیدواریم بتوانیم با آن مقابله کنیم، خاطرنشان کرد: بخشی از تولیدات اولیه در حال ورود است که در بسته های بعدی تعداد دستگاه های وارداتی افزایش خواهد یافت. با توجه به اینکه مدلی که شهرداری تهران در واردات این اتوبوس ها داشته، طبیعی است که چالش هایی وجود داشته باشد اما ما به نفع مردم و صرفه جویی در اموال شهر، این مسیر را انتخاب کردیم و عامدانه تصمیم گرفتیم این راه پر پیچ و خم را طی کنیم. اگر از مسیرهایی که برخی دوستان بر آن اصرار دارند، اتوبوس وارد می کردیم به جای دو هزار و 500 دستگاه درنهایت هزار و 800 دستگاه اتوبوس وارد می شد.

برچسب‌ها: