شناسهٔ خبر: 69925839 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شریف لطفی:

فضای فکری «چهارگان» برآمده از آفرینش در موسیقی ایرانی است

تهران- ایرنا- آهنگساز و استاد دانشگاه با اشاره به «کوارتت زهی ایرانی چهارگان» گفت:‌ فضای فکری «چهارگان» برآمده از آفرینش در موسیقی ایرانی و همان اصولی است که سال‌ها در دانشگاه تدریس می‌کردم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، کوارتت زهی ایرانی «چهارگان» به سرپرستی احسان ذبیحی‌فر، در سومین تجربه از «طرز تازه»، پنجشنبه- هشتم آذرماه- ساعت ۲۰ در تالار رودکی روی صحنه می‌رود.

در این کوارتت دو قطعه از ساخته‌های شریف لطفی آهنگساز و استاد دانشگاه توسط چهارگان اجرا می‌شود.

لطفی در تمرین اخیر کوارتت زهی ایرانی حاضر شد و پس از شنیدن قطعات خود درباره‌ انگیزه ساخت قطعاتی برای این کوارتت اظهارداشت: من به لحاظ تشویق این دوستان که در کوارتت چهارگان فعالیت می‌کنند سعی کردم قطعاتی را برای آنان بنویسم. فضای فکری چهارگان برآمده از همان اصولی است که سال‌ها در دانشگاه تدریس می‌کردم؛ یعنی آفرینش در موسیقی ایرانی است.

بنیانگذار دانشکده‌ موسیقی دانشگاه هنر افزود: تمام تلاش موضوع آفرینش در موسیقی ایرانی این بوده که بتواند فضاهای چندصدایی موسیقی ایران را -نه به اتکای آنچه در غرب انجام می‌شده- به وجود بیاورد. پایه‌های این قوانین و اصول را به تدریج در تدریس موسیقی ایرانی در دانشگاه بنا نهادم.

فضای فکری «چهارگان» برآمده از آفرینش در موسیقی ایرانی است

وی درباره کیفیت اجرای چهارگان گفت: اعضای گروه چهارگان، بسیار مصمم هستند تا کار آکادمیک ارائه دهند. تمام تلاششان را تا امروز انجام داده‌اند و آنچه تلاش کردند به اندازه‌ای بود که از دوران تحصیلشان بهره برده بودند وقتی هم در کنارشان قرار گرفتم سعی کردم نکاتی را به آنان منتقل کنم. در مجموع، تلاش‌های انفرادی خودشان، تمرین‌های گروهی و حضورم در کنارشان کار را به جایی رساند که امروز از کارشان راضی بودم.

این استاد دانشگاه درباره جایگاه موسیقی آکادمیک ایران در جامعه و استقبال مردم از این موسیقی بیان کرد: موسیقی آکادمیک ایران به تدریج راه خود را در جامعه باز می‌کند. این بدان معنا نیست که قرار باشد جای موسیقی سنتی را بگیرد؛ هر کدام از اینها جایگاه خود و فضای خوب و دلپسند خودشان را دارند اما تا امروز موسیقی آکادمیک خود را خوب معرفی نکرده بود.

لطفی افزود: گروه‌هایی مانند چهارگان که برای معرفی و ارائه موسیقی آکادمیک تلاش می‌کنند، در حقیقت بنیانگذاران این راه هستند. شاید در آغاز راه، خبری از استقبال آنچنانی نباشد اما نوید این است که علاقه‌مندی‌ها را در شنوندگان خودش ایجاد کند و آنان را به شنیدن این موسیقی کنجکاوتر کند؛ من قطعاً می‌دانم به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش ایرنا، چهارگان، گروه چهارنفره‌ای با ترکیب دو کمانچه، قیچک و قیچک بم است که بهار سال ۱۳۸۶ توسط حامد افشاری و احسان ذبیحی‌فر با هدف تجربه‌ چهارنوازی (کوارتت) زهی ایرانی بنیان گذاشته‌ شده و تا امروز کنسرت‌های متعددی را در سالن‌های مختلف برگزار کرده است؛ از این گروه تاکنون دو آلبوم صوتی چهارگان ۱ و چهارگان ۲ منتشر شده است.

فضای فکری «چهارگان» برآمده از آفرینش در موسیقی ایرانی است

در بخش اول این کنسرت مجموعه‌ای از قطعات از آثار آهنگسازانی همچون شریف لطفی، سعید هنرمند، آدام گودوین، رضا محجوبی و احسان ذبیحی‌فر اجرا خواهد شد.

بخش دوم نیز به اجرای قطعاتی در دشتی به روال فرمال موسیقی ایرانی اختصاص دارد.

احسان ذبیحی‌فر (کمانچه اول)، مشکات نصیری (کمانچه دوم)، آزاده شمس (قیچک آلتو) و محمدمهدی بصیرت‌منش (قیچک بم) نوازندگان کوارتت چهارگان را تشکیل می‌دهند.

«طرز تازه» عنوان طرحی است که در آن بنیاد فرهنگی هنری رودکی از ایده‌های گروه‌های موسیقی در سبک‌های مختلف از جمله ردیف دستگاهی، موسیقی نواحی و کلاسیک غربی حمایت‌های ویژه‌ای می‌کند.

پیش از این نیز در نخستین تجربه کنسرت «تریو + یک» در تالار وحدت برگزار شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. گروه موسیقی همنوازان وداد نیز پنجشنبه- یکم آذرماه- دومین اجرای این طرح را با عنوان «ننشیند خموش» در تالار رودکی روی صحنه برد.