برای اولین بار پس از بازنشستگی هواپیمای کنکورد در سال ۲۰۰۳، یک جت تجاری جدید موفق به شکستن دیوار صوتی شد. شرکت Dawn Aerospace اعلام کرد که هواپیمای MK-11 Aurora در پرواز آزمایشی ۱۲ نوامبر به سرعت ماخ ۱.۱ دست یافت.
دستاوردهای فنی چشمگیر
این هواپیمای بدون سرنشین فراصوت در اقدامی تاریخی موفق به ثبت رکوردهای متعددی شد. Aurora توانست در مدت زمان تنها ۱۱۸.۶ ثانیه به ارتفاع ۸۲,۵۰۰ فوت صعود کند که ۴.۲ ثانیه بهتر از رکورد قبلی متعلق به هواپیمای اصلاح شده ۵-۱۵ در دهه ۱۹۷۰ بود. همچنین این هواپیما به عنوان اولین هواپیمای فراصوت طراحی و ساخته شده در نیوزیلند، توانست رکورد بیشترین ارتفاع پرواز از این کشور و سریعترین صعود تا ارتفاع ۶۶,۰۰۰ فوت را به نام خود ثبت کند.
چشمانداز آینده
شرکت Dawn برنامههای بلندپروازانهای برای Aurora در نظر گرفته است. این شرکت قصد دارد سرعت این جت را تا ماخ ۳.۵ افزایش دهد. برای دستیابی به این هدف، هواپیما باید تا لبه فضا در ارتفاع ۳۲۷,۳۶۰ فوتی پرواز کند. این دستاورد میتواند زمینهساز تحولات عظیمی در حوزههای مختلف از جمله تحقیقات میکروگراویتی، مطالعات جوی، مشاهدات زمینی و آزمایش پروازهای پرسرعت شود.
نظر مدیران و متخصصان
استفان پاول، مدیرعامل Dawn Aerospace، با اشاره به اهمیت این دستاورد میگوید این موفقیت نشاندهنده پتانسیل عظیم هواپیماهای راکتی برای دستیابی به عملکردی بیسابقه است. وی افزود که با پرواز آزمایشی شماره ۵۷، آخرین ریسک فنی عمده در برنامه Aurora برطرف شده و این هواپیما به عنوان سریعترین وسیله نقلیه هوایی تاکنون ساخته شده تایید شده است.
چالشهای پیش رو
علیرغم این پیشرفتهای چشمگیر، موانع قابل توجهی بر سر راه پروازهای تجاری فراصوت وجود دارد. در آمریکا بیش از ۵۰ سال است که پرواز فراصوت تجاری بر فراز خاک این کشور ممنوع است و بریتانیا نیز حدود ۲۰ سال است که به دلیل صدای انفجار شکست دیوار صوتی، محدودیتهایی را اعمال کرده است. علاوه بر این، هزینههای بالای عملیاتی و قیمت گزاف بلیتها برای مسافران عادی از دیگر چالشهای این صنعت محسوب میشود. با این حال، چندین شرکت نوپا در تلاش برای بازگرداندن هواپیماهای فراصوت به آسمان هستند و قانونگذاران نیز در حال بررسی مجدد این محدودیتها میباشند.