شناسهٔ خبر: 69928599 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

محمدخانی:

«خانه روزنامه‌نگاران شهر» در تهران افتتاح می‌شود

سخنگوی شهرداری تهران از افتتاح خانه روزنامه‌نگاران شهر در پایتخت خبر داد و‌ گفت: این خانه متعلق به اهالی رسانه بوده و محل گردهمایی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خواهد شد.

صاحب‌خبر -

عبدالمطهر محمدخانیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران امروز، پنجم آذرماه در خانه اتحادیه تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سخنگوی شهرداری تهران طی سخنانی بیان کرد: شرایط مجموعه مدیریت شهری طی سه سال گذشته روز به روز در حال پیشرفت است و در آستانه یک نصاب جدید از خدمتگزاری در حوزه‌های مختلف هستیم.

وی افزود: مجموعه‌ای از افتتاح پروژه‌ها و طرح‌های شهرداری در ماه‌های آینده رقم خواهد خورد و به زودی شاهد توسعه بیش از پیش تهران خواهیم بود.

محمدخانی تصریح کرد: طی هفته‌های آتی خانه روزنامه‌نگاران شهر را برای مجموعه خبرنگاران و اهالی رسانه افتتاح خواهیم کرد و این خانه حداکثر طی یک ماه آینده تقدیم اهالی رسانه و مطبوعات خواهد شد. این خانه متعلق به اهالی رسانه بوده و محل گردهمایی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خواهد شد.

وی با اشاره به موضوع پرونده برقی‌سازی اتوبوس‌های شهری در پایتخت بیان کرد: طبق قرارداد با طرف چینی و پیگیری مدیریت شهری، ۱۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۰ تاکسی به زودی در تهران به ناوگان شهری می‌پیوندند. امروز برای حل مسئله ترافیک و آلودگی تهران گریزی از برقی‌سازی حمل و نقل عمومی نداریم و باید در این زمینه گام برداریم و تا پایان سال به تعداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی برسیم.

محمدخانی با اشاره به انتصابات مختلف در مجموعه شهرداری تهران بیان کرد: تاکید شهردار تهران به همه مدیران این است که در عین رعایت شأن شورای شهر، به عبارات توهین‌آمیز پاسخی داده نشود. (یکی از اعضای شورای شهر تهران گفته بود که شهردار تهران سندروم انتصابات دارد) اما تغییرات امروز در مدیریت شهری تهران حتی از تغییرات در دوره‌های گذشته مدیریت شهری تهران کمتر بوده است. البته برخی از تغییرات مانند جابجایی برخی شهرداران نیز به صورت قهری رخ داده و مدیریت شهری چاره‌ای جز اعمال تغییرات نداشته است.

وی در رابطه با موضوع مسکن ادامه داد: در حوزه پروژه‌های مسکن بزرگ‌مقیاس اعطای مجوز موضوع عجیبی نیست و ذیل طرح اقدام جامع ملی مسکن انجام می‌شود. امروز برای تسریع در فعالیت‌ها نوعی مجوز اولیه برای استقرار تیم‌های فنی و مهندسی انجام می‌شود و در ادامه نیز مجوز اصلی صادر خواهد شد. با تدبیری که در دولت رخ داده، برای انبوه‌سازی مسکن شرایطی دیده شده که این موضوع سرعت پیدا کند. 

سخنگوی شهرداری تهران بیان کرد: امروز پروژه‌های بزرگی در حوزه‌های مختلفی آماده افتتاح است. در این زمینه طی روز‌های گذشته منطقه طبیعت‌گردی دره فرحزاد افتتاح شد. همچنین، به زودی ترمینال شرق به بهره‌برداری خواهد رسید و در ماه‌های آینده نیز تراموا به صورت آزمایشی راه‌اندازی خواهد شد. همچنین، با حل مشکل معارضان پروژه آزادراه آزادگان و یادگار امام(ره)، امیدواریم طی خردادماه سال آتی پروژه یادگار امام(ره) به بهره‌برداری رسیده و بزرگراه سراسری دیگری در تهران افتتاح خواهد شد.

وی افزود: پروژه‌های شهری به معنایی به سه دسته تقسیم می‌شوند. اولین دسته، مجموعه پروژ‌ه‌های محلی، منطقه‌ای است که بسیاری از این‌ها در ادوار قبلی دست نخورده باقی مانده بود که در این دوره به آنها رسیدگی شد. بسیاری از این پروژه‌ها در این دوره از مدیریت شهری و طی رویداد‌های امید و افتخار شهرداری تکمیل شد. پروژه ساختمان بلدیه نیز از این قبیل پروژه‌ها است که طی ماه‌های آتی افتتاح می‌شود. دسته دیگر از پروژه‌ها، پروژه‌های بزرگ مانند پروژه بزرگراه بروجردی هستند که در این دوره مدیریت شهری آغاز شده و در همین دوره به پایان رسیده است. دسته دیگری از پروژه‌ها، طرح‌های وسیعی هستند که در این دوره آغاز شده، اما در این دوره به پایان نمی‌رسد. ان‌شاءلله تا بهار سال آتی پروژه خطوط هفت‌گانه مترو را به پایان خواهیم رساند.

محمدخانی اظهار کرد: شهرداری تهران در تمامی حوزه‌ها ازجمله پروژه خریداری اتوبوس‌ها از چین، به صورت صد در صدی خود را تابع نهاد‌های نظارتی می‌داند. امروز همکاری فراوانی بین شهرداری تهران و سازمان بازرسی کل کشور وجود دارد و هر دو به دنبال تسهیل رفت و آمد مردم در حوزه حمل و نقل عمومی هستند.

