شناسهٔ خبر: 69867285 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تغییر در قیمت بلیت هواپیما به بهانه گرانی سوخت

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: بلیت هواپیما تا پایان سال به دلیل نرخ سوخت افزایشی نخواهد داشت و سال آینده قیمت بلیت حداکثر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

اواسط دی‌ماه سال گذشته (۱۴۰۲) قیمت بلیت‌های هواپیما با افزایش رو به رو شد از سوی دیگر کمبود ناوگان هوایی نیز موجب کمیاب شدن بلیت هواپیما در بازار شد؛ پس از رأی دیوان عدالت اداری با محوریت آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، نرخ بلیت پروازهای داخلی از سوی شرکت‌های هواپیمایی حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

ایرلاین‌ها مدعی بودند که دلیل گرانی بلیت به دلیل ثابت بودن نرخ در طول ۲ سال گذشته بود؛ البته همچنان ایرلاین‌ها ادعا می‌کردند که قیمت بلیت هواپیما با توجه به افزایش هزینه‌ها برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و باید نرخ‌گذاری توسط خود شرکت‌های هواپیمایی انجام شود.

بر همین اساس در ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ رئیس دیوان عدالت اداری در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی رأی داد که ستاد تنظیم بازار مجاز به نرخ‌گذاری در بخش حمل‌ونقل هوایی داخلی نیست و قیمت‌گذاری بلیت برعهده خود شرکت‌های هوایی خواهد بود.

با توجه به موارد ذکر شده، یک سال از گران شدن بلیت توسط شرکت‌های هوایی نگذشته که مجدداً به بهانه افزایش نرخ سوخت هواپیما در لایحه بودجه، برخی از ایرلاین‌ها به دنبال افزایش قیمت بلیت هستند.

در این راستا، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هم‌اکنون نرخ سوخت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به شرکت‌های هواپیمایی ۶۰۰ تومان برآورد می‌شود، اما بر اساس تصمیم دولت که در لایحه بودجه نیز لحاظ شده، نرخ سوخت درب پالایشگاه هواپیما ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت، البته باید به تصویب مجلس برسد.

وی افزود: با توجه به جلساتی که با سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، نظرات بر این است تا نرخ سوخت هواپیما به لیتری ۷ هزار تومان افزایش می‌یابد، اگر این مسئله تصویب و اجرایی شود، در میزان قیمت بلیت هواپیما نیز تأثیر خواهد داشت. تأثیر نرخ فعلی سوخت هواپیما، برای هر ساعت از صندلی حدود ۲۴ هزار تومان است که اگر نرخ سوخت هواپیما به ۷ هزار تومان برسد، در مقابل تأثیر آن برای هر ساعت صندلی ۲۸۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: در گذشته به طور معمول نرخ سوخت هواپیما توسط دولت تعیین می‌شد، اما با توجه به اینکه قانون لایحه بودجه سالانه تصویب می‌شود، به نظر می‌رسد، این افزایش قیمت برای یک سال اعتبار دارد، مگر اینکه برای سال‌های بعدی نیز تصمیم‌گیری‌های جداگانه‌ای تصویب و اجرایی شود.

سامانی با اشاره به اینکه اگر افزایش نرخ سوخت هواپیما در مجلس تصویب شود، قیمت بلیت هواپیما همچنان آزاد خواهد بود، ادامه داد: طبق رأی دیوان عدالت اداری نرخ بلیت هواپیما آزاد است، اما شرکت‌های هواپیمایی در رنج قیمتی مشخص شده‌ای، بلیت‌های خود را در بازار عرضه می‌کنند و انجمن نسبت به قیمت‌ها نظارت دارد تا بلیتی بالاتر از سطح تعیین شده، به فروش نرسد.

وی در پایان تاکید کرد: نرخ بلیت هواپیما تا پایان سال با توجه به نرخ سوخت افزایش نخواهد یافت و سال آینده افزایش قیمت سوخت هواپیما حداکثر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت بلیت را افزایش خواهد داد و نه بیشتر.

اواسط دی‌ماه سال گذشته (۱۴۰۲) قیمت بلیت‌های هواپیما با افزایش رو به رو شد از سوی دیگر کمبود ناوگان هوایی نیز موجب کمیاب شدن بلیت هواپیما در بازار شد؛ پس از رأی دیوان عدالت اداری با محوریت آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، نرخ بلیت پروازهای داخلی از سوی شرکت‌های هواپیمایی حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

ایرلاین‌ها مدعی بودند که دلیل گرانی بلیت به دلیل ثابت بودن نرخ در طول ۲ سال گذشته بود؛ البته همچنان ایرلاین‌ها ادعا می‌کردند که قیمت بلیت هواپیما با توجه به افزایش هزینه‌ها برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و باید نرخ‌گذاری توسط خود شرکت‌های هواپیمایی انجام شود.

بر همین اساس در ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ رئیس دیوان عدالت اداری در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی رأی داد که ستاد تنظیم بازار مجاز به نرخ‌گذاری در بخش حمل‌ونقل هوایی داخلی نیست و قیمت‌گذاری بلیت برعهده خود شرکت‌های هوایی خواهد بود.

با توجه به موارد ذکر شده، یک سال از گران شدن بلیت توسط شرکت‌های هوایی نگذشته که مجدداً به بهانه افزایش نرخ سوخت هواپیما در لایحه بودجه، برخی از ایرلاین‌ها به دنبال افزایش قیمت بلیت هستند.

در این راستا، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هم‌اکنون نرخ سوخت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به شرکت‌های هواپیمایی ۶۰۰ تومان برآورد می‌شود، اما بر اساس تصمیم دولت که در لایحه بودجه نیز لحاظ شده، نرخ سوخت درب پالایشگاه هواپیما ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت، البته باید به تصویب مجلس برسد.

وی افزود: با توجه به جلساتی که با سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، نظرات بر این است تا نرخ سوخت هواپیما به لیتری ۷ هزار تومان افزایش می‌یابد، اگر این مسئله تصویب و اجرایی شود، در میزان قیمت بلیت هواپیما نیز تأثیر خواهد داشت. تأثیر نرخ فعلی سوخت هواپیما، برای هر ساعت از صندلی حدود ۲۴ هزار تومان است که اگر نرخ سوخت هواپیما به ۷ هزار تومان برسد، در مقابل تأثیر آن برای هر ساعت صندلی ۲۸۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: در گذشته به طور معمول نرخ سوخت هواپیما توسط دولت تعیین می‌شد، اما با توجه به اینکه قانون لایحه بودجه سالانه تصویب می‌شود، به نظر می‌رسد، این افزایش قیمت برای یک سال اعتبار دارد، مگر اینکه برای سال‌های بعدی نیز تصمیم‌گیری‌های جداگانه‌ای تصویب و اجرایی شود.

سامانی با اشاره به اینکه اگر افزایش نرخ سوخت هواپیما در مجلس تصویب شود، قیمت بلیت هواپیما همچنان آزاد خواهد بود، ادامه داد: طبق رأی دیوان عدالت اداری نرخ بلیت هواپیما آزاد است، اما شرکت‌های هواپیمایی در رنج قیمتی مشخص شده‌ای، بلیت‌های خود را در بازار عرضه می‌کنند و انجمن نسبت به قیمت‌ها نظارت دارد تا بلیتی بالاتر از سطح تعیین شده، به فروش نرسد.

وی در پایان تاکید کرد: نرخ بلیت هواپیما تا پایان سال با توجه به نرخ سوخت افزایش نخواهد یافت و سال آینده افزایش قیمت سوخت هواپیما حداکثر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت بلیت را افزایش خواهد داد و نه بیشتر.