محمدحسین حبیبنژاد در گفتوگو با خبرنگار موسیقی ایرنا، درباره تعامل وزارت صنعت، معدن و تجارت با فعالان صنعت موسیقی کشور، اظهار داشت: وزارت صمت با نیت احصای توانمندیها و تسهیل شرایط کسب و کار واحدهای تولیدی در نمایشگاه موسیقی حضور پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه نمایشگاه صنعت موسیقی نقطه عطفی در رشد و توسعه این صنعت است، افزود: با حضور در دومین نمایشگاه و گفتوگو با واحدها مشکلات را شنیدیم و شرایط را با شنیدن نقطه نظرات برای کمک به سیاستگذاران، تصمیم گیران و مجریان عرصه صنعت موسیقی بررسی کردیم.
رشد و توسعه واحدهای تولیدی صنایع خلاق
حبیبنژاد ادامه داد: از آنجا که رشته فعالیت صنعت موسیقی مرتبط با تولید ادوات موسیقی است، ذیل صنایع خلاق قرار دارد و صنایع خلاق هم در ساختار جدید وزارت صمت جزو دفتر تخصصی برق و الکترونیک، نرمافزار و صنایع خلاق وزارتخانه قرار میگیرد؛ البته تا یکماه پیش یک مرکز مستقل بود، اما حالا ساختار تغییر کرده است. ساختار صنایع خلاق دستمان را قدری بازتر میگذاشت.
وی با بیان اینکه هنوز هم نگاهمان به رشد و توسعه واحدهای تولیدی صنایع خلاق است، افزود: از فرصت نمایشگاه استفاده کردیم تا از نزدیک با فعالان آشنا شویم و بتوانیم با آنها گفت و گو داشته باشیم.
ضرورت متولی صنعت موسیقی در بخش خصوصی
حبیبنژاد با بیان اینکه بزرگترین مشکل در صنعت موسیقی این است که تشکل و متولی در بخش خصوصی برای پیگیری مطالباتش ندارد، گفت: یکی از اهداف وزارت صمت برای حضور در این نمایشگاه این بود که فعالان را ترغیب کنیم تا یک تشکل بخش خصوصی راه بیاندازند و ما هم به عنوان یک مطالبهگر و بازوی مشورتی دولت در سیاستگذاری بهتر و ارائه تصمیمات صحیحتر کمک خواهیم کرد.
وی افزود: متأسفانه آمار و اطلاعات مناسب و مستمر از وضعیت اعضای فعال در زنجیره صنعت موسیقی در دست نیست، ما به عنوان یک سیاستگذار در دولت نمیدانیم که چه تعداد، تولیدکننده، مصرفکننده و توزیعکننده در این صنعت وجود دارد و از آن بهرهمند هستند. این بخش خصوصی است که میتواند با ایجاد یک تشکل اطلاعات مناسبی را به ما ارائه دهد تا بتوانیم در سیاستگذاریها از این اطلاعات استفاده کنیم و تصمیمات درست بگیریم که تبعات مناسبی برای این صنعت داشته باشد.
حبیب نژاد با تأکید بر اینکه یک تشکل قوی بخش خصوصی میتواند بازوی مشورتی مناسبی برای سیاستگذاران دولتی باشد، ادامه داد: برای برگزاری هر چه بهتر و با شکوهتر نمایشگاه صنعت موسیقی نیاز است که اطلاعرسانی و تبلیغات مناسب انجام شود، چون بسیاری افراد ذینفع در زنجیره ارزشی موسیقی نیاز دارند که توانمندیها، شرایط و پتانسیلهای کشور را بدانند.
حبیبنژاد گفت: این نمایشگاه مثل یک نقطه عطف در رشد و توسعه صنعت است و مطمئنا اطلاعرسانی دقیقتر به احصای توانمندیها و ایجاد زنجیره تعامل بین تولیدکننده و مصرفکننده میانجامد و باعث میشود که نمایشگاه در سالهای آتی هر چه بهتر برگزار شود و این صنعت هر سال بیشتر از قبل توسعه یابد.
دومین نمایشگاه صنعت موسیقی با حضور فعالان، تولیدکنندگان، عرضهکنندگان سازهای موسیقی، آموزشگاهها، مراکز پژوهشی حوزه موسیقی و ناشران این حوزه سهشنبه (۲۹ آبان ۱۴۰۳) آغاز به کار کرد و تا ۲ آذر از ساعت ۱۲ تا ۲۰ در محل مرکز نمایشگاهی برج میلاد تهران میزبان علاقهمندان است.