وی اظهار کرد: شهرداری تهران برای صرفه‌جویی و به نفع مردم راه خرید اتوبوس‌ها از چین را در پیش گرفت تا تعداد اتوبوس‌های بیشتری برای شهروندان تهرانی تأمین کند.

محمدخانی در رابطه با مسئله آلودگی هوای تهران گفت: در کنار بسیاری از راه‌حل‌هایی که در این زمینه ارائه شده است، بهترین و سریع‌ترین راه حل گسترش حمل و نقل عمومی برقی است. در مورد لاین‌های فعلی اتوبوس‌های تندرو، مسئولیت با پلیس راهنمایی و رانندگی است. در مورد خطوط پرسرنشین «HOV Lane» اتوبان همت نیز باید گفت که این خط، روش جدیدی برای عبور و مرور است. این خط کمک می‌کند تا هزینه خودرو‌های تک سرنشین به نفع حمل و نقل عمومی بالاتر ببرد. باید بدانیم که قرار نیست که صرفاً با اتوبان‌سازی و بدون هیچ‌گونه قانون‌گذاری برای اتوبان‌ها، افراد را به سمت استفاده از خودرو‌های شخصی تشویق کنیم. 

وی درباره موضوع انتخاب مستقیم شهردار تهران از سوی مردم اظهار کرد: تصمیم‌گیری درباره این موضوع در اختیار مجلس شورای اسلامی است و هر قانونی که در مجلس تصویب شود، نهاد‌های مختلف کشور ملزم به رعایت آن هستند. در این دوره شهری تجربه پویش «من شهردارم» را داشتیم که در این زمینه بسیاری از اختیارات مدیریت شهری را در اختیار شهروندان قرار دادیم. 

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به موضوع پسماند‌های شهر تهران افزود: گزارشات شهرداری در سامانه ۱۳۷ میزان رضایتمندی در زمینه جمع‌آوری پسماند را افزایشی اعلام کرده است. با تدبیری که در دولت شهید آیت‌الله رئیسی انجام شد، قرار بر این شد که یک‌زباله‌سوز در شهر ساری نصب شود تا از وقوع یک بحران آلودگی در این شهر جلوگیری شود. البته شهر ساری پس از چندی با مشکلات زیادی مواجه شد و از شهر‌های همجوار برای کمک به امحای زباله‌های این شهر درخواست کمک کرد. میزان زباله شهر ساری که برای امحا به تهران آمد، کمتر از میزان زباله یک روز تهران بوده است.

محمدخانی بیان کرد: امروز حدود ۵۰ هزار مخزن پسماند در تهران وجود دارند که در این دوره از مدیریت شهری بیش از ۲۰ هزار مخزن نوسازی و بازسازی شده است. طی ماه‌های آتی و با گسترش استفاده از نوماند، اوضاع این مقوله بهتر خواهد شد.

وی در رابطه با استفاده از اتباع خارجی در طرح‌های مربوط به شهرداری تهران تصریح کرد: در قرارداد‌های تمامی پیمانکاران بند قطعی درباره ممنوعیت استفاده از اتباع وجود دارد که جریمه‌های سنگینی را برای پیمانکاران در نظر گرفته است. امروز اتباع خارجی غیر قانونی با همکاری فراجا رد مرز شده‌اند.

محمدخانی با بیان اینکه تا پایان سال جاری تعداد اتوبوس‌های شهر تهران به ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس خواهد رسید، گفت: تمامی اتوبوس‌های تولید داخل، برچسب زده می‌شوند تا مردم آنها را به خوبی شناسایی کرده و در جریان شفاف‌سازی این قضیه از سوی شهرداری قرار گیرند.

وی در مورد احداث مسجد در پارک‌های تهران اظهار کرد: این برنامه سابقه ۳۰ ساله در تهران دارد. در این زمینه نوعی تحریف و عملیات رسانه‌ای شدید آغاز شد که جای بررسی دارد. از ابتدای تصمیم‌گیری‌ برای طرح پارک قیطریه نیز اصلا قرار بر قطع هیچ درختی وجود نداشت و نوعی هیاهو در این زمینه ایجاد شد. شهرداری هیچ تصمیمی برای قطع درختان‌ جهت ساخت و ساز نداشته است. مسیر ساخت مساجد در پارک‌ها طبق تکلیف قانونی شهرداری مانند مسیر ساخت سایر سرانه‌ها انجام و پیگیری خواهد شد.

محمدخانی تصریح کرد: طی سه سال اخیر طبق گزارشات موجود در موضوع کمربند سبز حدود سه و نیم میلیون درخت غرس شده است. فاز اصلی کمربند سبز تهران نیز طی اسفندماه سال جاری تکمیل خواهد شد. همچنین، رویکردی در شهرداری تهران در مورد ساختمان‌های ناایمن ایجاد شد. شهرداری در این دوره به جای هیاهو، به سمت همکاری با نهادهای مختلف برای حل مسئله رفت. امروز از ۱۲۸ مورد ساختمان‌ ناایمن، به ۸۰ خانه رسیده‌ایم که امیدواریم این مسیر ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به افتتاح پارکینگ‌های مختلف در تهران بیان کرد: یکی از راهکارهای حل مسئله پارکینگ‌ در تهران این است که در کنار ساخت پارکینگ باید به کاهش سفرهای درون‌شهری با وسایل شخصی باشیم‌. در این دوره مدیریت شهری، تهران از خطر نگران‌کننده رفتن در رکود عمیق در حوزه ساخت و ساز مسکن نجات یافته و مسیر ساخت و ساز صعودی شده است.

انتهای پیام