گروه اقتصادی: یک کارشناس خودرو گفت: پلتفرم های من درآوردی شترگاوپلنگ زیبنده صنعت خودروسازی و مردم ایران نیست.این پلتفرم های مشکل دار باعث شده که کیفیت خودروهای تولید داخل پایین بیاید.
عماد جعفری در گفت وگو با بولتن نیوز با بیان اینکه زمانی بازار دلالی در بازاری گسترده می شود که در آن بازار عرضه و تقاضا وجود نداشته باشد، اظهارداشت: وقتی عرضه محصولی در بازارها کم می شود، دلال وارد شده و با حجم انبوه محصولات موجود در بازار را خرید کرده و احتکار می کند تا درزمانی که مناسب دید، آن کالا را به بازار عرضه کند.یک مثال ملموس آن خودروهای تولید داخل است. در حالی که برخی محصولات فاصله قیمتی زیادی بین کارخانه تا بازار دارند،برخی محصولات هم می توان یافت که اتفاقا محصول شرکت های خصوصی هستند و فاصله قیمتی کارخانه تا بازار بیشتر است.
وی افزود: دلیل این اتفاق این است که عرضه زیاد در بازار اتفاق افتاده است .شما می بینید که خودروساز حتی با شرایط اقساط، محصول خود را عرضه می کند. حال آنکه این شرایط درباره خودروسازهای دیگر وجود ندارد.خودروهایی که عمدتا ناچارند از قیمت گذاری دستوری که ازسوی دولت اعمال می شود، هم پیروی کنند. این خودروسازها عمدتا حتی با مشکلات تامین قطعه روبرو هستند. هزینه تمام شده خودرو برای آنها بالاست و قیمت کفاف هزینه های آنها را نمی دهد.
این کارشناس خودرو با بیان اینکه این فاصله قیمتی گاهی به ابزاری برای خودروسازان تبدیل شده که با آن در شورای رقابت چانه زنی کنند، افزود: مشکل اساسی صنعت خودروسازی ایران این است که آنچه درباره تولید می شنویم، صرفا شعاری بیش نیست. یعنی زنجیره تامین قطعه بررسی نمی شود که چرا کیفیت قطعات پایین است. از آن سو، گفته می شود که هدف افزایش تولید است، بدون آنکه زنجیره تامین توانایی آن را داشته باشد، اما در عمل شاهدیم که روند تولید خودرو در حال کاهش است.
او اضافه کرد:اگر این عوامل را کنار هم بگذاریم، می بینیم که این شرایط تبدیل به محلی برای جولان دلال ها در بازار می شود. دل حالی که از وقتی که خودروهای وارداتی وارد بازار شده ، بازار آرام گرفته و از شرایط حبابی خارج شده است. قیمت ها شکسته شده و شاهد این هستیم که خودروهای داخلی هنوز حباب آنها خالی نشده اما کوچکتر شده است.
جعفری در پاسخ به این سئوال که چطور می توان سهامداران را مجاب به حمایت از خودروسازهای بورسی کرد، گفت: تازمانی که دولت مدیرعامل این شرکت ها را تعیین می کند، تغییری در وضعیت ساختار این شرکت ها اتفاق نخواهد افتاد. وقتی دولت مدیرعامل سفارشی برای این شرکت ها تعیین می کند و دوران مدیریت این مدیران هم کوتاه است، قطعا تغییری در وضعیت این خودروسازها اتفاق نخواهد افتاد. ما شاهدیم که یکی از بزرگترین خودروسازهای خاورمیانه اینچنین گرفتار ضرر و زیان است.طبیعتا وقتی دولت در ساختار مدیریتی این خودروسازها دخالت می کند، قیمت گذاری را هم وظیفه خودش می داند.
او افزود: خودروسازهای دولتی زیر سایه دولت هیچ وقت و هیچ زمانی رشد نخواهند کرد به این دلیل که مدیران و کارکنان سفارش شده هستند. همیشه یک پشتوانه ای وجود دارد که اگر هر اشتباهی رخ داد، دولت کمک می کند. اگر این دو شرکت به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند، حتما شاهد تحول در آنها خواهیم بود.
این کارشناس خودرو یادآور شد: 40 سال است که دولت خودروساز است، آیا نتایج نشان از ناکارآمدی نیست؟ چرا دولت دست از سر خودروسازان برنمی دارد؟
جعفری با طرح این پیشنهاد که اگر دولت در گام بعدی تعرفه واردات خودرو را کاهش دهد، باعث ایجاد رقابت در بین خودروسازهای داخلی می شود، گفت: شرکت خودروسازی داخلی وقتی ببیند که محصولش خریداری نمی شود، به سمت تولید خودروهای قابل رقابتی می رود که بر روی پلتفرم های به روز تولید می شوند.
او افزود: پلتفرم های من درآوردی شترگاوپلنگ زیبنده صنعت خودروسازی و مردم ایران نیست.این پلتفرم های قدیمی و مشکل دار باعث شده که کیفیت خودروهای تولید داخل پایین بیاید.اگر تعرفه واردات کم شود، خودرساز برای اینکه سهامدار و خریدار از او راضی باشد، ناچار است که خودرویی تولید کند که با نمونه های وارداتی رقابت کند.
جعفری، کارشناس خودرو در گفت وگو با بولتن نیوز:
خودروسازهای دولتی زیر سایه دولت هیچ وقت رشد نمیکنند/ دولت از قیمت گذاری خودرو خارج شود
یک کارشناس خودرو گفت: پلتفرم های من درآوردی شترگاوپلنگ زیبنده صنعت خودروسازی و مردم ایران نیست.این پلتفرم های مشکل دار باعث شده که کیفیت خودروهای تولید داخل پایین بیاید.
صاحبخبر -